13-10-2011Torsdag den 6. oktober afholdt Dansk Center for Museumsformidling sit første åbne seminar. Det foregik på IVA med mere end 50 deltagere. Seminaret præsenterede to ph.d.-projekter, og efterfølgende var der afsat tid til workshop.
Dansk Center for Museumsforskning er et center uden mure, der
samler danske universiteter og højere læreanstalter, deriblandt IVA
ved forskningschef Hans Dam Christensen, der bedriver
museumsforskning. Centerets formål er ifølge formand for centeret,
professor Kirsten Drotner fra Syddansk Universitet, at åbne en dør,
der hidtil har manglet for museumsforskerne til universiteterne.
Den åbne dør skal bane vej for seminarer, hvor aktuelle
museumsforskningsprojekter diskuteres. Dermed kan centeret bidrage
strategisk til udvikling af museumsforskningen og til at stimulere
kvalitetsudvikling og internationalt samarbejde mellem centeret og
tilsvarende miljøer på nordisk og europæisk plan.
Temaet for det første seminar var 'dramatiseret formidling'. To
ph.d.-præsentationer gav seminardeltagerne indblik i konkrete
eksempler på nye formidlingsmetoder i henholdsvis Den Gamle By i
Aarhus og på Naturama ved Svendborg.
Indlevelse som formidling
Ph.d.-studerende Ingrid Vatne beskrev, hvorledes gæster i Den Gamle
By i de mørke efterårsmåneder som deltagere i en vægtervandring
oplever forholdet mellem lys og mørke anno 1864. Ved at tilmelde
sig vandreturen indgår deltagerne ifølge Vatne en
'fiktionskontrakt' i et afgrænset tidsrum. Vandringen foregår med
sin tids levende lys, så gæsterne fornemmer datidens lyskilder og
mørket, før elektriciteten var opfundet. I løbet af vandringen
suppleres denne bevidst sanselige formidlingsoplevelse med faktuel
viden om en vægters dagligdag og økonomiske vilkår for
vægterstillingen såsom udgifter til lys for vægteren og formålet
med vægtersangen.
At holde skumring
Vandringen slutter med, at deltagerne bydes indenfor hos
præsteenken. Derved ændres publikums medvirken fra vandrere til at
blive gæster i et hjem. For at udnytte lyskilden - stearinlyset -
optimalt, lægger præsteenken en lysedug på bordet, så lyset
reflekteres bedre og kan nå vægspejlene. Lysrefleksionen gør det
muligt for deltagere at synge med på den tids nye fællessang Dejlig
er Jorden.
Præsteenken iscenesætter dermed datidens brug af tusmørket på
overgangen mellem dag og aften kendt af datiden som at holde
skumring. Det var daglige tidsrum til samvær og samtale, før det
kostbare lys blev tændt for at kunne udføre nødvendige gøremål
såsom aftensmåltidet. Selvom denne formidling er styret, er det
ifølge Ingrid Vatne tydeligt, at der opstår 'en fyldig stilhed'
blandt deltagere, og at publikum dels ændrer adfærd
fra deltager i en vandring til at være gæst i et hjem og
dels opnår en ny forståelse af forholdet mellem lys og mørke i det
daglige liv anno 1864, før elektriciteten holdt sit indtog i
byerne.
Det beskrevne forløb er vellykket i følge Vatne, fordi det ved at
involvere publikums sanser formår at melde sig som erfaring og
refleksioner hos deltagerne f.eks. om brugen af lyskilder og
elektricitet i deres egen dagligdag.
Lys og lyd involverer brugerne
Det naturhistoriske museum Naturama ved Svendborg blev indviet i
2005. Allerede i projekteringen blev det besluttet at investere
massivt i lys- og lydteknologi på niveau med et moderne
tv-studie.
Museet er opbygget i tre niveauer med vand i bunden, derefter land
og øverst oppe luft. På alle niveauer er de skrevne informationer
meget begrænsede. Fokus er i stedet på oplevelsen og at oplyse,
motivere og underholde ved at skabe stemninger. Med lys- og
lydteknologi får de mere klassiske museale naturhistoriske effekter
både bevægelse og liv.
Naturama er en sammenskrivning af natur og drama og beskriver
ifølge ph.d. Connie Svabo meget præcist, at Naturama vil formidle
naturarven ved at inddrage publikum. I sin ph.d.-afhandling viser
Svabo, hvordan museet med brug af dragter, mobiltelefoner og
opgavehæfter systematisk inddrager publikum i formidlingen. Ifølge
Svabo indbydes publikum under besøget til at indtage forskellige
roller i forhold til naturen. Dragterne forvandler børnene til
integrerede elementer i naturen, når de leger, slås eller indbyrdes
forhandler sig til roller som vilde dyr i naturen. Med
mobiletelefonen bliver publikums perspektiv at indtage rollen som
fotografen, der anlægger et æstetisk blik på udstillingen, når de
udvælger og sammensætter deres eget billedshow. Med opgavehæftet
ændrer udstillingen sig med dens adgang til computere til et
informationsdepot, hvorfra publikum kan søge og tjekke oplysninger
efter eget valg. Man er ikke henvist til skiltningen.
Naturama arbejder ifølge Svabo målrettet på at give publikum adgang
til flere oplevelsesrum, og at det skal være muligt at zappe rundt
mellem de forskellige rum og roller. Altså springe fra at være
vildt dyr til at agere fotograf eller fakuelt nysgerrig gæst.
Flere seminarer
Dansk Center for Museumsforskning har planlagt flere seminarer. Det
næste åbne seminar afholdes på Københavns Universitet den 21.
november 2011. Se mere på Dansk Center for
Museumsforsknings hjemmeside.
Af Ragnhild Riis