15-09-2010Casper Hvenegaard Rasmussen og Henrik Jochumsen udgiver artikel om børn, unge og biblioteksrummet i svensk antologi om teori og forskning i børnebibliotekernes omverden.
Artiklen indledes med et historisk tilbageblik, der indfanger
hovedlinjerne i det klassiske folkebiblioteks formål og indretning
for såvel voksne som børn og unge. Herefter kommer forfatterne med
flere eksempler på, hvordan der aktuelt eksperimenteres med at
udvikle biblioteksrummet for børn og unge. Vi hører om 1960'ernes
designede læselandskaber, 1970'ernes hjemlige hygge i
ølkassebiblioteket, 1980'ernes videoværksteder og 1990'ernes
selvstændige ungdomsbiblioteker.
Zoneinddeling med plads til overraskelser og
forandring
Artiklen er fyldt med spændende eksempler på
iscenesættelse af biblioteksrummet, og de mange eksperimenter, som
artiklen beskriver, er også blevet overvældende publikumssucceser.
Her citeres fra artiklens afslutning:
"Et både mangfoldigt og foranderligt bibliotek stiller særlige krav
til biblioteksrummet. De mange og forskelligartede funktioner og
aktiviteter, der kendetegner det moderne bibliotek, fordrer en
bevidst zoneinddeling, så der både er plads til det støjende og det
stille, det fælles og det individuelle etc. En stram funktions- og
rumopdeling kunne umiddelbart være en mulig løsning, men disse valg
kolliderer både med princippet om serendipitet og muligheden for
løbende forandringer. Derfor skal rum og inventar i udgangspunktet
være fleksible, så forskellige materialer successivt kan mikses og
nye aktiviteter udvikles. Men det levende bibliotek skal samtidig
have klar identitet, der først og fremmest signalerer en
demokratisk institution, hvor alle er velkomne. Og derudover kan en
distinkt identitet også være med til at adskille biblioteket fra
dets omverden. Der er med andre ord tale om en balance mellem, hvad
der skal forblive, og hvad der skal forandres. Derfor vil det
levende bibliotek kontinuerligt kræve følgende diskussioner: Hvad
skal der ikke ændres ved? Hvad skal løbende forandres? Hvor skal vi
give brugerne indflydelse? Og hvornår skal vi lade dem være i
fred?"
Beth Juncker har skrevet en artikel i samme antologi, som beskrives
i næste nummer af Insight IVA.
Barnet, platsen, tiden
Teorier och forskning i barnbibliotekets omvärld
Red. Kerstin Rydsjö, Frances Hultgren, Louise Limberg
ISBN: 978-91-978490-4-3