Studerende skal ud over rampen

09-02-2011
Den 2. februar afholdt IVA i København et seminar om entreprenørskabsundervisning – et eksperimentelt undervisningsforløb, som blev gennemført i efteråret 2010.


Undervisning i felten
Seminaret, som havde titlen ”Entreprenørskab: undervisning i felten (ud i virksomhederne)”, varede 4 timer og bestod først og fremmest af en introduktion til undervisningskonceptet og den bagvedliggende pædagogik, hvorefter udvalgte studerende, som havde deltaget i forløbet, holdt oplæg om deres erfaringer. Til sidst fik de studerendes individuelle virksomhedsvejledere ordet. Efter oplæg fra hhv. studerende og vejledere var der paneldiskussion, hvor seminarets deltagere kunne stille spørgsmål.

En entreprenør kan defineres som en kreativt tænkende person – en form for pioner – der har evnen til at skabe forandring og innovation i en virksomhed og forvandle dette til stor økonomisk vækst. Ideer kan veksle fra nye produkter, nye produktionsmetoder eller nye måder at organisere virksomheden på. Der er ofte tale om høje risici i forbindelse med entreprenørskab, da der aldrig er garanti for, at en kreativ ide vil lykkes.

Som det også forlyder i kursusbeskrivelsen, så handler entreprenørskab i bund og grund om at muliggøre kreative processer og starte nye og innovative projekter op, der kan skabe værdi for nogle. Det handler også om at fjerne de organisatoriske og ledelsesmæssige forhindringer for kreativitet og innovation.

Kursets forløb
Modulet i entreprenørskab, der blev udbudt som en del af kandidatuddannelsen sidste år, opstod som et samarbejde imellem Malmö Högskola, Instituttet for Fremtidsforskning og IVA. Derudover har en række virksomheder deltaget ved at give de studerende lov til at arbejde for dem i forbindelse med innovationsprojekter defineret af virksomhederne selv. Kurset har således vekslet mellem undervisning, praktik og workshops.

Kurset lægger ud med undervisning i innovationsteori, hvor de studerende opstiller en række forventninger til kursets forløb. Derefter følger praktikforløbet, hvor teorierne testes, og de studerende har mulighed for at gøre sig praktiske erfaringer. I kursets afsluttende fase afholdes workshops med erfaringsudvekslinger imellem de studerende og virksomhederne, og der skrives en portfolioopgave, hvor den enkelte studerende reflekterer over sit eget læringsforløb i forhold til udgangspunktet, og de forventninger han eller hun havde fra starten.

Kurset tager afsæt i det behov, der er i samfundet for personer, som kan forstå at anvende entreprenørskabsmetoder på en sådan måde, at de både kan udvikle sig selv og den virksomhed, de kommer til at arbejde for. Mange universiteter har i dag svært ved at danne sig overblik over, hvilke kompetencer der er behov for i virksomhederne rundt omkring. Derfor er det meget vigtigt, at universiteterne får de studerende ud over rampen og giver dem et indtryk af, hvad der venter efter studiet. Her er det oplagt for virksomhederne at træde til og selv tage et ansvar i uddannelsen af de studerende, som det har været tilfældet i ovennævnte kursusforløb.

Evaluering
Formålet med dette eksperimentelle kursus har netop været at give de studerende de nødvendige evner til at opsøge, analysere og kommunikere informationer med henblik på at skabe entreprenørskab.

Både vejledernes og de studerendes evaluering af kurset var meget positiv, og flere af de studerende følte, at de var kommet af med visse fordomme omkring innovation i virksomheder, at de havde lært meget gennem aktiv deltagelse, og at de i det hele taget havde fået nogle gode redskaber med sig fra deres praktikforløb.


Af Helle Saabye