Et logo, der skaber forbindelser

21-06-2010
Det nye navn og det nye logo bygger på den grundlæggende præmis, at IVA skaber forbindelser. Forbindelser mellem information og viden, viden og bruger samt bruger og bruger.
Et logo, der skaber forbindelser
IVA Det informationsvidenskabelige Akademi har nu fået det visuelle udtryk, der skal bære institutionens navn og identitet videre og give et signalement af en uddannelsesinstitution med forskning og undervisning i front.

Navigatører gennem samfundets DNA
Det nye navn og det nye logo bygger på den grundlæggende præmis, at IVA skaber forbindelser. Forbindelser mellem information og viden, viden og bruger samt bruger og bruger. På IVA bliver der forsket i design af information, og her uddannes allround informationsspecialister til fremtidens samfund. De studerende bliver klædt på til at fungere som kreative netværkere, der omsætter information til viden og formidler kultur. De bliver centrale aktører, der skaber grundlag for udvikling af viden og navigerer brugere gennem samfundets DNA. Det tværfaglige spændingsfelt er både et bærende element og en styrke.

Inspiration fra Fibonacci
Udviklingen af det nye IVA-logo er sket med inspiration fra Fibonaccitallene, hvor det efterfølgende element findes som summen af de to foregående: 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89,144….   Den eksponentielle udvikling ligger til grund for det spiral- og cirkelformede logo, der i princippet kan udvikle sig til en uendelig række af muligheder, til stadighed i bevægelse men ud fra et evigt gyldigt underliggende eksponentielt princip. Det dynamiske islæt og den iboende interaktion med det omgivende understreges af, at IVAs logo hele tiden kan ændre indhold i forhold til de omgivelser, det interagerer med og sætter sit aftryk på. Men grundformen består.

Fingeraftryk og QR-koder
I de første versioner vil man kunne skimte grundridset af et fibernet, et fingeraftryk, QR-koder (2-dimensionelle stregkoder, der kan aflæses med en mobiltelefon), en pauseskærm fra TV’s barndom, magasiner og bøger, neuroner og en kæmpemæssig forstørrelse af et øje.

Det bliver de færdige kandidater fra IVA Det Informationsvidenskabelige Akademi, der som de første får glæde af det nye logo. Det er nemlig lykkedes at færdiggøre det nye navnetræk på både eksamensbeviser og mapper. I løbet af sommeren vil det nye logo dukke op på brevpapir, Chili kalender, visitkort, hjemmesider mv.

Bodil Christensen