Studerende skal have gode samarbejdsoplevelser første gang, de indgår i projektarbejde på IVA. Derfor har projektet PUNK sat fokus på, hvordan undervisere kan styrke processen, når studerende skal danne projektgrupper på 2. semester.
PUNK-projektet har som overordnet formål at
understøtte den enkelte undervisers kompetenceudvikling og at
styrke en fælles samarbejds- og læringskultur til at imødegå
aktuelle undervisningsfaglige og pædagogiske udfordringer på
IVA.
Ved det nyligt afholdte PUNK-seminar diskuterede underviserne
livligt, hvordan studerendes gruppedannelser på projekter kan
forløbe positivt og effektivt.
Farvel tildårlige gruppe-erfaringer
Lektor og huskoordinator ved RUC, Allan Westerling, holdt oplæg om
erfaringerne med studerendes projektarbejde og gruppedannelser på
RUCs humanistiske basisstudium. På RUC er projektarbejde en stor
del af uddannelsen, og derfor har universitetet taget tiltag i brug
omkring gruppedannelser, som både er demokratisk og solidarisk
drevet.
"Vi skal undgå, at der opstår social panik og ekslusionsangst
omkring gruppedannelser. Nogle studerende har dårlige
gruppeerfaringer fra gymnasietiden. Det handler om, hvordan vi kan
vende de negative erfaringer til noget positivt," siger han.
Speeddating med faglig vinkel
På RUC vælger studerende selv, hvilket projektemne de vil
arbejde med, så længe det holder sig inden for studiets faglige
rammer. Perioden som ny studerende på 1. semester går med at tænke
over idéer til projekter, som man brænder for, og ikke på, hvem man
ønsker at danne gruppe med.
Studerende deler derefter sine idéer med andre studerende ved
gruppemøder. Ingen er tvunget til at byde ind med forslag.
Undervisere kommer også med projektforslag, som lægges ud på RUCs
intranet. Til sidst deltager studerende i en projektbørs, hvor de
går fra rum til rum og hører en undervisers oplæg om idéer til
eventuelle projekter.
"Vi skal have studerende involveret bedre i undervisningen og til
at tage aktivt ansvar. Vores erfaringer viser, at studerende, som
indgår i en gruppe, generelt klarer sig bedre karaktermæssigt end
folk, der arbejder alene. Projektbørsen er lidt ligesom
speeddating, men udgangspunktet er at finde andre studerende med
samme faglige interesse," siger Allan Westerling.
IVA inspireret af RUC
Det er medarbejder i Den Pædagogiske Enhed, Agnete
Lunddahl, underviser Tove Roed og lektor Rune Eriksson fra IVA, som
har arrangeret PUNK-seminaret om gruppedannelser. De ser nogle
væsentlige kvaliteter ved RUCs måde at arbejde på.
For eksempel ser Rune Eriksson en idé i, at dannede grupper får
afstemt forventninger til hinanden og til vejlederen, inden
projektets start. De studerende på RUC indgår skriftlige kontrakter
om arbejdsgangen - både med deres egen gruppe og med gruppens
vejleder.
"Hvad de gør på RUC kan ikke i sin helhed overføres til IVA, men vi
kan benytte enkelte elementer. Jeg var meget inspireret af de
samarbejdskontrakter, som blev nævnt," siger Rune Eriksson og
fortsætter:
"Når vores studerende skal danne grupper, tager det tid, og vi skal
styrke dem i processen - både ved at vise dem, hvilke projekter, de
har mulighed for at lave, og hvordan vi kan hjælpe dem til at vælge
projektgruppe."
Projektet PUNK løber fra 2009-2012 og består af en række
delprojekter, der afvikles i perioden. Projektet omkring styrkelse
af projektgrupper blandt studerende er netop blevet sat i gang, og
IVA er i gang med at udarbejde konkrete idéer til processen.
Af Anne
Saabye