Igennem kampagnen PR til HR forsøger Bibliotekarforbundet at skabe større synlighed omkring informationsvidenskab over for virksomheder. Formålet er at skabe flere job til informationsspecialister.
Mange nyuddannede har svært ved at finde job, men sådan behøver
det ikke nødvendigvis at være for informationsspecialister, hvis
det står til Bibliotekarforbundet. De er nemlig i gang med
kampagnen PR til HR, som startede i december 2011 og stiler mod at
skabe flere job til forbundets medlemmer, der blandt andre
inkluderer uddannede fra IVA.
"Vi ser et behov for, at både vores medlemmer og arbejdsgivere
bliver gjort opmærksomme på hinanden. Selvfølgelig er vi motiveret
af, at ledigheden er steget, og vi vil gerne skabe job, hvor der
ellers ikke har væres informationsspecialister ansat før," siger
karriererådgiver i Bibliotekarforbundet Sofie Plenge.
Brobygger mellem system og borger
Projektet handler om at skabe større synlighed omkring
informationsvidenskab, da mange virksomheder ikke er bevidste om,
at en informationsspecialists kompetencer passer netop til firmaets
behov.
Bibliotekarforbundet henvender sig derfor direkte til
arbejdsgiverne, både ved opfordringer igennem postkort og
personligt stilede breve, som følges op af en telefonsamtale.
"Vi henvender os forskelligt til private og offentlige
virksomheder. Hos de private spørger vi, om de har en ansat til at
holde styr på viden. Hos det offentlige sætter vi fokus på, at en
informationsmedarbejder er dygtig til at bygge bro mellem system og
borger," siger Sofie Plenge.
Det er endnu for tidligt at se resultaterne af kampagnen, som kører
på ubestemt tid. Man kan læse mere om informationsspecialisters
rolle i virksomheder i Bibliotekarforbundets fagmagasin Perspektiv.
Af Anne
Saabye