IVAs aftagerpanel havde inviteret Laura Louise Sarauw fra Københavns Universitet til diskussion om kompetencer og uddannelsesudvikling. Det kom der et spændende møde ud af, hvor også IVAs uddannelsesstrategi blev udfordret.
Laura Louise Sarauw har skrevetph.d-afhandling om
uddannelsesudviklingen på universiteterne set i lyset af
Bologna-processen og de danske universitetsreformer. På opfordring
af prorektor Jack Andersen og forkvinde for aftagerpanelets
stadsbibliotekar Elsebeth Tank gæstede Laura Louise Sarauw den 16.
marts IVA, hvor hun holdt et oplæg om sin ph.d.-afhandling og
diskuterede resultaterne med aftagerpanelet og medarbejdere fra
IVA.
Fra indhold til performance
Laura Louise Sarauw tager afsæt i en gennemgang af love,
akkrediteringsprocesser, studieordninger og internationale policy
dokumenter inden for humaniora suppleret med medarbejderinterviews.
Hendes grundpointe er, at kompetencetækningen grundlæggende bruges
til at fremme forskellige værdier.
"Det overordnede idéhistoriske skift sker med universitetsloven i
2003," fortæller Laura Sarauw. "Vi får helt nye spille - og
acceptregler, hvor vi går fra indhold til handlekompetencer. I
forbindelse med Bologna-processen er det blevet legitimeret, at vi
har haft behov for at skabe et mere transparent og konvertibelt
sprog for uddannelse og læring. Denne 'oversættelse' indebærer et
fokusskifte fra underviser til studerende og fra stof til
performance, og det bliver omdrejningspunktet for
uddannelsesudvikling."
Bologna versus Danmark
Laura Louise Sarauw forklarer videre, at den danske
kompetenceforståelse i meget høj grad lægger vægt på den ydre
markedsdiskurs, hvor uddannelserne skal rette sig mod konkrete jobs
på både det private og det offentlige arbejdsmarked. Det er et
radikalt diskursskifte, og markerer idéhistorisk set en
rekonstruktion af de succeskriterier, der ligger til grund for at
være en god uddannelse. Og mens man internationalt diskuterede,
hvad der helt konkret skulle stå i Bologna-erklæringen, så brugte
man den i Danmark som et mål for, at man var nødt til at tænke mere
i marked.
"Bologna processen handlede i starten ikke så meget om
markedsgørelse men mest om at styrke den demokratiske udvikling i
Europa. Bologna deklarationen fra 2005 handler både om
fleksibilitet, livslang læring, og forberedelse til
arbejdsmarkedet, som skal gå hånd i hånd med den personlige
udvikling. Man anser det moderne vidensarbejdsmarked som en
bevægelig størrelse, hvor man ikke kan forudsige den konkrete
efterspørgsel og derfor må give de studerende en meget bred
uddannelse," pointerer Laura Louise Sarauw.
Top-down alignment
Det springende punkt i hele udviklingen er kravet om den
nye top down-alignment, som også står centralt i IVAs
uddannelsesstrategi fra 2011, forklarer Laura Louise Sarauw. Man
tager udgangspunkt i en overordnet kompetenceprofil, som er
formuleret som læringsudbytte i arbejdsmarkedsrelevante termer.
Dernæst skal kompetencemålene for de enkelte uddannelseselementer
alignes, så de støtter op om kompetenceprofilen.
"Hvis man ser idehistorisk på det, så indebærer det faktisk en
eksklusion af de elementer, der ikke kan oversættes til
kompetencemål som for eksempel faglig fordybelse, selvstændig
kritisk tænkning og demokratisk udsyn," fortæller hun.
IVAs diskursskifte
Laura Louise Sarauw har også kastet et både kærligt og
kritisk blik på IVAs uddannelsesstrategi for 2011.
"Jeres egentlige diskursskifte ses tydeligst i de fire profiler, I
skitserer i uddannelsesstrategien. Som jeg læser det, så kan man på
et tidspunkt vælge at blive enten den kreative netværker, den
resultatorienterede specialist, den innovative entreprenør eller
den engagerede informationsagent. Her aflæser jeg den grundlæggende
diskurs om, hvad der er anerkendt som studerende på IVA."
Laura Sarauw forklarer videre, at uddannelsesstrategien opererer
med en grundlæggende demokratisk forståelse af viden. Men den
legitimeres ud fra en markedslogik, der sætter fokus på den
studerendes performance. Viden ændrer status fra at være et mål i
sig selv til at blive et salgsprodukt, der skal omsættes til
information. Det de studerende skal lære er et håndværk, nemlig
formidling.
"Det svarer til noget, der står centralt i jeres strategi.
Dybdegående viden og erfaring skal erstattes af mere generaliserede
metoder. Min overordnede fornemmelse er, at jeres beskrivelse
lægger meget godt i tråd med dem, jeg har analyseret på humaniora.
Alle mål og delmål er på forhånd defineret frem mod bestemte job og
jobfunktioner. De fleste længerevarende forløb er brudt ned, og der
sker en performancestyring i form af oplæg."
Den overordnede konklusion er, at faglig viden og selvvalgt
fordybelse i emner der ikke er defineret i kompentencemål ikke
længere giver adgang til anerkendelse.
Penkowaficering
Studieordningerne bliver længere og længere, forklarer
Laura Louise Sarauw videre. Kompetencemålene har typisk ringe eller
ingen forskningsforankring. Samtidig er der så mange af dem, så det
bliver svært for undervisere og studienævn at lave justeringer, der
passer til undervisernes forskning, profil og aktuelle
begivenheder.
"En del af dem, jeg har interviewet taler om Penkowaficering, hvor
flere og flere studerende tages i snyd, måske fordi den faglige
fordybelse ikke længere giver bonus. Måske har det også en dårlig
indflydelse på studiemiljøet, for de kompetencer, der efterspørges,
kan også indhentes andre steder, f.eks. i praktik," fortæller
hun.
De studerende er stadig lige intelligente, ambitiøse og
arbejdsomme. Men de kompetencebaserede studieordninger har ændret
på spillereglerne på bekostning af den selvstændige kreative
tænkning som fortsat efterlyses af undervisere og i stigende grad
også af aftagerne. Så de studerende tilskyndes ikke til aktivt og
selvstændigt at indhente det overskud af viden, som ellers var
baggrunden for Bologna- erklæringen. Derfor risikerer de i sidste
ende at miste deres egentlig samfundsmæssige såvel som pædagogiske
værdi, som de skulle have med sig ud på arbejdsmarkedet.
Bibliotekarens død
Laura Sarauw slutter af med at provokere
forsamlingen:
"Er den resultatorienterede specialist mere salgbar end den
kreative netværker? Måske I indvarsler bibliotekarens død, fordi
alting nu handler om at kunne performe. Måske I står i fare for at
reproducere én bestemt type kandidater, og ikke dem der kan eller
vil performe - men måske er mere klassiske bibliotekarer, der gerne
vil fordybe sig mere selvstændigt?"
"Men I nævner også i jeres uddannelsesstrategi, at uddannelsen skal
være forskningsbaseret, og de studerende kan være medforskere. Det
er måske her, I skal vise lidt tænder, så alt ikke nødvendigvis
skal matche med et kompetencemål fra day one!"
Af Bodil Christensen