Gymnasiet og informationskompetence

26-04-2010
Torsdag den 22. april blev der afholdt konference om informationskompetence i gymnasiet på Danmarks Pædagogiske Universitet i København. Konferencen var arrangeret af DPU og Danmarks Biblioteksskole og havde mere end 70 deltagere. Trine Schreiber og Jette Hyldegård var blandt foredragsholderne.


Færdigheder er ikke nok
Konferencen blev afholdt som et led i et større projekt, der har til formål dels at gøre status over gymnasieelevers informationskompetence, dels at undersøge gymnasielæreres og ‐bibliotekarers holdning til området og på baggrund af dette udvikle et efteruddannelsestilbud i informationskompetence, som sætter gymnasielærere og ‐bibliotekarer bedre i stand til at vejlede og facilitere gymnasieeleverne med hensyn til at opnå digitale kompetencer.

Kl. 10.30 blev konferencen indledt af Claus Holm, prodekan for formidling på DPU, som bød de mange deltagere velkommen. Herefter fulgte en kort introduktion til dagens emne af Jens Thorhauge, direktør for Styrelsen for Bibliotek og Medier, og Lars Qvortrup, som er tidligere rektor for Danmarks Biblioteksskole og nuværende dekan på DPU. De to lagde i deres introduktion vægt på vigtigheden af læring og kompetenceudvikling og påpegede desuden, at færdigheder alene ikke er nok – man skal også kunne anvende dem. Man skal f.eks. ikke blot kunne foretage en søgning men også være i stand til at vurdere resultater kritisk og omsætte dem til ny brugbar viden.

Nye udfordringer for gymnasierne
Om formiddagen var det de besøgende fra Danmarks Biblioteksskole, der fik ordet. Lektor Trine Schreiber præsenterede i fællesskab med Claus Holm et debatoplæg, som introducerer en ny tilgang til informationskompetence, hvor der sættes fokus på individuelle søgekompetencer frem for almene søgekvalifikationer. Der bliver i denne rapport skelnet mellem den traditionelle undervisningsdiskurs, hvor pensum styrer alt, og hvor de digitale medier er underordnet og den mere radikale læringsdiskurs, hvor fokus bliver flyttet fra underviser til elev, samtidig med at de digitale medier inkorporeres i undervisningen. Rapporten lægger op til spørgsmålet om, hvordan gymnasierne uddanner eleverne til at blive studerende, der besidder de nødvendige informationskompetencer til at gennemføre en længerevarende uddannelse. I forbindelse med rapporten er nedenstående model blevet udarbejdet, som illustrerer de forskellige måder at forholde sig til informationskompetence på:



"Kortet har både en undervisnings- og en læringsside. Undervisningssiden henviser til, at der behøves viden og kvalifikationer i gymnasiet med henblik på at kunne søge, genfinde og evaluere information, mens læringssiden understreger det ligeså vigtige, nemlig at det er elevernes arbejde at skabe mening og omdanne information til viden, der er udgangspunkt for udviklingen af informationskompetence. Det er nødvendigt med et stærkere samarbejde mellem gymnasielærerne og –bibliotekarerne, hvis gymnasierne skal kunne løfte denne opgave," udtaler lektor Trine Schreiber fra Danmarks Biblioteksskole. "Efteruddannelsestilbudet skal derfor orientere sig mod både lærerne og bibliotekarerne, så de sammen kan udvikle viden på området."

Det næste oplæg blev præsenteret af Jette Hyldegård, som er uddannelseschef og lektor på Danmarks Biblioteksskole, og som har forsket bredt indenfor brugeradfærd og søgeadfærd i gymnasiet. Hun gav i sit oplæg et signalement af gymnasieelevers informationskompetence baseret på 4 forskellige undersøgelser – en global, en britisk, en dansk og til sidst en pilotundersøgelse foretaget af Jette Hyldegård selv. Undersøgelserne viste blandt andet, at langt de fleste elever bruger online søgemaskiner til informationssøgning og er tilfredse med resultaterne. Mange tror fejlagtigt, at alle informationer findes på nettet, de er utålmodige i deres søgninger, ukritiske overfor resultaterne og anvender ikke i særlig høj grad avancerede søgestrategier. Jette Hyldegård brugte på den måde de fire undersøgelsers resultater til at skabe et billede af den typiske brugers informationsadfærd, for at gøre det tydeligt hvilke områder, der skal arbejdes på fremover.

Informationskompetence i andre perspektiver
Om eftermiddagen var der oplæg fra ph.d.-studerende Erik Kruse Sørensen og lektor Peter Kaspersen, der begge var på besøg fra Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier ved Syddansk Universitet. Erik Kruse Sørensen satte informationskompetence i et magt- og autoritetsperspektiv, mens Peter Kaspersen forholdt sig til læringsperspektivet. Dagens sidste foredragsholder var svenske Olof Sundin fra Högskolan i Borås, som er professor ved Institutionen Biblioteks- och Informationsvetenskap/Bibliotekshögskolan. Hans oplæg omhandlede forhandlingen af informationers troværdighed og autoritet.

Se videoklip fra de enkelte oplæg samt oplægsholdernes powerpoints.


Af Helle Saabye


#Konference int

Over 70 var mødt op til konference på DPU i København.

#Jette Hyldegård konference

Jette Hyldegård

#Paneldebat

Paneldebat mellem alle dagens oplægsholdere.