Prorektors hjørne: Navnet – endnu engang

27-10-2010
I foråret blev Danmarks Biblioteksskole til Det Informationsvidenskabelige Akademi og uddannelsen kom til at hedde uddannelsen i informationsvidenskab og kulturformidling. På både institutionsniveau og uddannelsesniveau blev det hermed entydigt fastslået, hvad vi på IVA tilbyder omverdenen.


Opgaven for IVA's forskere er at udfylde, udvide og udvikle felterne informationsvidenskab og kulturformidling sådan, som vi vælger at forstå og praktisere felterne her på IVA og ikke nødvendigvis, hvordan disse vidensfelter udelægges og praktiseres på andre institutioner.

IVA's kerneaktivitet er forskning, uddannelse og formidling indenfor informationsvidenskab og kulturformidling. IVA skal frembringe og udbrede ny viden indenfor informationsvidenskab og kulturformidling. Forskning og uddannelser er på IVA flerfagligt og tværfagligt med rødder i alle tre klassiske videnskabstraditioner: naturvidenskab, samfundsvidenskab og humaniora.

Informationsvidenskab og kulturformidling er i sig selv store selvstændige praksis- og forskningsfelter. I anglosaksisk forstand er informationsvidenskab beslægtet med/paraply for datalogi/IT, biblioteksvidenskab og videnskabelig dokumentation. Nationalt er informationsvidenskab placeret på de humanistiske fakulteter på SDU, AAU og AU og henter sine udgangspunkter i lingvistik, medier, læring og kommunikation. Informationsvidenskab i Danmark er vokset ud af miljøer, der begyndte at se computeren som medie og ikke som ren maskine og ud af miljøer, der generelt begyndte at bruge humanistiske optikker på forholdet mellem mennesker og IT; dvs. at få fokus på mennesket som kulturskabt og kulturskabende væsen og at få dette fokus ind i forståelsen af forholdet mellem mennesker og IT. På IVA har informationsvidenskab traditionelt haft en hældning mod den anglosaksiske udgave.

Kulturformidling er et bredt sociologisk og humanistisk felt og lader sig lige så lidt som informationsvidenskab heller ikke entydigt definere. Internationalt kan feltet spænde over alt fra hverdagslivskultur over medier til kulturelle udtryksformer som musik, litteratur eller kunst. I Danmark er der kandidatuddannelser i kulturformidling på de humanistiske fakulteter på SDU, KU og AU. Det måske bedste entydige kendetegn for kulturformidlingsfeltet er en overvejende orientering mod kvalitative studier og metoder. På IVA har kulturformidling traditionelt haft et bredt fokus på brugere og biblioteker og litteraturformidling. Kulturformidling har altså på IVA taget afsæt i både et smalt (kultur som dannelse) og bredt (kultur som livsform) kulturbegreb.

På IVA arbejder vi hen imod at karakterisere overlappet mellem de to områder, informationsvidenskab og kulturformidling. Men vi søger ikke overlappet for overlapningens skyld. Vi arbejder hen imod, at de to områder søger hinanden, hvor det er relevant og nyttigt i f.eks. metodisk, analytisk eller teoretisk henseende og i forsknings- og uddannelsesmæssige henseender, og fordi IVA har et kollektivt ansvar for at bidrage til udviklingen af informationsvidenskab og kulturformidling som ét samfundsmæssigt relevant vidensfelt i Danmark og i udlandet.

Informationsvidenskab og kulturformidling på IVA befinder sig altså på en akse med "ren" kulturformidling og "ren" informationsvidenskab i hver sin pol, hvor det handler om at flytte mere fylde hen imod midten. Samtidig skal vi også acceptere, at informationsvidenskab og kulturformidling også kan være, og er, to forskellige ting. Det er derfor lige så vigtigt for de to områder at være i selvstændig dialog med henholdsvis "ren" informationsvidenskab og "ren" kulturformidling.


Af Jack Andersen