DB i pressen

11-03-2010
Forskere fra DB har i denne måned udtalt sig omkring Googles nye biblioteksprojekt, den stigende interesse for læseklubber samt fordelene ved at anvende Persuasive Design i udviklingen af en bedre informationsarkitektur.

Google i modvind på grund af nyt biblioteksprojekt

Google er i øjeblikket i gang med at lancere deres nye projekt, Google Books, der skal fungere som et digitalt bibliotek med adgang til millioner af bøger. Dette har dog skabt problemer, idet mere end 6.000 forfattere og forlag ser projektet som en krænkelse af ophavsretten. Det skriver Politiken d. 6. marts.

Lektor på Danmarks Biblioteksskole Birger Larsen ser dette som en alvorlig trussel mod projektets udvikling og påpeger problemerne i Googles fremgangsmåde: ”Missionen er sådan set fin nok. Google tager alle væsentlige bøger og gør dem tilgængelige, så alle kan læse og søge i dem. Problemet er, at de ikke clearer copyright. Normalt spørger man om lov først og udgiver bogen bagefter. Google gør det omvendt. De skanner det hele, og så prøver de på at lave nogle aftaler via retssager og forlig.”


Flere midler bør gå til at støtte lokale kunstnere
I marts-udgaven af fagbladet Billedkunstneren sættes der fokus på, hvordan danske kommuner bruger sine kulturmidler. Forskning viser, at der i høj grad satses på kultur- og prestigebyggeri frem for det lokale kunst- og kulturliv, og det er en tendens, som mange kunstnere og forskere ikke bryder sig om.

Dorte Skot-Hansen, leder af Center for Kulturpolitiske Studier på Danmarks Biblioteksskole, er enig i, at der skal fokuseres mere på det kreative indhold og de lokale kunstnere i forbindelse med de nye byggerier: ”De nye kunstmuseer har travlt med at vise deres format og satser på internationalt kendte kunstnere. Det kan være godt for dem, men det giver ikke de lokale kunstnere en mulighed for synlighed. Det er svært for de danske professionelle kunstnere i provinsen. Og det er bestemt ikke blevet nemmere i disse recessionstider.”


Lisbeth Worsøe-Schmidt værdsætter fællesskabet i læseklubber
Den 27. februar kunne man i Herning Folkeblad læse en artikel om læseklubbers voksende popularitet. Folk er begyndt at læse mere og mere, og antallet af læseklubber har oplevet en tilsvarende stigning. Litteratursiden har haft stor succes med deres tilbud om virtuelle læsefællesskaber, hvor medlemmerne kan mødes nemt og hurtigt på internettet, og det samme gør sig gældende for DR Læseklubberne, som indtil videre har opnået 40.000 medlemmer.

Lisbeth Worsøe-Schmidt, lektor på Danmarks Biblioteksskole, ser i høj grad dette som en positiv udvikling: ”Læseklubberne er med til at genoprette nogle af de fællesskaber, vi de seneste mange år har oplevet en kolossal mangel på. Vi bliver stadig mere individualiserede og har fået færre fælles referencerammer, men læseklubberne tilbyder os noget, vi kan være fælles om uden at være personlige - og det er der et stort behov for.”


Lektor Marianne Lykke forbedrer informationsarkitektur ved hjælp af Persuasive Design
Mange hjemmesidebrugere har svært ved at finde, hvad de søger efter, fordi hjemmesiderne ikke er brugervenlige nok i deres design. Lektor Marianne Lykke fra Danmarks Biblioteksskole har i 2009 arbejdet på at forbedre informationsarkitekturen i portalen Startvækst ved at udnytte principperne inden for Persuasive Design.

”For mig gælder det om at bruge de persuasive principper til at »overtale« folk til at bruge informationsarkitekturen bedre. Vi kan formidle systemets muligheder bedre på den måde, og derfor er Persuasive Design et analyseredskab og en øjenåbner for mig. Principperne inden for Persuasive Design hjælper mig både med at identificere steder på websiden, hvor der er problemstillinger og med at finde løsningerne,” fortæller Marianne Lykke i Bibliotekspressen d. 11. februar.


Studerende deltager i kampagne for Danmarks Biblioteksskole
På Frederiksberg Bibliotek deltog de to DB-studerende Rasmus Bahnsen og Anna Overlund-Sørensen onsdag d. 24. februar i Bibliotekarforbundets nye kampagne, som har fået sloganet ”Bibliotekar = orakel”. Det kan man læse om i en artikel fra samme dato på Bibliotekarforbundets egen hjemmeside, bf.dk.

Kampagnen har til formål at sætte fokus på uddannelserne på Danmarks Biblioteksskole ved at lade de nuværende studerende indgå i en direkte dialog med potentielle nye studerende og fortælle dem om studiets opbygning samt de efterfølgende jobmuligheder. Rasmus og Annas besøg på Frederiksberg Bibliotek var en stor succes, og de blev godt modtaget af både brugerne og personalet.


Af Helle Saabye