27-10-2010I foråret blev Danmarks Biblioteksskole til Det Informationsvidenskabelige Akademi og uddannelsen kom til at hedde uddannelsen i informationsvidenskab og kulturformidling. På både institutionsniveau og uddannelsesniveau blev det hermed entydigt fastslået, hvad vi på IVA tilbyder omverdenen.
Opgaven for IVA's forskere er at udfylde, udvide og udvikle
felterne informationsvidenskab og kulturformidling sådan, som vi
vælger at forstå og praktisere felterne her på IVA og ikke
nødvendigvis, hvordan disse vidensfelter udelægges og praktiseres
på andre institutioner.
IVA's kerneaktivitet er forskning, uddannelse og formidling
indenfor informationsvidenskab og kulturformidling. IVA skal
frembringe og udbrede ny viden indenfor informationsvidenskab og
kulturformidling. Forskning og uddannelser er på IVA flerfagligt og
tværfagligt med rødder i alle tre klassiske videnskabstraditioner:
naturvidenskab, samfundsvidenskab og humaniora.
Informationsvidenskab og kulturformidling er i sig selv store
selvstændige praksis- og forskningsfelter. I anglosaksisk forstand
er informationsvidenskab beslægtet med/paraply for datalogi/IT,
biblioteksvidenskab og videnskabelig dokumentation. Nationalt er
informationsvidenskab placeret på de humanistiske fakulteter på
SDU, AAU og AU og henter sine udgangspunkter i lingvistik, medier,
læring og kommunikation. Informationsvidenskab i Danmark er vokset
ud af miljøer, der begyndte at se computeren som medie og ikke som
ren maskine og ud af miljøer, der generelt begyndte at bruge
humanistiske optikker på forholdet mellem mennesker og IT; dvs. at
få fokus på mennesket som kulturskabt og kulturskabende væsen og at
få dette fokus ind i forståelsen af forholdet mellem mennesker og
IT. På IVA har informationsvidenskab traditionelt haft en hældning
mod den anglosaksiske udgave.
Kulturformidling er et bredt sociologisk og humanistisk felt og
lader sig lige så lidt som informationsvidenskab heller ikke
entydigt definere. Internationalt kan feltet spænde over alt fra
hverdagslivskultur over medier til kulturelle udtryksformer som
musik, litteratur eller kunst. I Danmark er der kandidatuddannelser
i kulturformidling på de humanistiske fakulteter på SDU, KU og AU.
Det måske bedste entydige kendetegn for kulturformidlingsfeltet er
en overvejende orientering mod kvalitative studier og metoder. På
IVA har kulturformidling traditionelt haft et bredt fokus på
brugere og biblioteker og litteraturformidling. Kulturformidling
har altså på IVA taget afsæt i både et smalt (kultur som dannelse)
og bredt (kultur som livsform) kulturbegreb.
På IVA arbejder vi hen imod at karakterisere overlappet mellem de
to områder, informationsvidenskab og kulturformidling. Men vi søger
ikke overlappet for overlapningens skyld. Vi arbejder hen imod, at
de to områder søger hinanden, hvor det er relevant og nyttigt i
f.eks. metodisk, analytisk eller teoretisk henseende og i
forsknings- og uddannelsesmæssige henseender, og fordi IVA har et
kollektivt ansvar for at bidrage til udviklingen af
informationsvidenskab og kulturformidling som ét samfundsmæssigt
relevant vidensfelt i Danmark og i udlandet.
Informationsvidenskab og kulturformidling på IVA befinder sig altså
på en akse med "ren" kulturformidling og "ren"
informationsvidenskab i hver sin pol, hvor det handler om at flytte
mere fylde hen imod midten. Samtidig skal vi også acceptere, at
informationsvidenskab og kulturformidling også kan være, og er, to
forskellige ting. Det er derfor lige så vigtigt for de to områder
at være i selvstændig dialog med henholdsvis "ren"
informationsvidenskab og "ren" kulturformidling.
Af Jack Andersen