IVA i pressen

24-06-2010
Ansatte fra IVA har i denne måned udtalt sig omkring brug af sociale medier, behovet for digital kommunikation, fordele ved Persuasive Design, skolens navneskift, det nye online magasin Reflect, den litterære turismes stigende popularitet og formidling på museerne.


Ph.d.-projekt undersøger sociale medier
I maj kunne man i 4. nummer af Danmarks Biblioteker læse en artikel af Charles Seger Jakobsen, som er ph.d.-studerende ved IVA. I ph.d.-projektet, som har titlen ”Folksonomier – når brugerne er informationsarkitekter for hinanden”, er det de sociale medier der undersøges, og i denne artikel er der sat fokus på Delicious, som er et online informationssystem, hvor brugere kan udveksle internetbogmærker.

Formålet med undersøgelsen, skriver Charles Seger Jakobsen, er at studere ”hvordan en gruppe erfarne brugere deler informationer i Delicious. Erfarne brugere af Delicious kan lære os, hvordan denne type informationssystemer kan anvendes. Undersøgelsen søger at identificere typiske brugsmønstre i Delicious og kan pege på nye måder at tænke på biblioteker og bibliotekssystemer på. Blandt andet ved at påpege hvordan brugere anvender hinanden i sociale medier som Delicious.”

Kommunikation skal digitaliseres
En artikel i Bibliotekspressen den 13. maj sætter fokus på, at kommunikationen mellem befolkningen og det offentlige så vidt muligt skal digitaliseres. For stat, regioner og kommuner er der mange penge at spare ved digital selvbetjening, og man håber, at al kommunikation kan foregå digitalt allerede i 2012. Det vil dog blive en svær omstillingsproces, da en stor del af den danske befolkning stadig er it-analfabeter.

Lektor på Det Informationsvidenskabelige Akademi (IVA) Haakon Lund, som forsker i informationsarkitektur og systemdesign, er betænkelig ved projektet. ”Det optimale ville være, hvis man kunne logge sig ind på ét sted og derfra få adgang til alt. Men det er meget svært at udvikle, for det er mange forskellige systemer, der skal spille sammen,” fortæller han og fortsætter: ”Målet om fuld digitalisering i 2012 kan derfor godt gøre mig lidt bekymret. Det tager tid at udvikle gode løsninger, og det kræver en solid brugerinddragelse. Det håber jeg, at man har afsat tid til.”

Persuasive Design kan ændre brugeradfærd
Videnskab.dk bragte den 27. maj en artikel om Persuasive Design, og om hvordan man på dette område arbejder med at ændre brugernes adfærd, så de får det maksimale udbytte ud af fx en hjemmeside eller en søgemaskine.

Både Marianne Lykke og Jette Hyldegård, som begge er lektorer på IVA, mener, at Persuasive Design kan ændre brugernes adfærd i en positiv retning. ”Hvis man sidder i en virksomhed og gerne vil have brugerne til at berige indhold med metadata, så ved man, at det tit er svært at få folk til det, selvom de ved, at det vil gavne både dem selv og andre. Her kan man, hvis man tænker i Persuasive Design, gøre den proces lettere,” fortæller Jette Hyldegård. Ifølge Marianne Lykke er ”det persuasive ikke at forføre brugerne, men at få brugerne til at få øje på nogle muligheder og anvende noget, så de får en mere kvalificeret søgning.”

Nyt navn skal tiltrække ansøgere
På Bibliotekspressen.dk kunne man den 19. maj læse et interview med rektor for IVA Per Hasle omkring skolens navneskift fra Danmarks Biblioteksskole til Det Informationsvidenskabelige Akademi.

Per Hasle pointerer, at uddannelsen er både moderne og akademisk, og at navnet bør afspejle dette. Håbet er, at navneskiftet og den nye branding af skolen vil tiltrække flere ansøgere til uddannelsen. ”Vi har i flere år haft et vigende ansøgertal til skolen – det er ikke nogen hemmelighed,” fortæller Per Hasle bl.a. i sit interview. ”Når man ser det i sammenhæng med, at unge lukker ned, når de hører vores gamle navn, så var det på tide at ændre det. Med navnet ’Det Informationsvidenskabelige Akademi’ viser vi en større bredde i uddannelsen, og at vi tilbyder mange muligheder hos os. Desuden viser flere fokusgruppeinterviews, at unge i gymnasiet og HF tager godt imod navnet.”

IVA får nyt online magasin
Bibliotekspressen.dk bragte den 20. maj et interview med Bodil Christensen, som er kommunikationsansvarlig på IVA. Interviewet omhandlede skolens nye online magasin, som er udviklet af IVA og det digitale bureau Heyday.

Magasinet har fået navnet Reflect og indeholder bl.a. information om uddannelsen, video-interviews med studerende og jobprofiler for tidligere studerende. Bodil Christensen er overrasket over, hvor godt magasinet er blevet modtaget. ”Vi er lige gået i luften, og jeg har allerede fået rigtig meget positiv respons – og sådan plejer det altså ikke at være altid, så jeg tror, at vi har ramt noget rigtigt,” fortæller hun og fortsætter: ”Vi er jo normalt rigtig gode til at skrive en helt masse. Med magasinet her vil vi også vise, hvem vi er. Vi laver samtidig en annoncekampagne på Facebook, som går i luften i eftermiddag, og desuden er vi altid til stede på GoogleAds.”

Litterær turisme vinder frem
Den 3. juni kunne man i Information læse en artikel om, hvordan mange danskere, som interesserer sig for litteratur, er begyndt at tage på guidede forfatterture rundt i Danmark, for at lære mere om forfatternes liv. Fænomenet har fået navnet litterær turisme.

Lektor på IVA Lisbeth Worsøe-Schmidt mener, at denne form for litterær turisme skaber en god balance imellem det kulturelt dannende og det underholdende: ”Man kan vel sammenligne det med, når Det Kongelige Teater tager på operaturné og viser små bidder fra alle deres forestillinger. Det er meget populært, fordi det ikke er lige så krævende, som hvis du skal lytte dem alle igennem selv – og alligevel har det et umiskendeligt anstrøg af noget rigtig kulturelt, som står i modsætning til den rene pop og underholdning.”


Forskningsrådsprofessor på IVA Beth Juncker er nævnt på hjemmesiden for Amigos del Libro (oversat fra spansk) i forbindelse med Madrid Book Fair, som løb af stablen fra den 28. maj til den 13. juni.

Museer skal gøre som i udlandet for at få mere publikum
Danske kunstmuseer gør for lidt for at engagere og kommunikere med publikum. Det mener Dorte Skot-Hansen, der er leder af Center for Kulturpolitiske Studier ved det Informationsvidenskabelige Akademi. Hun anbefaler danske museer at skele til udlandet, som er dygtige til at bruge moderne medier.

Hør hele indslaget fra den 21. juni på P1, Kulturnyt.




Af Helle Saabye