I dag forholder unge sig til kultur og kulturformidling ved selv at være medskabere og producenter og ikke blot modtagere. Faget ekspressiv kulturformidling forsøger at afdække og analysere den nyopståede gråzone mellem populær- og finkultur.
Hvad har Metallica og Chopin tilfælles? Dostojevskij og
Jumbobøger? Hvad er forskellen på højkultur og lavkultur, og er den
forskel i højere grad ved at udviskes til fordel for en moderne,
'altædende' kulturforbruger, der ikke skelner mellem de to? Det er
blandt andet spørgsmål som disse, der bliver taget op til
diskussion i kandidatfaget ekspressiv kulturformidling en mandag
eftermiddag i marts på tredje sal af IVA.
Ekspressiv kulturformidling undervises af Nanna Kann-Christensen og
Gitte Balling på IVA. Faget adresserer det 20. og 21. århundredes
teknologiske, digitale og mediemæssige udvikling, der har ændret
relationerne mellem kulturens producenter, institutioner,
formidlere og brugere. Før i tiden var der en grænse mellem
kulturproducent og kulturmodtager. Den grænse er i højere grad
blevet udvisket og overlappende, idet ungdommen er blevet en
deltagerkultur, hvor alle kan være medskabere eller 'prosumere' i
kulturlandskabet. Gamle opdelinger mellem finkultur og
populærkultur 'remixes' i en nyopstået gråzone, som mangler
teoretisk analyse og beskrivelse. Det er her faget ekspressiv
kulturformidling kommer ind i billedet. Igennem interviews og
observation forsøger de studerende på modulet at afdække, hvordan
unge forholder sig til kultur og kulturformidling i det moderne,
teknologiske medielandskab.
Man skal udvise initiativ og drive
Jon Hansen laver, sammen med en medstuderende, et projekt, hvor han
analyserer og vurderer kulturforbruget og kulturproduktionen hos en
gruppe unge mellem 14-29 med fokus på den 'altædende'
kulturforbruger og den finkulturelle 'high brow snob'.
"Jeg kan godt lide faget, selvom det er meget ambitiøst. Der er
meget pres for selv at tage initiativ og udvise drive, og
underviserne er barske, men gode. Det er nogle af de bedste
undervisere på IVA, hvilket er grunden til, at jeg valgte faget,"
siger han.
Jon Hansen
Jacob Bach, som tidligere har læst en bachelor i Information
Management på CBS, undersøger i sit projekt initiativet Unges
Laboratorium for Kunst, som arrangeres af Statens Museum for Kunst.
Unges Laboratorium for Kunst er en sammenslutning af frivillige i
et kunstcommunity, der bidrager med at arrangere events, lave
produktioner og andet for museet, mod at indgå i et community og få
en stemme og medbestemmelse i museets kommunikation til unge. Jacob
vil afdække, om museets forventninger og ønsker er sammenfaldende
med de unges.
Studerende Jacob Bach (tv), undervisere Gitte Balling (midt) og
Nanna Kann-Christensen (th)
Et ambitiøst fag med aktive studerende
Underviser Gitte Balling har høje forventninger til sine
studerendes kunnen og er indtil videre meget imponeret over deres
indsats og høje aktivitetsniveau.
"Kurset er ambitiøst, både i forhold til hvad vi skal nå, forstået
som den almindelige forberedelse, men også i forhold til vores
forventninger om de studerendes produktion og behandling af
empirisk materiale. De studerende har taget udfordringen op og har
leveret varen hver gang. Det har været fantastisk. Ud over at
styrke deres kompetencer i relation til at kunne planlægge og
udføre et empirisk funderet studie af unges kulturforbrug og
kulturproduktion, har vi lagt op til en meget diskuterende form,
hvor de studerende selv er gået aktivt ind i diskussionerne af
hinandens materiale og problemstillinger. Det har uden tvivl
skærpet deres evner til at forholde sig kritisk og konstruktivt til
andres argumenter og positioner og har affødt mange frugtbare
diskussioner," siger hun.
Læs mere om efter- og
videreuddannelse på IVA.
Af Stíne Rosenbeck
Christensen