I efteråret blev der afholdt det første masterkursus i Persuasive Design, hvor 18 studerende blev kastet ud i en Card Workshop og designproces uden forberedelse. Målet var at bryde med den klassiske forelæsning og aktivere de studerendes egen viden.
De 18 deltagende studerende havde ikke modtaget teori- eller
metodeforelæsninger om Persuasive Design, da de allerede på kursets
første dag blev inddelt i grupper og kastet ud i relevante øvelser.
Workshoppen på tre timer tjente flere formål: At bryde med den
klassiske forelæsning, aktivere studerendes før-viden samt fremhæve
nogle faglige pointer gennem selve workshop-aktiviteten.
Hver enkelt gruppe fik tilknyttet en underviser som holdleder,
der sørgede for løbende at inspirere og hjælpe gruppen til at være
aktive og ikke miste fokus og inspiration.
Features til websites og apps
Indledningsvis fik gruppen til opgave at vælge en fiktiv case ud
fra seks forskellige domænekort med titlerne"Rygestop", "Hjælp
miljøet", "Opdag biblioteket", "Spis sundere", "Spar på vandet" og
"Dyrk mere motion". Hvert enkelt domænekort havde en række billeder
og en kort introduktion til den designmæssige udfordring.
Billede 1 - eksempel på
domænekort
De studerende skulle udvikle features til et website og/eller en
mobilapplikation, der kunne hjælpe med at løse den designmæssige
udfordring. Til inspiration blev de udstyret med et eksemplar af
Dan Locktons "Design With
Intent Toolkit," der består af cirka 100 forskellige kort, der
beskriver forskellige designprincipper inden for sikkerhed,
arkitektur, spil, fejlsikring, interaktion med videre.
Billede 2 - eksempler fra
fejlsikrings-linsen i Locktons DWI-kort
Disse kort blev kun inddraget, hvis holdlederen fandt det
passende. På den måde kunne holdlederen give dem kreativt input til
nye features og idéer eller give dem et fælles sprog i forhold til
et emne, de måske allerede var i gang med at diskutere.
Billede 3 - workshoppen foregik
naturligvis under hyggelige omstændigheder
Ved workshoppens afslutning skulle de studerende sammenfatte
deres designforslag og præsentere dem for deres medstuderende. Alle
tre grupper valgte at sammenfatte deres designforslag i en
Powerpoint-præsentation, som de fik 10 minutter til at gennemgå for
hinanden.
Billede 4 - eksempel på forslag
til features i smartphone app
Fantasifulde produkter
De studerende var meget fokuserede på i fællesskab at præsentere et
godt produkt. De tre forslag var også fantasifulde og gennemførte
og havde mange interessante features, der kunne relateres til
Locktons kort.
Den efterfølgende kursusweekend i december fulgte vi op på
workshoppen og lod de studerende analysere deres egne designforslag
ud fra den Persuasive Design-teori, de i mellemtiden var blevet
undervist i. Som forventet viste det sig, at de studerende allerede
i november havde formået at designe persuasivt, selv om de på det
tidspunkt intet vidste om Persuasivt Design.
God feedback på workshop
En yderligere pointe var at vise dem, hvordan det er muligt at
skabe et designmiljø, hvor alle interessenter (fx projektledere,
programmører, brugere) har mulighed for at præsentere synspunkter
og idéer i forhold til egne værdier. Dermed bliver de etiske
overvejelser i en designproces ikke skubbet hen som en fodnote til
sidst i processen, men noget der løbende kan diskuteres og
indtænkes i designprocessen.
I forbindelse med kursusevalueringen gav de studerende god
feedback på workshoppen, der, efter deres udsagn at dømme, havde
fungeret efter hensigten. Skulle der være interesse i at høre mere
om denne type workshop, de anvendte materialer eller de
bagvedliggende didaktiske overvejelser, er I velkomne til at
kontakte Lasse på lgh@iva.dk.
Af Lasse Burri Gram-Hansen