Masterkursus bryder med den klassiske forelæsning

Masterkursus bryder med den klassiske forelæsning
I efteråret blev der afholdt det første masterkursus i Persuasive Design, hvor 18 studerende blev kastet ud i en Card Workshop og designproces uden forberedelse. Målet var at bryde med den klassiske forelæsning og aktivere de studerendes egen viden.

De 18 deltagende studerende havde ikke modtaget teori- eller metodeforelæsninger om Persuasive Design, da de allerede på kursets første dag blev inddelt i grupper og kastet ud i relevante øvelser. Workshoppen på tre timer tjente flere formål: At bryde med den klassiske forelæsning, aktivere studerendes før-viden samt fremhæve nogle faglige pointer gennem selve workshop-aktiviteten.

Hver enkelt gruppe fik tilknyttet en underviser som holdleder, der sørgede for løbende at inspirere og hjælpe gruppen til at være aktive og ikke miste fokus og inspiration.

Features til websites og apps
Indledningsvis fik gruppen til opgave at vælge en fiktiv case ud fra seks forskellige domænekort med titlerne"Rygestop", "Hjælp miljøet", "Opdag biblioteket", "Spis sundere", "Spar på vandet" og "Dyrk mere motion". Hvert enkelt domænekort havde en række billeder og en kort introduktion til den designmæssige udfordring.

 Masterkursus 1

Billede 1 - eksempel på domænekort

De studerende skulle udvikle features til et website og/eller en mobilapplikation, der kunne hjælpe med at løse den designmæssige udfordring. Til inspiration blev de udstyret med et eksemplar af Dan Locktons "Design With Intent Toolkit," der består af cirka 100 forskellige kort, der beskriver forskellige designprincipper inden for sikkerhed, arkitektur, spil, fejlsikring, interaktion med videre.

 Masterkursus 2

Billede 2 - eksempler fra fejlsikrings-linsen i Locktons DWI-kort

Disse kort blev kun inddraget, hvis holdlederen fandt det passende. På den måde kunne holdlederen give dem kreativt input til nye features og idéer eller give dem et fælles sprog i forhold til et emne, de måske allerede var i gang med at diskutere.

Masterkursus 3 

Billede 3 - workshoppen foregik naturligvis under hyggelige omstændigheder

Ved workshoppens afslutning skulle de studerende sammenfatte deres designforslag og præsentere dem for deres medstuderende. Alle tre grupper valgte at sammenfatte deres designforslag i en Powerpoint-præsentation, som de fik 10 minutter til at gennemgå for hinanden.

 Masterkursus 4

Billede 4 - eksempel på forslag til features i smartphone app

Fantasifulde produkter
De studerende var meget fokuserede på i fællesskab at præsentere et godt produkt. De tre forslag var også fantasifulde og gennemførte og havde mange interessante features, der kunne relateres til Locktons kort.

Den efterfølgende kursusweekend i december fulgte vi op på workshoppen og lod de studerende analysere deres egne designforslag ud fra den Persuasive Design-teori, de i mellemtiden var blevet undervist i. Som forventet viste det sig, at de studerende allerede i november havde formået at designe persuasivt, selv om de på det tidspunkt intet vidste om Persuasivt Design.

God feedback på workshop
En yderligere pointe var at vise dem, hvordan det er muligt at skabe et designmiljø, hvor alle interessenter (fx projektledere, programmører, brugere) har mulighed for at præsentere synspunkter og idéer i forhold til egne værdier. Dermed bliver de etiske overvejelser i en designproces ikke skubbet hen som en fodnote til sidst i processen, men noget der løbende kan diskuteres og indtænkes i designprocessen.

I forbindelse med kursusevalueringen gav de studerende god feedback på workshoppen, der, efter deres udsagn at dømme, havde fungeret efter hensigten. Skulle der være interesse i at høre mere om denne type workshop, de anvendte materialer eller de bagvedliggende didaktiske overvejelser, er I velkomne til at kontakte Lasse på lgh@iva.dk.


Af Lasse Burri Gram-Hansen