Over 200 kom til møde om Persuasive Design

12-03-2010
Torsdag den 11. marts blev der afholdt åbent arrangement omkring Persuasive Design, et nyt og hurtigtvoksende forsknings- og praksisfelt, på Danmarks Biblioteksskole i København.


Fremmødet var overvældende, da Danmarks Biblioteksskole torsdag indbød til et arrangement omkring Persuasive Design. Arrangementet var åbent for alle interesserede, og de mere end 200 deltagere kunne bl.a. se frem til tre foredrag af hhv. Per Hasle, professor og rektor ved Danmarks Biblioteksskole, Marianne Lykke, forsker og lektor ved Danmarks Biblioteksskole, samt Rilla Khaled, ph.d. og adjunkt ved IT-Universitetet i København.

En introduktion til Persuasive Design
Klokken 15.00 blev arrangementet påbegyndt med en kort introduktion af Jette Hyldegård, hvorefter Per Hasle fik ordet. Han lagde ud med en generel beskrivelse af, hvad Persuasive Design er og gav herefter en definition af de mest grundlæggende begreber. I sit foredrag berørte han flere emner, såsom hvilke persuasive strategier man kan anvende overfor en bruger, nødvendigheden af at afsenderen fremstår som troværdig i brugerens øjne samt vigtigheden af, at etikken indenfor Persuasive Design bevares således, at det kun bruges til gode formål. Til sidst blev der sat fokus på Persuasive Designs udvikling og ekspansion indenfor IKT-området.

Persuasive Design og informationsarkitektur
Efter en kort pause tog Marianne Lykke over. Hendes foredrag omhandlede brugen af strategier indenfor Persuasive Design, og hvordan disse kan anvendes til at forbedre informationsarkitekturen på en webside. Hun begyndte med en kort definition af begrebet informationsarkitektur og de komponenter, som hører herunder. Herefter blev de forskellige strategier, som Per Hasle introducerede i sit foredrag, gennemgået en for en med tilsvarende eksempler fra udvalgte websider.

Persuasive Design i en kulturel kontekst
Rilla Khaled fra New Zealand var eftermiddagens sidste foredragsholder, og hendes foredrag blev holdt på engelsk. Hendes fokus var Persuasive Design i en kulturel kontekst, og i foredraget blev der skelnet imellem to kulturer - den europæiske, som er karakteriseret ved en høj grad af individualisme, og den New Zealandske Maori-kultur, som er fællesskabs- og familieorienteret. Rilla Khaled gav hefter et indblik i sin forskning, som baserer sig på, hvordan forskellige former for Persuasive Design påvirker de to kulturer. Til det formål havde hun udviklet to versioner af et spil, som havde til formål at få hovedkarakteren til at opgive rygning. Den ene version var rettet mod en individualistisk kultur og den anden mod en kollektivistisk. Hun lod herefter to personer fra hver kultur spille hhv. den ene og den anden version af spillet. Resultaterne viste tydeligt, at den individualistiske version fremkaldte den mest positive reaktion hos europæerne, mens den kollektivistiske version blev bedst modtaget af Maorierne, og hendes konklusion var derfor, at man i udviklingen af Persuasive Design også bør tage højde for det kulturelle aspekt.

Livlige foredrag og engagerede lyttere
De tre foredrag havde hver især en varighed af 40 min, og i pauserne blev der serveret drikkevarer og romkugler for de mange fremmødte. Alle tre foredragsholdere forstod at gøre deres foredrag både levende og humoristisk, og der var tydeligt engagementet at spore hos tilhørerne, som også undervejs fik lov at stille uddybende spørgsmål. Kl. 17.30 endte arrangementet med en kort afrunding af Jette Hyldegård. 


Insight DB talte med et par af deltagerne inden arrangementet, og de havde følgende at sige:

Hanne Schou-Rode: "Jeg er her i dag, fordi Persuasive Design er et emne, som interesserer mig meget. Jeg er selvstændig konsulent i firmaet Impact Consult ApS og beskæftiger mig meget med intranet og web-portaler. Det, der interesser mig mest ved Persuasive Design, er det samspil, der findes mellem teknologi og organisation og kultur, og hvordan de påvirker hinanden."

Rikke Olesen: "Jeg er i gang med en kandidatgrad her på DB, og jeg så opslaget for dette arrangement på skolens hjemmeside. I øjeblikket læser jeg rent faktisk et modul, der hedder Persuasive Design, så arrangementet i dag er meget relevant for mig. I min mening er det mest interessante aspekt ved Persuasive Design den retoriske del."

Poul Holt: "Jeg hørte om arrangementet igennem en e-mail service ved navn forsk.bib-listen. Jeg havde i forvejen læst en del artikler om Persuasive Design, så jeg kendte allerede lidt til det. Jeg er forskningsbibliotekar på Syddansk Universitet i Odense og er vant til at arbejde meget med hjemmesider, men jeg er sociolog af uddannelse. Derfor finder jeg det sociologiske aspekt af Persuasive Design meget interessant - altså det, at man går ind og arbejder med at ændre brugernes adfærd, og at der eksisterer en sammenhæng imellem adfærd og informationssøgning."



Af Helle Saabye

#Per Hasle foredrag

Per Hasle, professor og rektor ved Danmarks Biblioteksskole

#Marianne Lykke foredrag

Marianne Lykke, lektor og forsker ved Danmarks Biblioteksskole

#Rilla Khaled foredrag

Rilla Khaled, ph.d. og adjunkt ved IT-Universitetet i København