DB’ere kan ikke sættes på formel

04-02-2010
Det er kombinationen af fag og deres samspil med hinanden, der ifølge Jack Andersen gør dimitterende fra DB til noget helt særligt.

Ved dimissionsfesten på Danmarks Biblioteksskole i Aalborg den 29. januar var der både sang og taler på programmet. De to talere var prorektor Jack Andersen og Marianne Høiriis Videbæk, hvoraf sidstnævnte udover at være dagens festtaler også var en af dimittenderne. 

Asymmetrisk virkelighed
Prorektor Jack Andersen indledte sin tale med at sætte navn på en række af de fag, som de studerende på stolene foran ham i løbet af deres studietid havde haft. Derefter stillede han spørgsmålet: Hvorfor har I så haft alle disse fag? Svaret på sidste spørgsmål skal findes i netop kombinationen af fagene.

- På en uddannelse i biblioteks- og informationsvidenskab er alle de forskellige fag ikke noget i sig selv, men de er noget i kraft af deres indbyrdes forhold til hinanden. Alle disse forhold er ikke alle lige symmetriske. Men det er livet jo heller ikke. Men på nogle leder og kanter spiller nogle af fagene sammen på en måde, der ikke kan forudsiges. Og sådan en virkelighed skal i jo også ud til. Den kan heller ikke sættes på en formel, hvor man kan styre udfaldet, sagde Jack Andersen.

Jack Andersen talte også om, at verden er blevet skueplads for en kamp om sandheder - en kamp, som man som uddannet indenfor biblioteks- og informationsvidenskaben må forholde sig til:

- I skal også ud i et samfund, hvor det modernistiske kultursyn har fået skarp konkurrence. Forskellige kulturelle og sociale grupperinger fremstiller nu krav om anerkendelse af deres forskellige livs- og kulturformer. I bliver nødt til at acceptere det multikulturelle samfund og dets kamp om sandhederne, sagde Jack Andersen.

Biblioteket er andet end en bogsamling
Jack Andersen slog desuden fast, at biblioteket i dag er andet end en bogsamling - det er et såkaldt tredje sted, som findes et eller andet sted i rummet mellem arbejdet og det private. Og så er det blevet et sted, hvor man ikke bare går hen for at finde informationer, men hvor man også får en oplevelse med hjem i rygsækken. Problemet er bare, at budskabet endnu ikke er nået ud til brugerne. 

- For os indforståede har biblioteket imidlertid i lang tid været mere end en bogsamling. Men vi har ikke formået at kommunikere det ud til en bredere offentlighed. I skal være med til at udbrede denne nye forståelse af biblioteker. Det er I nødt til, hvis jeres arbejdspladser og jeres faglige legitimering også skal være der i fremtiden, mente Jack Andersen.

Åben og imødekommende kultur
Marianne Høiriis Videbæk har det at være studerende på DB i Aalborg helt inde på livet, hvilket også satte sine spor i den tale, hun holdt til sine medstuderende og de øvrige i forsamlingen. Og DB i Aalborg er ifølge Marianne Høiriis Videbæk et både hyggeligt og fagligt stimulerende og udfordrende sted at studere. Hun beskrev først, hvordan de nye fysiske rammer på Fredrik Bajers Vej har haft betydning for fornemmelsen af liv på skolen.

- Skolens nye og permanente adresse med en åben og dynamisk arkitektur gør, at alle, som arbejder eller studerer her,møderhinanden. Disse daglige møder gør skolen levende, sagde Marianne Høiriis Videbæk.

Og arkitekturens dynamiske og åbne struktur, sætter sig ligeledes igennem i forholdet mellem studerende og skolens personale.

- Når det handler om underviserne er denne imødekommenhed ligeså tydelig. I Habermas' ånd kunne man indvende, at denne vilje til ligeværdig dialog, samarbejde og hjælpsomhed burde være hverdag på alle uddannelsesinstitutioner - så at sige en underliggende præmis for hele institutionen. Dertil må jeg blot sige, at det arbejder man måske nok på mange andre steder. MEN HER SKER DET! fortalte Marianne Høiriis Videbæk.

 

Dimitterede januar 2010

Studium

København

Aalborg

Bacheloruddannelsen

3

1

Det erhvervsrelaterede projekt

49

13

Diplomuddannelse i informationssøgning og vidensorganiserende systemer

14

Kandidatuddannelsen

4

Masteruddannelsen

4

Af Claus Rosenkrantz Hansen