Flipping the Classroom – studerende diskuterer undervisningsmetoder

Flipping the Classroom – studerende diskuterer undervisningsmetoder
"Flipping the Classroom" nævnes som overskrift på et paradigmeskifte, som uddannelsessektoren i øjeblikket undergår. Det handler om ændrede relationer, studerende og undervisere imellem og rykker ved den opfattelse, at den studerende er et tomt kar, der skal fyldes med information i stedet for at være en aktiv medspiller og en ressource, som skal inddrages.


Den 20. december havde DSR i København inviteret studerende og undervisere samt direktør i SUPPLEMENT Line Sander til debatmøde på Broen.

Lær af de sociale medier
"Alle undervisere er oppe imod benhårde odds for tiden, de sociale medier giver jer baghjul." Med disse ord indledte Line Sander sit indlæg, hvor hun uddybede, hvorfor de sociale medier giver underviserne kamp til stregen. På de sociale medier er personen hele tiden i centrum, skaber hele tiden relationer og den personlige vurdering og tilstedeværelse er både nødvendig og mere end velkommen.
   Men ingen grund til at gå i panik, mente Line Sander, for der er stor inspiration at hente fra de sociale medier. Interaktiv storytelling er en del af løsningen. Her skal alle studerende spille en aktiv rolle, og den enkelte studerende bliver medaktør i undervisningen. Cooperative learning var endnu et bud. Her udfordres de studerende hele tiden til at gå i dialog med hinanden. Og gennem facilitering, kan man aktivere de studerende, så de hele tiden undervejs i undervisningen tvinges til at forholde sig til processen og være aktive i forhold til det at studere. Det er også en god idé at aktivere de studerende fysisk og lade dem være aktive i forhold til deres egen læring.

Nuværende undervisningsformer
Panelet af undervisere bestod i øvrigt af professor Birger Hjørland, lektorer Tove Roed og Trine Schreiber samt prorektor Jack Andersen, som hver holdt et debatoplæg. Tove Roed lagde ud med oplæg om projektarbejdet på IVA og påpegede, at undervisning er en fællespraksis, hvor alle skal bidrage, hvis der skal læres. De studerende må selv finde deres unikke problemstilling, og underviseren er ikke alvidende men fungerer nærmere som en facilitator eller vejleder.
   Birger Hjørland fulgte op med at fortælle, hvordan selvstændige opgaver bør udarbejdes og pointerede vigtigheden af at forholde sig til fagets teori. Han sagde bl.a.: "Det er vigtigt, at IVAs studerende finder det biblioteks- og informationsvidenskabelige og kulturformidlende perspektiv, som er unikt og ikke blot udfører et amatørarbejde inden for andre fagområder."
   Jack Andersen holdt efterfølgende et oplæg om tankerne bag den nye studieordning fra 2008, hvor man fokuserede mere på uddannelsens trindeling og fik inkluderet medie-, videns- og it-aspektet. Trine Schreiber afrundede ved at fortælle om et nyt modul i entreprenørskab, som skal udvikle de studerendes handlingskompetencer og evne til innovation og samarbejde, hvilket ifølge Trine Schreiber også fortæller noget generelt om undervisningsformerne på IVA.

Et pseudofag?
Rasmus Bahnsen var ordstyrer under debatten og spurgte blandt andet til, om informationsvidenskab og kulturformidling ikke er et pseudofag, hvor man bare vælger emner efter interesse. Han mente, der blandt studerende i øjeblikket er nogen forvirring om, hvad man bliver uddannet til - men at det muligvis skyldes, at vi er ved at tegne et nyt billede af informationsvidenskab og kulturformidling. Endelig problematiserede Rasmus det forhold, at der fremover ikke vil blive oprettet ret mange nye stillinger på offentlige biblioteker, så derfor bør uddannelsen på IVA måske ikke handle så meget om biblioteker, som den gør i dag?

Sakset fra debatten 

"Teori og praksis skal mødes. Spørgsmålet er, om man starter med begrebet eller fænomenet, og udfordringen vil altid være at få begge ender til at mødes. Både i den måde underviserne tilrettelægger undervisningen på og i den måde, de studerende udfylder den på. De studerende har et stort ansvar for, hvilke teorier de vil bruge. Underviserne præsenterer mulighederne, og så skal de studerende selv vælge."
Lektor Laura Skouvig

"Vi skal hele tiden arbejde inden for vores eget fags teoriramme. Vi er eksempelvis ikke it-specialister men laver i stedet kvalitative analyser af, hvilken slags systemer vi gerne vil have. Vi må ikke bare anlægge et enkelt perspektiv som it eller marketing. Hvis man som studerende shopper rundt i et andet domæne, risikerer man at skrive fristil. Men vi skal hele tiden have en dialog om relevansen af fagene."
Professor Birger Hjørland  

"Bibliotekstraditionen er på godt og ondt det historiske udgangspunkt på IVA. Da vi lavede den nye studieordning i 2008, var vi meget opmærksomme på tre aspekter, som vi manglede: medieaspektet, vidensaspektet og it-aspektet. Overordnet har vi løst opgaven, men derfor kan der godt være ting, vi stadig skal justere på og børnesygdomme, der skal overstås."
Prorektor Jack Andersen

"I bliver mødt med en særlig positivitet og nysgerrighed, når I arbejder med projekter på biblioteket, og det skal I drage fordel af. Den problemstilling og den formidling, I arbejder med, kan I jo så tage med jer mange andre steder."
Lektor Trine Schreiber


Nedbrudte barrierer
Et par af de fremmødte studerende fortalte om deres oplevelse af arrangementet:


Iben
Iben, formand for DSR

"Jeg syntes, det var rigtig interessant med et arrangement, hvor der blev sat en dialog i gang mellem underviserne og de studerende. Jeg håber, at det er en dialog, som kan fortsætte, og at der vil komme flere af denne slags arrangementer.
   Jeg fik mange indtryk i dag, som jeg ikke helt har bearbejdet endnu. Men først og fremmest føler jeg, at der blev nedbrudt en barriere mellem underviserne og de studerende. Underviserne virker på en måde mere menneskelige nu. Desuden synes jeg, at diskussionen var rigtig sund og positiv, så det ser jeg gerne noget mere af."



Mark
Mark

"Jeg er ny studerende på IVA, så det var vigtigt for mig at få sat ansigt på de personer, som står bag uddannelsen. Jeg ville desuden gerne lære IVA lidt bedre at kende og høre om den nye studieordning i forhold til den gamle. Jeg var især interesseret i at vide, hvilken indflydelse jeg selv har på uddannelsen, og i hvor høj grad jeg selv kan tilrettelægge den efter mine egne interesser. Jeg føler, at jeg er blevet klogere på den proces, der i gang, og hvad jeg kan bruge uddannelsen til."



Stine
Stine

"Jeg mødte op i dag for at blive klogere, og fordi jeg syntes, det lød spændende. Nyhedsværdien ved et arrangement som dette tiltrak mig også. Jeg fandt ud af, at det er vigtigt at styre indholdet af diskussionen, men jeg syntes, det var fedt at se de mennesker, der designer uddannelsen besvare spørgsmål fra de studerende. Så overordnet er det et rigtig godt koncept."



Næste arrangement i debatrækken om "Flipping the Classroom" finder sted den 7. februar og kommer til at handle om entreprenørskab.


Af Bodil Christensen og Helle Saabye

Panel int
Line Sander int

Direktør Line Sander

Birger og Trine int

Lektor Trine Schreiber og professor Birger Hjørland

Laura Skouvig int

Lektor Laura Skouvig

Rasmus Bahnsen int

Rasmus Bahnsen var ordstyrer.

Studerende int

Alle undervisere er oppe imod benhårde odds for tiden, de sociale medier giver jer baghjul.

Direktør Line Sander