Diplomuddannelsens første kuld sprunget ud

28-01-2010
Med et flot 12-tal som resultat af anstrengelserne afsluttede Maria Bagge Nielsen sin diplomuddannelse på Danmarks Biblioteksskole. Hun og de øvrige diplomstuderende er begejstrede for den ny faglighed, som de har fået gennem uddannelsen.

Det er mandag den 11. januar. På femte sal på Danmarks Biblioteksskole i København fornemmer man den intense stemning af eksamen i luften. Udenfor et af lokalerne på gangen står der med store bogstaver ”Eksamen” på døren, og her står nogle af de kommende diplomuddannede samlet med udsigten til snart at skulle forsvare det eksamensprojekt, som der med sved på panden er blevet arbejdet intenst på det sidste halve år.

En af de studerende er Maria Bagge Nielsen. Hun står og ser lidt mere afslappet ud end de øvrige. Og med god grund. Hun har allerede været inde og forsvare sit projekt om folkebibliotekernes rolle i vidensamfundet – et forsvar, der endte med den flotte karakter 12.

Et tiltrængt uddannelsesinitiativ
Maria Bagge Nielsen er 36 år, og hun har indtil 1. december 2009 været ansat på Tårnby Kommunebiblioteker. Hun blev uddannet som biblioteksassistent i 2004, men begyndte efter et par år at savne noget faglig opkvalificering. Men mulighederne var få – lige indtil Danmarks Biblioteksskole for to år siden introducerede en diplomuddannelse, rettet mod biblioteksassistenter og kontorpersonale på museer og arkiver.

- Jeg var irriteret over, at der ikke var de store muligheder for efteruddannelse, når man først var blevet biblioteksassistent. Derfor blev jeg rigtig glad, da jeg så fandt ud af, at man havde taget initiativ til diplomuddannelsen. Det var muligheden for at prøve noget nyt og ikke mindst muligheden for at opkvalificere min faglighed, som trak, fortæller Maria Bagge Nielsen.

For Maria Bagge Nielsen har forløbet levet op til forventningerne:

- Det har været en rigtig spændende og givende uddannelse. Det har til tider været rigtig hårdt, men det skal det også være, og så er man jo bare ekstra glad, når man kommer ud i den anden ende og har klaret det, fortsætter Maria Bagge Nielsen.

Plads til fordybelse
På spørgsmålet om, hvad Maria Bagge Nielsen har været særlig glad ved forløbet, svarer hun efter kort betænkningstid:

- Muligheden for fordybelse. Og muligheden for at være kritisk og stille spørgsmålstegn ved nogle af de ting, som man går og beskæftiger sig med i hverdagen. Og så har det også været rigtig sjovt at møde en række nye mennesker og tage uddannelsen sammen med dem, siger Maria Bagge Nielsen.

Hun fremhæver desuden, at uddannelsen hele tiden relaterer til den hverdag, som man oplever i biblioteksverdenen. Et eksempel er en opgave om selvbetjening, som hun skrev på første semester. Her havde hun mulighed for direkte at tage udgangspunkt i, hvordan brugerne af biblioteket i Tårnby oplevede selvbetjeningstilbuddene.

I hovedopgaven – ”Folkebibliotekernes plads i vidensamfundet” – undersøger Maria Bagge Nielsen derimod, hvilken rolle bibliotekernes skal spille i det moderne vidensamfund, hvor brugerne ikke længere har samme behov for at gå på biblioteket for at søge og finde informationer.

- Det moderne folkebibliotek skal ikke bare være en forsamling af bøger, hvor brugerne kommer og henter en bog for derefter at gå igen. Man bliver nødt til at skabe rum, hvor folk kan komme og mødes og indgå i relationer. Og så bliver man i højere grad nødt til at tænke på bibliotekerne som en virksomhed og se på brugerne som kunder. Hvordan får man dem til at komme på bibliotekerne, spørger Maria Bagge Nielsen.

Springbræt for karriereskifte
Første december tiltrådte Maria Bagge Nielsen i et job, der ligger et godt stykke væk fra biblioteksverdenen. Hun fik muligheden for at blive administrativ afdelingsleder på en folkeskole, hvilket hun sagde ja tak til, fordi hun ville prøve sine evner af på noget andet efter mange år i biblioteksverdenen.

Og her kommer de faglige gevinster ved diplomuddannelsen endnu engang til hjælp. Hun fortæller, at for eksempel hendes nye viden om informationssøgning virkelig kommer til sin ret i den nye stilling.

Maria Bagge Nielsen er desuden bevidst om, at havde det ikke været for diplomuddannelsen og den nyerhvervede selvtillid, som hun har tanket i løbet af forløbet, havde hun nok aldrig taget sig sammen til tage springet og søge stillingen som afdelingsleder.

- Uddannelsen gav mig modet til at søge mit nye arbejde som administrativ afdelingsleder på en folkeskole – det er ikke sikkert, jeg havde gjort det, hvis jeg ikke var startet på diplomuddannelsen, fortæller Maria Bagge Nielsen, inden hun begiver sig op på femte sal for at høre, hvordan hendes medstuderende klarer deres sidste eksamen.

Af Claus Rosenkrantz Hansen

Fakta om uddannelsen

Diplomuddannelsen i informationssøgning og vidensorganiserende systemer på DB er et 2-årigt uddannelsestilbud.

 

Den henvender sig til kontorpersonale på museer og arkiver, biblioteksassistenter og faggrupper med en professionsbachelor.

 

Uddannelsen gennemføres som et deltidsstudium, og den svarer til en bachelorgrad.