Studiestarten 2010

30-08-2010
Interaktive værktøjer og studiegrupper bliver de bærende elementer for de nye studerende i efterårssemestret 2010.


En god begyndelse på en god studietid
"
Der har været lagt mange kræfter i at sikre en god studiestart for alle vores studerende i København og Aalborg," fortæller uddannelseschef Jette Hyldegaard. "Der er som noget nyt etableret faste studiegrupper på 1. semester. De studerende vil også møde nye undervisningsformer samt nye interaktive værktøjer som It’s learning og Clicker til støtte af undervisningen."

It’s learning er er et virtuelt læringsmiljø til kommunikation og samarbejde, hvor undervisere og elever mødes, arbejder og udveksler viden. Clicker kan anvendes til afstemninger og direkte tilbagemeldinger på spørgsmål i undervisningssituationen.

Uanset om du læser på IVA vest eller øst, gøres der begge steder rigtig meget for, at studiestarten bliver en god begyndelse på en god studietid. På IVA vest (Aalborg) har ”Det hyggelige rum” fået tilføjet endnu et element af hygge. En flok frivillige studerende har på tværs af årgangene været sammen om at bygge en kombination af bar og reol, der skal fungere som en åben ”udlånshylde”, hvor studerende både kan medbringe gamle bøger og tage andre med sig hjem. For selvom der uddannes mange former for informationsmedarbejdere på IVA, så har mange stadig en forkærlighed for bøger. Og så hygger det jo også, som studenterstudievejleder Karina Øgendahl siger.

På IVA øst har musikstuen også fået et løft, og DSRs grønne farve er nu også at finde på væg, borde og bænke. Desuden er der kommet tapet på væggene, og en del studerende har også over sommeren været sammen om at pimpe deres cykler med maling og diverse pyntegenstande på egerne. Cyklerne, der er blevet malet i farver fra grøn til guld, er nu klar til at lyse op i København og omegn. Også på denne måde sætter IVA-studerende deres præg på omverdenen. 

Studiegrupper som bærende princip
Rune Eriksson er teamkoordinator for underviserne på første semester i København. Han har store forventninger til de nye studiegrupper, som bliver det bærende princip for undervisningen. De studerende fordeles i grupper med fem i hver; efter efterårsferien brydes grupperne så op, og der dannes nye. Undervisningslokalerne er indrettet således, at hver gruppe hele tiden har sit faste bord, og den gamle hesteskoopstilling er nedlagt.

"På den måde lærer de studerende i løbet af 1. semester otte mennesker rigtig godt at kende," forklarer Rune Eriksson. "Det skaber social tryghed, men i teamet tror vi også på, at formen vil udmønte sig i bedre læring. En studiegruppe er ikke bare en læsegruppe, den bliver det konstituerende princip for undervisning, studieture, opgaver mv. igennem hele semestret, og vi vil som undervisere følge grupperne tæt."


Af Bodil Christensen