Forskningsformidling i øjenhøjde

03-03-2010
15 forskere fra DB deltager i år i Forskningens døgn. Blandt titlerne kan nævnes ”Informationsarkitekt - hvor svært kan det være?”, der formidler ny viden om redskaber til effektivt at søge og organisere viden.

Forskningsformidling i øjenhøjde
Overskriften er omdrejningspunktet for Forskningens Døgn, der afvikles fra den 22. til den 24. april 2010. Temaet er Opdag en verden af viden, og med foredragstilbud fra 15 forskere fra Danmarks Biblioteksskole ud af de i alt knapt 300 tilmeldte forskere fra hele landet, er det tydeligt, at DB bidrager markant til initiativet i 2010.

Flere af vore forskere er allerede blevet booket til foredrag. Læser man de korte introduktioner, der føjer sig til titlerne, får man et godt indtryk af den livlige forskningsaktivitet, og at vores forskere har meget at byde på.

Drømmen om et velordnet vidensunivers
Blandt titlerne kan nævnes ”Informationsarkitekt - hvor svært kan det være?”, der formidler ny viden om redskaber til effektivt at søge og organisere viden. Titlen ”Digitale forskydninger i museerne” stiller skarpt på konsekvenserne for museerne, når kulturarven digitaliseres. Foredraget ”Om hestekødsspisning” giver indblik i adgangen til demokratisering af viden tidligt i 1800-tallet. Bag titlen ”Drømmen om et velordnet vidensunivers” gemmer sig et foredrag om vidensorganisering i både historisk og aktuelt perspektiv.

Find dem på Forskningens Døgn
En række forskere bidrager med ny viden om informationskompetence, andre forskere tilbyder foredrag om biblioteksudvikling med afsæt i eksempelvis arkitektur, organisationsudvikling, litteraturformidling, informationssøgekompetencer - eller kommer med helt nye bud på nye kompetencer for informationsspecialister.

Forskningens Døgns hjemmeside kan man nemt få overblik over de 15 titler, som forskere på Danmarks Biblioteksskole har annoncer i.

Informationskaravanen – de rejsende informationsspecialister
Danmarks Biblioteksskole har også taget et selvstændigt initiativ til at formidle forskning i øjenhøjde gennem et opsøgende projekt. Vi har igangsat en Informationskaravane, der drager rundt til højskoler og gymnasier. Formålet er både at give de unge indblik i to aktuelle forskningstemaer, men også at stimulere til debat. Det ene tema har vi kaldt Informationssøgning og Sociale medier. Lær at navigere i kaos og at finde det, du har brug for. På baggrund af aktuel forskning kommer de unge til at høre om, hvordan de kan målrette deres informationssøgning i langt højere grad end de plejer. Og foredragene vil også ”gå bagom” de sociale medier.

De hotteste emner inden for litteratursociologi
Det andet tema er Litteratur, skrivning, samfund – læseoplevelser og litteraturformidling.

Danmarks Biblioteksskole har stor ekspertise inden for forskning i litteratur og litteraturens brug i samfundet. Foredragene og den efterfølgende debat giver svar på spørgsmål som: Hvad er en god læseoplevelse? Hvad betyder e-bogen for læseoplevelsen og for bogmarkedet? Hvad er de hotte emner inden for litteratursociologi? Er litteratur nødvendig og hvorfor?

Af Ragnhild Riis