Ny rapport om forskning i børn og kultur i Norden

Ny rapport om forskning i børn og kultur i Norden
Børn & kultur i Norden – nordiske forskningsperspektiver i dialog er en historisk fortælling om det nordiske videndelingsprojekt Børn & kultur i Norden – hvad ved vi? Projektet blev startet af Børnekulturforskere i Norden (BIN-Norden) i 2004 og rapporten er skrevet af BIN-Nordens formand, professor Beth Juncker. Rapporten afslutter det nordiske videndelingsprojekt.

Rapporten giver et indblik i projektets baggrund, struktur og opbygning. Desuden fremlægges den viden, projektet har skabt, samt de nye nordiske tværgående forskningsperspektiver, der er muliggjort. Projektet har nedlagt stridigheder, udviklet konstruktive dialoger samt åbnet nye fora for samarbejder på tværs af videnskabsområder, fag og højere uddannelsesinstitutioner i Norden.

Projektets initiativtagere, BIN-Norden, er et relativt nyt forskernetværk, der tværfagligt samler forskere med børn og kultur som forskningsområde. Forskernetværket har deltaget i diskussion og redigering af rapporten. Det humanistisk-æstetiske perspektiv er centralt for BIN-Nordens arbejde, til forskel fra tidligere dominante syn på børn og kultur, der havde sociale, pædagogiske og udviklingspsykologiske tilgange. Børn ses som "beings" og som modtagere, brugere af og bidragydere til, kulturel praksis og kulturhistorie. Børn og kultur studeres som artefakter, oplevelser og processer som del af æstetiske praksisser, og studier i dette danner grundlag for studier, der sætter fokus på børn som "becomings" - fremtidige voksne.

I bogen gives der et historisk indblik i børns vilkår og børnekultur i det moderne industrisamfund i forhold til det senmoderne videns- og oplevelsessamfund i dag. Projektet har adresseret behovet for forskningsbaseret viden i socialpolitik, uddannelsespolitik, kulturpolitik og praktisk kulturformidling inden for området børn og kultur. Børn anskues i projektet ikke længere alene som brugere men også forbrugere. De får ikke længere kun kultur formidlet men skaber det også selv. Børn er frit tænkende og ytrende samt socialt handlende. Denne udvikling var netop den centrale problemstilling for projektet:

"Børn har i den proces i langt højere grad end tidligere fået subjektstatus og inden for alle områder rejses spørgsmålet: står vi overfor et videnskabeligt paradigmeskift (i Thomas S. Kuhns betydning), som får konsekvenser både for forskning og for de grundlæggende forståelser af børn, barndom og børnekultur i det 21. århundrede?"

På baggrund af dette behandler projektet emner såsom nordiske barndomsperspektiver, børnesyn i opbrud, opbrud og nybrud i forskningsdialoger, en ny nordisk tværgående forskningsplatform samt nordiske forskningsperspektiver.

De dele af projektets resultater, der ikke var plads til i den afsluttende rapport, vil blive inkluderet i udarbejdelsen af den nye nordiske lærebog i børn og kultur i 2013-2014.


Af Rasmus Blomqvist