30-03-2011I foråret 2011 begyndte en ny årgang af studerende på IVAs masteruddannelse.
En masteruddannelse i udvikling
IVAs masteruddannelse i Informationsvidenskab og
Kulturformidling startede i 2003, hvor den blev udbudt i to
spor:
-
Udvikling og ledelse i biblioteker m.v.
-
Forskningsbibliotekarer, fagreferenter og dokumentalister m.v.
Førstnævnte rettede sig primært mod bibliotekarer, mens
sidstnævnte rettede sig mod andre akademiske medarbejdere, primært
ansat i forskningsbiblioteker og lignende.
I 2007 blev uddannelsen til en enhedsuddannelse med fire moduler,
hvoriblandt de studerende frit valgte to moduler på hver 24 ECTS og
et afgangsprojekt på 12 ECTS. Siden efteråret 2010 har
masteruddannelsen haft to toningsmuligheder:
- Innovativ
biblioteksudvikling
-
Informationsinteraktion og informationsarkitektur
Rige kombinationsmuligheder
Et attraktivt aspekt ved IVAs masteruddannelse er dens
fleksibilitet, der gør det muligt at sammensætte sin uddannelse
frit efter personligt behov. Man behøver f.eks. ikke at lægge sig
fast på én toning - man kan nøjes med at tilmelde sig et enkelt
modul. Derudover kan de to nuværende toningsmuligheder kombineres,
ikke kun med hinanden men også med andre masteruddannelser. Fra
foråret 2012 vil det desuden være muligt at kombinere med
masteruddannelsen i Informationsforvaltning, der udbydes af Aalborg
Universitet og IVA i fællesskab, og som kommer til at foregå på
IVA.
Hvem er de studerende?
Sammensætningen af de studerende på masteren spænder
bredt. De fleste studerende er kvinder i 30-50-års alderen. Mange
har en bibliotekaruddannelse som baggrund - enten fra IVA eller fra
udlandet - og arbejder i dag på biblioteker eller
uddannelsesinstitutioner, men der er også studerende, der er
uddannet inden for så forskellige områder som naturvidenskab,
filosofi, arkæologi, engelsk og litteratur, mens en betydelig andel
er ansat i private virksomheder.
Rent geografisk er der også betydelig variation. En undersøgelse af
optagelsesstatistikken fra 2007-2010 viser, at mere end halvdelen
af de studerende stammer fra Sjælland og hovedstadsområdet, men
resten fordeler sig på steder som Fyn, Jylland, Bornholm, Norge,
Færøerne og andre lande.
Kompetenceudvikling og teoretisk viden
Hvis man spørger, hvad der har motiveret de nuværende
studerende til at søge om optagelse på IVAs masteruddannelse,
udtrykkes mange forskellige ønsker, såsom at:
- Bryde
rutiner
- Opdatere og
udbygge sin teoretiske viden
- Udvikle
kompetencer indenfor informationssystemer
- Få
inspiration
- Blive bedre
kvalificeret til arbejdsopgaver og vejledning af brugere
- Udvikle nye
perspektiver
- Blive i
stand til at undervise
- Få mulighed
for idé- og erfaringsudveksling med andre indenfor samme fag
- Blive bedre
til bl.a. arkivering, organisering og vidensformidling
Den gennemgående tendens hos de studerende er dog et ønske om at
tilegne sig mere sammenhængende teori og praktiske færdigheder i
forhold til deres egen konkrete arbejdssituation.
Henrik Jochumsen, der er lektor på masteruddannelsen, udtrykker
begejstring for det samspil, som han føler eksisterer mellem
underviser og studerende: "Der er flere motiverende forhold ved at
undervise på masteren. For det første er de studerende selv meget
engagerede og motiverende, og det er jo i sig selv befordrende for
underviseren og undervisningen. For det andet er mange af de emner,
som jeg er engageret i, nok i særlig grad interessante, når man
kommer fra en biblioteksvirkelighed og kan genkende
problemstillingernes relevans fra den daglige praksis. Sidst - men
bestemt ikke mindst - er læringen i høj grad gensidig, idet
jeg får udvidet mit eget kendskab til den virkelighed, som de
studerende kommer fra."
Læs mere om
masteruddannelsen eller kom til informationsmøde på IVA i
København den 4. april kl. 16.00-18.00 i lokale C6.02.
Af Helle Saabye