12-03-2010Torsdag den 11. marts blev der afholdt åbent arrangement omkring Persuasive Design, et nyt og hurtigtvoksende forsknings- og praksisfelt, på Danmarks Biblioteksskole i København.
Fremmødet var overvældende, da Danmarks Biblioteksskole
torsdag indbød til et arrangement omkring Persuasive
Design. Arrangementet var åbent for alle interesserede,
og de mere end 200 deltagere kunne bl.a. se
frem til tre foredrag af hhv. Per Hasle, professor og rektor
ved Danmarks Biblioteksskole, Marianne Lykke, forsker og lektor ved
Danmarks Biblioteksskole, samt Rilla Khaled, ph.d. og
adjunkt ved IT-Universitetet i København.
En introduktion til Persuasive Design
Klokken 15.00 blev arrangementet påbegyndt med en kort
introduktion af Jette Hyldegård, hvorefter Per Hasle fik ordet. Han
lagde ud med en generel beskrivelse af, hvad Persuasive Design er
og gav herefter en definition af de mest grundlæggende begreber. I
sit foredrag berørte han flere emner, såsom hvilke persuasive
strategier man kan anvende overfor en bruger, nødvendigheden af at
afsenderen fremstår som troværdig i brugerens øjne samt vigtigheden
af, at etikken indenfor Persuasive Design bevares således, at det
kun bruges til gode formål. Til sidst blev der sat fokus på
Persuasive Designs udvikling og ekspansion indenfor
IKT-området.
Persuasive Design og informationsarkitektur
Efter en kort pause tog Marianne Lykke over. Hendes
foredrag omhandlede brugen af strategier indenfor Persuasive
Design, og hvordan disse kan anvendes til at forbedre
informationsarkitekturen på en webside. Hun begyndte med en kort
definition af begrebet informationsarkitektur og de komponenter,
som hører herunder. Herefter blev de forskellige strategier, som
Per Hasle introducerede i sit foredrag, gennemgået en for en med
tilsvarende eksempler fra udvalgte websider.
Persuasive Design i en kulturel kontekst
Rilla Khaled fra New Zealand var eftermiddagens sidste
foredragsholder, og hendes foredrag blev holdt på engelsk. Hendes
fokus var Persuasive Design i en kulturel kontekst, og i foredraget
blev der skelnet imellem to kulturer - den europæiske, som er
karakteriseret ved en høj grad af individualisme, og den New
Zealandske Maori-kultur, som er fællesskabs- og familieorienteret.
Rilla Khaled gav hefter et indblik i sin forskning, som baserer sig
på, hvordan forskellige former for Persuasive Design påvirker de to
kulturer. Til det formål havde hun udviklet to versioner af et
spil, som havde til formål at få hovedkarakteren til at opgive
rygning. Den ene version var rettet mod en individualistisk kultur
og den anden mod en kollektivistisk. Hun lod herefter to personer
fra hver kultur spille hhv. den ene og den anden version af
spillet. Resultaterne viste tydeligt, at den individualistiske
version fremkaldte den mest positive reaktion hos europæerne, mens
den kollektivistiske version blev bedst modtaget af Maorierne, og
hendes konklusion var derfor, at man i udviklingen af Persuasive
Design også bør tage højde for det kulturelle aspekt.
Livlige foredrag og engagerede lyttere
De tre foredrag havde hver især en varighed af 40 min, og
i pauserne blev der serveret drikkevarer og romkugler for de mange
fremmødte. Alle tre foredragsholdere forstod at gøre deres foredrag
både levende og humoristisk, og der var tydeligt engagementet at
spore hos tilhørerne, som også undervejs fik lov at stille
uddybende spørgsmål. Kl. 17.30 endte arrangementet med en kort
afrunding af Jette Hyldegård.
Insight DB talte med et par af deltagerne inden arrangementet,
og de havde følgende at sige:
Hanne Schou-Rode: "Jeg er her i dag, fordi Persuasive Design
er et emne, som interesserer mig meget. Jeg er selvstændig
konsulent i firmaet Impact Consult ApS og beskæftiger mig
meget med intranet og web-portaler. Det, der interesser mig mest
ved Persuasive Design, er det samspil, der findes mellem teknologi
og organisation og kultur, og hvordan de påvirker hinanden."
Rikke Olesen: "Jeg er i gang med en kandidatgrad her på DB, og
jeg så opslaget for dette arrangement på skolens
hjemmeside. I øjeblikket læser jeg rent faktisk et modul, der
hedder Persuasive Design, så arrangementet i dag er meget relevant
for mig. I min mening er det mest interessante
aspekt ved Persuasive Design den retoriske del."
Poul Holt: "Jeg hørte om arrangementet igennem en e-mail service
ved navn forsk.bib-listen. Jeg havde i forvejen læst en del
artikler om Persuasive Design, så jeg kendte allerede lidt til det.
Jeg er forskningsbibliotekar på Syddansk Universitet i Odense og er
vant til at arbejde meget med hjemmesider, men jeg er sociolog af
uddannelse. Derfor finder jeg det sociologiske aspekt af Persuasive
Design meget interessant - altså det, at man går ind og arbejder
med at ændre brugernes adfærd, og at der eksisterer en sammenhæng
imellem adfærd og informationssøgning."
Af Helle Saabye