Forskere og studerende samarbejder om adgang til den radiofoniske kulturarv. De deler søgninger med hinanden og sætter metadata på filer, så de bliver lettere at genfinde.
Larm.fm er et generøst projekt. Ved at lette forskeres og
studerendes adgang til to af landets store lydarkiver - DR's
radioarkiv og mediesamlingen på Statsbiblioteket - er det med til
at sikre den danske radiofoniske kulturarv samtidig med, at det
deler ud af kulturens skatte og skaber nye muligheder for at gå på
opdagelse i og udforske en væsentlig kilde til danskernes kultur og
historie - radioen.
Larm-projektets mål om at få skabt en humanistisk
forskningsinfrastruktur med en online platform, hvor forskere og
studerende har streaming-adgang til danske radioprogrammer siden
1931 og frem til i dag, blev for alvor sat i gang i 2010 med en
bevilling på 25 millioner kr. fra den nationale pulje for
infrastruktur. Projektet løber frem til den 13. juni 2013 og er nu
så langt, at projektgruppen bag Larm.fm den 28. februar 2013 kunne
invitere forskere og studerende til et seminar på IVA i KBH om
Larm-infrastrukturens anvendelse i forskning og undervisning.
Nationale dimensioner og tværvidenskabeligt
samarbejde
Projektkoordinator Bente Larsen åbnede seminaret ved at fastslå
projektets nationale karakter, der ikke blot er igangsat og
udviklet ved hjælp af en national bevilling men også gennem et
nationalt samarbejde mellem nogle af Danmarks førende forsknings-
og kulturinstitutioner - Københavns Universitet/ Det
Informationsvidenskabelige Akademi, Roskilde Universitet, Syddansk
Universitet, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Danmarks
Radio, Statsbiblioteket, Forskningsnettet, Designskolen Kolding og
Danmarks Mediemuseum.
Hun understregede ligeledes, at tilblivelsen af dette digitale
lydarkiv med online-platform og bibliografi over dansk radio og tv
er resultatet af et tæt samarbejde mellem humanister, teknologer og
designere. Det tværvidenskabelige samarbejde, hvor man har benyttet
sig af en række testcases, har skabt et projekt, der i den grad
tager højde for brugernes behov men også for de historiske,
kulturelle og forskningsmæssige dimensioner, projektet
indeholder.
Det forpligter dog at være det største online lydarkiv i Europa,
som er tilgængeligt for forskning og undervisning, og Bente Larsen
pegede i den forbindelse på en række udfordringer for arkivets
fortsatte udvikling og levetid. Hvordan skal Larm.fm eksempelvis
finansieres, så den forsatte drift og udvikling er mulig? Hvilke
rettigheder skal være på plads? Hvordan skaber man en høj kvalitet
i arkivets metadata og de søgemuligheder, som er så afgørende for
brugerne? Dette er spørgsmål for projektgruppens videre arbejde,
inden projektet udløber medio juni 2013.
Brugerdreven innovation med gode
samarbejdsmuligheder
Brugerdreven innovation - sådan beskrev Andres Røll Larsen og
Peter Overgaard fra DR den grundlæggende idé bag Larm.fm's
brugerinterface. De to udviklere gennemgik interfacets opbygning og
funktion og lagde vægt på, at det innovative består i, at det er
brugerne selv, der er med til at udvikle arkivet. Det er nemlig op
til brugerne at forsyne de lydfiler, de søger på og lytter til med
forklarende noter (annotationer). Herved er man med til at skabe
nye søgeord og hermed også nye forudsætninger for de kommende
brugere, der søger i arkivet. De to udviklere understregede, at
denne integration mellem udvikling og anvendelse af arkivet skaber
en brugerberigelse og et brugeransvar, der forhåbentlig også kan
virke motiverende for kommende brugere af arkivet.
Andreas Røll Larsen og Peter Overgaard fremhævede også Larm.fm som
et godt samarbejdsværktøj. I deres gennemgang af
brugergrænsefladerne viste de, hvordan det er muligt at oprette
grupper, hvor man giver andre adgang til de søgninger, man har
lavet og hermed dele de lydfiler, man har valgt ud som relevante
for det pågældende projekt. På grund af rettighedsproblematikker
kan man kun blive bruger af arkivet, hvis man kan bevise, at man
kommer fra en uddannelsesinstitution. Derfor er det en
uddannelsesmail der pt. giver adgang til en brugeroprettelse.
Rettighedsmæssigt har forskningsbibliotekerne og
forskningsbibliotekarerne ikke adgang til arkivet endnu, men det
arbejder man på, idet man skønner, at det netop er disse
institutioner og deres medarbejdere, der kommer til at præsentere
og introducere arkivet. Bibliotekarerne udgør derfor en interessant
fokusgruppe for projektets forskere.
Metadata
Larm.fm sigter mod en høj grad af brugerinvolvering, hvor brugerne
er medskabere af arkivet og dets meta-data, og netop derfor er det
vigtigt, fastslog Lektor Haakon Lund fra IVA i København, at man
som bruger forholder sig til det ansvar, man har, og ikke mindst
den kvalitet, man er med til at give arkivet i form af metadata.
Metadata er en kompleks størrelse, der rummer mange lag og
analytiske behov, hvorfor Haakon Lund påpegede vigtigheden af, at
arkivet understøtter de behov brugerne har samtidig med, at man er
i stand til at se længere frem og tænke på de fremtidige brugere af
Larm.fm.
Larm.fm nedarver en række metadata fra DR i form af
programoversigter scannet via OCR og oplysninger om lydkildernes
proveniens. Ofte er der kun tale om programmernes start og
sluttidspunkt, hvilken kanal de er blevet sendt på, en programtitel
og ophav. De siger som sådan ikke noget om brugernes behov,
understregede Haakon Lund, og derfor har det været nødvendigt for
projektgruppen bag Larm.fm at være i tæt samarbejde med forskere
for at blive klogere på hvilke behov, de som brugere har, og hvad
det er, de gerne vil kunne beskrive. Udover programoversigter
findes der også hos DR en stor mængde redaktionelle metadata, der
kunne være med til at berige arkivet, men disse er klausuleret, da
det skønnes, at de kan rumme fortrolige oplysninger som navne og
CPR-numre og kan kun frigives, fastslog Haakon Lund, ved et
omfattende arbejde, hvor man gennemgår de enkelte filer og data en
for en.
Larm.fm - om perspektiver og muligheder i undervisning og
forskning
Seminaret åbnede for en oplægsrække med fokus på Larm.fm's
integration i undervisning- og forskning.
Adjunkt Mette Skov fra IVA i Aalborg præsenterede et konkret
tiltag, hvor Larm.fm indgår som et frit modul på
kandidatuddannelsen, og hvor de studerende får mulighed for at
arbejde med Larm.fm som en konkret case i undervisningen. De
studerendes arbejder indgår i et delprojekt - Design og evaluering
af informationsarkitektur - med fokus på blandt andet
informationsadfærd og informationsarkitektur.
Post.doc Torben Sangild introducerede sit arbejde med analyse af
radiojingler, som er drevet af en grundlæggende interesse for
radioens formsprog - æstetik og flow. Torben Sangilds
forskningsinteresse er både historisk, analytisk og generisk, og
det har skabt forskellige behov i måden, han har anvendt Larm.fm
på. Hans annotationer har blandt andet været bygget op omkring en
klassifikation af jingler - et såkaldt jingle ID - som har skabt
komparative muligheder i hans forskning. Han fremhævede
annotationer som komponisttype og navn, redaktion, speak,
lydkilder, genrebestemmelse med det formål at bestemme variationer
over en bestemt type jingle.
Lektor Niels D. Lund kunne desværre ikke være til stede, hvorfor
projektkoordinator Bente Larsen videregav nogle af Niels D. Lunds
væsentligste pointer omhandlende de muligheder, Larm.fm skaber for
fortsat at få 'litteraturen i øret' og herved videregive, gengive
og sprede eksisterende litteratur. DR har haft stærke traditioner
for at integrere litteraturen i radioen. Dette har givet
litteraturen nyt sanseligt liv gennem oplæsning, recitationer,
sang, dramatisering af forskellige litterære former som
radioromaner, teater og hørespil, montage, dokumentarisme og essay.
Bente Larsen fremhævede, at radioen også har bidraget til en
kritisk debatkultur gennem anmeldelser og diskussion af litteratur
i radioen. Hun understregede, at arkivet giver mulighed for at
spore litteraturhistoriske forandringer i radioen. Hvor radioens
litteraturformidling frem til 1960'erne fremstod med en form for
myndighed, der formidlede en vis litterær dannelses- og
enhedskultur, bød tiden efter 1960'erne på mere
avantgardelitteratur og eksperimenterende radio muliggjort gennem
nye teknologier med vægt på viden, diskurser og performance,
hvorfor hun som eksempel spillede et uddrag fra Dan Turèlls Vangede
billeder.
Med sit oplæg om Larm.fm's muligheder for at bidrage til
forskningen inde for børne- og ungekultur, afsluttede professor
Beth Juncker seminaret. "Larm er et godt navn", startede hun med at
sige, "for larm er en kvalitet i min verden". Som en af de førende
forskere inden for børne- og ungekultur og med en æstetisk
forskningstilgang, fremhævede Beth Juncker, at Larm.fm giver
mulighed for at slippe erindringen om barndommens minder, idet man
nu kan opleve på ny ved genlytningen af et stykke radiohistorie.
Børn og unge har siden 1600-1700-tallet været et vigtigt segment
for udforskning dog ud fra en meget envejsbaseret forståelse af
børne- og ungdomsliv. Radioens programmer og ikke mindst de mange
programoversigter afslører noget om, hvordan man har tænkt børn og
unges hverdag. Fra 1970'erne og frem sker der ændringer, idet
programmerne begynder at henvende sig selvstændigt til børn og
unge. Senere er børn og unge også begyndt at lave radio om sig selv
til sig selv - hvilket har skabt en væsentlig kilde til forståelsen
af børn og unges selvforståelse og identitet.
Der er mange muligheder for at integrere Larm.fm i et spændende
undervisnings- og forskningsmiljø, hvor uudforskede kilder kan
berige vores forståelser af os selv og hinanden. Det fortsatte
arbejde med at sikre og udvikle Larm.fm synes derfor afgørende
samtidig med, at der arbejdes for en synliggørelse af og kendskab
til arkivet blandt forskere og studerende.
Af Ditte Lundsgaard