EU-evaluator – effektiv læring i at skrive ansøgninger

02-11-2010
Som evaluator får du indblik i, hvilke krav der stilles til forskningsansøgninger i EU, og hvordan projektevaluering foregår. Du får også gode kontakter i EU… Interview med Professor Niels Ole Pors, der fortæller om sine erfaringer som EU-evaluator.


Døren står åben, Niels Ole Pors har gang i pc'en, mens han venter på, at jeg dukker op. En Sikker-Hansen radering på let gulnet papir lyser op i et kontor domineret af litteratur opsat i orden.

Hvordan gik det til, at du blev EU-evaluator?
- Jeg fik en henvendelse i 2009, som jeg måtte afslå på grund af en planlagt konference. Den blev imidlertid aflyst, og EU ville fortsat bruge mig. Jeg fik tilsendt en masse formularer, som det var besværligt at udfylde, men formularer gav til gengæld et godt indblik i evalueringsprocessen.

Hvilke af dine forskningsfelter kom i spil i EU?
- I mit tilfælde fremgik det, at man ikke efterlyste et enkelt forskningsfelt, men snarere kombinationen af mine forskningsområder til at vurdere projekter om kulturarv og digitalisering på museums- og biblioteksområdet.

Hvordan foregår det så konkret?
- Processen havde tre trin.   Jeg fik tilsendt ni ansøgninger på hver ca. 100 sider. Opgaven var at vurdere hvert projekt med særligt fokus på tre forhold: Videnskabelighed, organisation og formidling. Man skal give karakter på et skema, der så efterfølgende sendes til EU.   Trin to var at deltage i møder i Bruxelles med tre evaluatorer med afsæt i de skemaer, vi hver især havde udarbejdet. Gruppens opgave var at nå frem til at give hvert af de ni projekter en fælles karakter.   Vi var forbavsende enige. Trin tre var, at de tolv evaluatorer ud fra vore konsensusvurderinger skulle udvælge 5-6 projekter ud af de i alt 30 projekter, der var fremsendt til faglig evaluering. Forløbet blev afsluttet med, at vi indstillede to projekter, begge med et budget på 20 - 30 mio. kr., til videre forhandling mellem EU's embedsmænd og projektkonsortiets ledelse.

Skeptikere taler om indspisthed, når forskningsmidler tildeles. Har du observeret det i EU?
- Nej, tværtimod. Jeg betragter hele processen som ekstremt professionel. Vi kom fra 4 lande, kendte ikke hinanden og en EU-bisidder sikrede, at formalia blev overholdt.

Du skal forske, undervise og formidle. Hvorfor bruger du tid på at være evaluator?
- At være evaluator lærer mig, hvad der skal stå i en ansøgning. Nu kender jeg evalueringsprocessen og har kontakt til professionelle folk i Bruxelles. Jeg kan varmt anbefale at tage i mod et tilbud, hvis det kommer.  En anden mulighed er at tilmelde sig som evaluator. Der er ingen garanti for, at man bliver kontaktet men heller ikke det modsatte.


Af Ragnhild Riis