"Flipping the Classroom" nævnes som overskrift på et paradigmeskifte, som uddannelsessektoren i øjeblikket undergår. Det handler om ændrede relationer, studerende og undervisere imellem og rykker ved den opfattelse, at den studerende er et tomt kar, der skal fyldes med information i stedet for at være en aktiv medspiller og en ressource, som skal inddrages.
Den 20. december havde DSR i København inviteret studerende og
undervisere samt direktør i SUPPLEMENT Line Sander til debatmøde på
Broen.
Lær af de sociale medier
"Alle undervisere er oppe imod benhårde odds for tiden, de sociale
medier giver jer baghjul." Med disse ord indledte Line Sander sit
indlæg, hvor hun uddybede, hvorfor de sociale medier giver
underviserne kamp til stregen. På de sociale medier er personen
hele tiden i centrum, skaber hele tiden relationer og den
personlige vurdering og tilstedeværelse er både nødvendig og mere
end velkommen.
Men ingen grund til at gå i panik, mente Line Sander,
for der er stor inspiration at hente fra de sociale medier.
Interaktiv storytelling er en del af løsningen. Her skal alle
studerende spille en aktiv rolle, og den enkelte studerende bliver
medaktør i undervisningen. Cooperative learning var endnu et bud.
Her udfordres de studerende hele tiden til at gå i dialog med
hinanden. Og gennem facilitering, kan man aktivere de studerende,
så de hele tiden undervejs i undervisningen tvinges til at forholde
sig til processen og være aktive i forhold til det at studere. Det
er også en god idé at aktivere de studerende fysisk og lade dem
være aktive i forhold til deres egen læring.
Nuværende undervisningsformer
Panelet af undervisere bestod i øvrigt af professor Birger
Hjørland, lektorer Tove Roed og Trine Schreiber samt prorektor Jack
Andersen, som hver holdt et debatoplæg. Tove Roed lagde ud med
oplæg om projektarbejdet på IVA og påpegede, at undervisning er en
fællespraksis, hvor alle skal bidrage, hvis der skal læres. De
studerende må selv finde deres unikke problemstilling, og
underviseren er ikke alvidende men fungerer nærmere som en
facilitator eller vejleder.
Birger Hjørland fulgte op med at fortælle, hvordan
selvstændige opgaver bør udarbejdes og pointerede vigtigheden af at
forholde sig til fagets teori. Han sagde bl.a.: "Det er vigtigt, at
IVAs studerende finder det biblioteks- og
informationsvidenskabelige og kulturformidlende perspektiv, som er
unikt og ikke blot udfører et amatørarbejde inden for andre
fagområder."
Jack Andersen holdt efterfølgende et oplæg om
tankerne bag den nye studieordning fra 2008, hvor man fokuserede
mere på uddannelsens trindeling og fik inkluderet medie-, videns-
og it-aspektet. Trine Schreiber afrundede ved at fortælle om et nyt
modul i entreprenørskab, som skal udvikle de studerendes
handlingskompetencer og evne til innovation og samarbejde, hvilket
ifølge Trine Schreiber også fortæller noget generelt om
undervisningsformerne på IVA.
Et pseudofag?
Rasmus Bahnsen var ordstyrer under debatten og spurgte blandt
andet til, om informationsvidenskab og kulturformidling ikke er et
pseudofag, hvor man bare vælger emner efter interesse. Han mente,
der blandt studerende i øjeblikket er nogen forvirring om, hvad man
bliver uddannet til - men at det muligvis skyldes, at vi er ved at
tegne et nyt billede af informationsvidenskab og kulturformidling.
Endelig problematiserede Rasmus det forhold, at der fremover ikke
vil blive oprettet ret mange nye stillinger på offentlige
biblioteker, så derfor bør uddannelsen på IVA måske ikke handle så
meget om biblioteker, som den gør i dag?
Sakset fra debatten
"Teori og praksis skal mødes. Spørgsmålet er, om man starter med
begrebet eller fænomenet, og udfordringen vil altid være at få
begge ender til at mødes. Både i den måde underviserne
tilrettelægger undervisningen på og i den måde, de studerende
udfylder den på. De studerende har et stort ansvar for, hvilke
teorier de vil bruge. Underviserne præsenterer mulighederne, og så
skal de studerende selv vælge."
Lektor Laura Skouvig
"Vi skal hele tiden arbejde inden for vores eget fags teoriramme.
Vi er eksempelvis ikke it-specialister men laver i stedet
kvalitative analyser af, hvilken slags systemer vi gerne vil have.
Vi må ikke bare anlægge et enkelt perspektiv som it eller
marketing. Hvis man som studerende shopper rundt i et andet domæne,
risikerer man at skrive fristil. Men vi skal hele tiden have en
dialog om relevansen af fagene."
Professor Birger Hjørland
"Bibliotekstraditionen er på godt og ondt det historiske
udgangspunkt på IVA. Da vi lavede den nye studieordning i 2008, var
vi meget opmærksomme på tre aspekter, som vi manglede:
medieaspektet, vidensaspektet og it-aspektet. Overordnet har vi
løst opgaven, men derfor kan der godt være ting, vi stadig skal
justere på og børnesygdomme, der skal overstås."
Prorektor Jack Andersen
"I bliver mødt med en særlig positivitet og nysgerrighed, når I
arbejder med projekter på biblioteket, og det skal I drage fordel
af. Den problemstilling og den formidling, I arbejder med, kan I jo
så tage med jer mange andre steder."
Lektor Trine Schreiber
Nedbrudte barrierer
Et par af de fremmødte studerende fortalte om deres oplevelse af
arrangementet:
Iben, formand for DSR
"Jeg syntes, det var rigtig interessant med et arrangement, hvor
der blev sat en dialog i gang mellem underviserne og de studerende.
Jeg håber, at det er en dialog, som kan fortsætte, og at der vil
komme flere af denne slags arrangementer.
Jeg fik mange indtryk i dag, som jeg ikke helt har
bearbejdet endnu. Men først og fremmest føler jeg, at der blev
nedbrudt en barriere mellem underviserne og de studerende.
Underviserne virker på en måde mere menneskelige nu. Desuden synes
jeg, at diskussionen var rigtig sund og positiv, så det ser jeg
gerne noget mere af."
Mark
"Jeg er ny studerende på IVA, så det var vigtigt for mig at få sat
ansigt på de personer, som står bag uddannelsen. Jeg ville desuden
gerne lære IVA lidt bedre at kende og høre om den nye studieordning
i forhold til den gamle. Jeg var især interesseret i at vide,
hvilken indflydelse jeg selv har på uddannelsen, og i hvor høj grad
jeg selv kan tilrettelægge den efter mine egne interesser. Jeg
føler, at jeg er blevet klogere på den proces, der i gang, og hvad
jeg kan bruge uddannelsen til."
Stine
"Jeg mødte op i dag for at blive klogere, og fordi jeg syntes, det
lød spændende. Nyhedsværdien ved et arrangement som dette tiltrak
mig også. Jeg fandt ud af, at det er vigtigt at styre indholdet af
diskussionen, men jeg syntes, det var fedt at se de mennesker, der
designer uddannelsen besvare spørgsmål fra de studerende. Så
overordnet er det et rigtig godt koncept."
Næste arrangement i debatrækken om "Flipping the Classroom" finder
sted den 7. februar og kommer til at handle om
entreprenørskab.
Af Bodil
Christensen og Helle Saabye