Evaluering af projekt Limboland

15-09-2011
Lektor Hans Elbeshausen har skrevet en rapport for Odense Centralbibliotek, som evaluerer Zentropas integrationsprojekt Limboland.


Unge indvandrere i limbotilstand
Limboland er et uddannelses-, forsknings- og integrationsprojekt iværksat af filmselskabet Zentropa i samarbejde med en række folkebiblioteker. Projektet fokuserer på unge indvandrere i Danmark, som føler sig splittet mellem kulturen i deres hjemland, og den kultur de møder i det danske samfund. De lever nu et liv på samfundets yderste kant uden rigtigt at vide, hvor de hører til. De befinder sig med andre ord i en form for limbo.

Problemet er, at disse mennesker føler sig udelukket fra samfundet. Projektet har derfor forsøgt at hjælpe dem med at finde et ståsted ved at skabe en dialog, som kan give den almindelige dansker, pressen og de professionelle et bedre billede af, hvem disse unge mennesker er og skabe forståelse for forskellene i kultur og livsformer.

Dialog med offentligheden
Projektet bestod af 3 dele: en uddannelsesdel, en filmdel og en formidlingsdel. Herunder hørte workshops, en spillefilm, en dialogrejse, en mentoruddannelse og et forskningsprojekt. Zentropa har produceret filmen "Limboland", hvor otte utilpassede unge med indvandrerbaggrund fortæller deres personlige historie. Hver deltager fik tilknyttet en mentor, som efterfølgende har hjulpet dem videre med en uddannelse eller et job.
   Filmens formål var at skabe dialog med offentligheden, og de deltagende danske folkebiblioteker var platformen for den efterfølgende dialogrejse, hvor filmen blev vist for første gang. Efter filmpremieren tog de unge på en rejse rundt i landet, hvor de stillede op til en række debatmøder for at diskutere integration og ungdomskriminalitet med de fremmødte borgere, politikere og medier.

Fra bibliotekernes perspektiv havde projektet det formål, at give mulighed for at arbejde med integration på en ny måde og at knytte bibliotekerne tættere sammen omkring produkter og arrangementer med eksterne partnere.

Fra handlingslammelse til engagement
I sin evaluering af projektet, mener Hans Elbeshausen, at resultatet er et godt projekt, som er formidlet på en god måde. De kvantitative mål er blevet opfyldt med 20 deltagende institutioner og mere end 1000 besøgende, og det er i høj grad lykkedes at skabe interesse for projektet. Nogle institutioner havde mere succes med at motivere deres brugere end andre, men alle udviste engagement og identifikation med projektet.

Når det kom til, hvor vidt projektet har rykket de unges syn på deres fremtidsmuligheder, skriver Hans Elbeshausen: "Jeg kan ikke sige, om filmen og dialogrejsen samt debatmøderne har bevirket, at de deltagende unge nu ser lysere på fremtiden end før. Jeg kan dog sige så meget, at de unge har været meget engageret mange steder – ikke kun i debatten, men også i at forberede den. At der ligefrem er blevet dannet et unge-korps, er et eksempel på en god udvikling, som lidt højtravende kunne sammenfattes på følgende måde: fra handlingslammelse i limboland til konstruktivt engagement i lokalsamfundet."

Hvorfor Limboland?
Hans Elbeshausen evaluerer projekt Limboland til at være en succes, men han indrømmer, at han studsede lidt over projektets navn: "Limboland er jo et samarbejdsprojekt mellem bibliotekerne og filmselskabet Zentropa. I evalueringen skulle der kigges på informations- og kulturformidling og partnerskaber. Det, der fangede min interesse mest, var dog spørgsmålet: Hvorfor denne titel? Så læste jeg i den "Guddommelige Komedie", undrede mig over den katolske kirkes dogmatiske udlægning af ordet limbus, studerede adskillige malerier med samme titel og afsluttede min studietur med den irske digter Seamus Heaneys ret fantastiske digt "Limbo". Nu, når jeg med lidt afstand ser på resultaterne i min evaluering, er jeg ret overbevist om, at partnerskabernes forløsende budskab bliver godt illustreret i Cezannes maleri: 'Christ in Limbo'."

Læs hele evalueringsrapporten.


Af Helle Saabye