Studerende skal styrkes i valg af projektgruppe

Studerende skal styrkes i valg af projektgruppe
Studerende skal have gode samarbejdsoplevelser første gang, de indgår i projektarbejde på IVA. Derfor har projektet PUNK sat fokus på, hvordan undervisere kan styrke processen, når studerende skal danne projektgrupper på 2. semester.

PUNK-projektet har som overordnet formål at understøtte den enkelte undervisers kompetenceudvikling og at styrke en fælles samarbejds- og læringskultur til at imødegå aktuelle undervisningsfaglige og pædagogiske udfordringer på IVA.

Ved det nyligt afholdte PUNK-seminar diskuterede underviserne livligt, hvordan studerendes gruppedannelser på projekter kan forløbe positivt og effektivt.

Farvel tildårlige gruppe-erfaringer
Lektor og huskoordinator ved RUC, Allan Westerling, holdt oplæg om erfaringerne med studerendes projektarbejde og gruppedannelser på RUCs humanistiske basisstudium. På RUC er projektarbejde en stor del af uddannelsen, og derfor har universitetet taget tiltag i brug omkring gruppedannelser, som både er demokratisk og solidarisk drevet.

"Vi skal undgå, at der opstår social panik og ekslusionsangst omkring gruppedannelser. Nogle studerende har dårlige gruppeerfaringer fra gymnasietiden. Det handler om, hvordan vi kan vende de negative erfaringer til noget positivt," siger han.

Speeddating med faglig vinkel 
På RUC vælger studerende selv, hvilket projektemne de vil arbejde med, så længe det holder sig inden for studiets faglige rammer. Perioden som ny studerende på 1. semester går med at tænke over idéer til projekter, som man brænder for, og ikke på, hvem man ønsker at danne gruppe med.

Studerende deler derefter sine idéer med andre studerende ved gruppemøder. Ingen er tvunget til at byde ind med forslag. Undervisere kommer også med projektforslag, som lægges ud på RUCs intranet. Til sidst deltager studerende i en projektbørs, hvor de går fra rum til rum og hører en undervisers oplæg om idéer til eventuelle projekter.

"Vi skal have studerende involveret bedre i undervisningen og til at tage aktivt ansvar. Vores erfaringer viser, at studerende, som indgår i en gruppe, generelt klarer sig bedre karaktermæssigt end folk, der arbejder alene. Projektbørsen er lidt ligesom speeddating, men udgangspunktet er at finde andre studerende med samme faglige interesse," siger Allan Westerling.

IVA inspireret af RUC
Det er medarbejder i Den Pædagogiske Enhed, Agnete Lunddahl, underviser Tove Roed og lektor Rune Eriksson fra IVA, som har arrangeret PUNK-seminaret om gruppedannelser. De ser nogle væsentlige kvaliteter ved RUCs måde at arbejde på.

For eksempel ser Rune Eriksson en idé i, at dannede grupper får afstemt forventninger til hinanden og til vejlederen, inden projektets start. De studerende på RUC indgår skriftlige kontrakter om arbejdsgangen - både med deres egen gruppe og med gruppens vejleder.

"Hvad de gør på RUC kan ikke i sin helhed overføres til IVA, men vi kan benytte enkelte elementer. Jeg var meget inspireret af de samarbejdskontrakter, som blev nævnt," siger Rune Eriksson og fortsætter:

"Når vores studerende skal danne grupper, tager det tid, og vi skal styrke dem i processen - både ved at vise dem, hvilke projekter, de har mulighed for at lave, og hvordan vi kan hjælpe dem til at vælge projektgruppe."

Projektet PUNK løber fra 2009-2012 og består af en række delprojekter, der afvikles i perioden. Projektet omkring styrkelse af projektgrupper blandt studerende er netop blevet sat i gang, og IVA er i gang med at udarbejde konkrete idéer til processen.


Af Anne Saabye


PUNK 3 int
PUNK 2 int

Lektor Allan Westerling

Rune Eriksson int

Lektor Rune Eriksson

Når vores studerende skal danne grupper, tager det tid, og vi skal styrke dem i processen - både ved at vise dem, hvilke projekter, de har mulighed for at lave, og hvordan vi kan hjælpe dem til at vælge projektgruppe.

Lektor Rune Eriksson

Om PUNK

IVA fik ultimo 2009 bevilget 600.000 kr. fra Statens Center for Kompetenceudvikling til projektet.  Projektet er forankret i SISU, der har nedsat en styregruppe for projektet. Styregruppen består af Niels D. Lund, Camilla Moring, Jette Hyldegård, Jack Andersen, Agnete Lunddahl Jensen, Elisabeth Rasmussen og Mette Langelund Klit. Projektets kontaktperson ved Institut Vest er Pia Borlund.