Studiestart på masteruddannelsen

30-03-2011
I foråret 2011 begyndte en ny årgang af studerende på IVAs masteruddannelse.


En masteruddannelse i udvikling
IVAs masteruddannelse i Informationsvidenskab og Kulturformidling startede i 2003, hvor den blev udbudt i to spor:
 

  • Udvikling og ledelse i biblioteker m.v.
  • Forskningsbibliotekarer, fagreferenter og dokumentalister m.v.

Førstnævnte rettede sig primært mod bibliotekarer, mens sidstnævnte rettede sig mod andre akademiske medarbejdere, primært ansat i forskningsbiblioteker og lignende.

I 2007 blev uddannelsen til en enhedsuddannelse med fire moduler, hvoriblandt de studerende frit valgte to moduler på hver 24 ECTS og et afgangsprojekt på 12 ECTS. Siden efteråret 2010 har masteruddannelsen haft to toningsmuligheder:
 

  • Innovativ biblioteksudvikling
  • Informationsinteraktion og informationsarkitektur

Rige kombinationsmuligheder
Et attraktivt aspekt ved IVAs masteruddannelse er dens fleksibilitet, der gør det muligt at sammensætte sin uddannelse frit efter personligt behov. Man behøver f.eks. ikke at lægge sig fast på én toning - man kan nøjes med at tilmelde sig et enkelt modul. Derudover kan de to nuværende toningsmuligheder kombineres, ikke kun med hinanden men også med andre masteruddannelser. Fra foråret 2012 vil det desuden være muligt at kombinere med masteruddannelsen i Informationsforvaltning, der udbydes af Aalborg Universitet og IVA i fællesskab, og som kommer til at foregå på IVA.

Hvem er de studerende?
Sammensætningen af de studerende på masteren spænder bredt. De fleste studerende er kvinder i 30-50-års alderen. Mange har en bibliotekaruddannelse som baggrund - enten fra IVA eller fra udlandet - og arbejder i dag på biblioteker eller uddannelsesinstitutioner, men der er også studerende, der er uddannet inden for så forskellige områder som naturvidenskab, filosofi, arkæologi, engelsk og litteratur, mens en betydelig andel er ansat i private virksomheder.

Rent geografisk er der også betydelig variation. En undersøgelse af optagelsesstatistikken fra 2007-2010 viser, at mere end halvdelen af de studerende stammer fra Sjælland og hovedstadsområdet, men resten fordeler sig på steder som Fyn, Jylland, Bornholm, Norge, Færøerne og andre lande.

Kompetenceudvikling og teoretisk viden
Hvis man spørger, hvad der har motiveret de nuværende studerende til at søge om optagelse på IVAs masteruddannelse, udtrykkes mange forskellige ønsker, såsom at:

  • Bryde rutiner
  • Opdatere og udbygge sin teoretiske viden
  • Udvikle kompetencer indenfor informationssystemer
  • Få inspiration
  • Blive bedre kvalificeret til arbejdsopgaver og vejledning af brugere
  • Udvikle nye perspektiver
  • Blive i stand til at undervise
  • Få mulighed for idé- og erfaringsudveksling med andre indenfor samme fag
  • Blive bedre til bl.a. arkivering, organisering og vidensformidling

Den gennemgående tendens hos de studerende er dog et ønske om at tilegne sig mere sammenhængende teori og praktiske færdigheder i forhold til deres egen konkrete arbejdssituation.

Henrik Jochumsen, der er lektor på masteruddannelsen, udtrykker begejstring for det samspil, som han føler eksisterer mellem underviser og studerende: "Der er flere motiverende forhold ved at undervise på masteren. For det første er de studerende selv meget engagerede og motiverende, og det er jo i sig selv befordrende for underviseren og undervisningen. For det andet er mange af de emner, som jeg er engageret i, nok i særlig grad interessante, når man kommer fra en biblioteksvirkelighed og kan genkende problemstillingernes relevans fra den daglige praksis. Sidst - men bestemt ikke mindst - er læringen i høj grad gensidig, idet jeg får udvidet mit eget kendskab til den virkelighed, som de studerende kommer fra."

Læs mere om masteruddannelsen  eller kom til informationsmøde på IVA i København den 4. april kl. 16.00-18.00 i lokale C6.02.


Af Helle Saabye