24-06-2010Fra den 7.-9. juni blev den 5. internationale konference om Persuasive Technology afholdt i København. Onsdag den 9. juni var Det Informationsvidenskabelige Akademi (IVA) vært for en række foredragsholdere – heriblandt Lennart Björneborn, som er lektor på IVA.
Inspirerende biblioteksrumBjörneborns foredrag, der havde titlen ”Design dimensions enabling divergent behaviour”, lagde blandt andet op til spørgsmål såsom: Når biblioteker rummer så meget spændende information, hvordan kan man da via rummenes design hjælpe brugerne med at finde ressourcer – både planlagte og ikke planlagte? Hvordan kan man fremme brugerens egen udforskende adfærd?
Traditionelt har bibliotekernes design været målrettet mod fremfinding af planlagte ressourcer. De seneste år har man dog været fokuseret på at designe inspirerende og stimulerende biblioteksrum, som skal sikre, at informationsressourcerne cirkulerer i stedet for at stå og samle støv.
To typer adfærd
Björneborn skelner mellem konvergerende og divergerende brugeradfærd. Den konvergerende adfærd er målorienteret og indebærer en bevidst søgen efter ressourcer, som er kendt på forhånd, mens den divergerende adfærd er mere udforskende og impulsiv. Her kan man igennem browsing opdage nye ukendte informationsressourcer. De to typer af adfærd supplerer hinanden, og biblioteksrummene bør fokusere på dem begge i sit design.
Björneborn opstiller 10 dimensioner for design, som kan fremkalde den divergerende adfærd hos brugerne:
Accessibility
Unhampered direct access to human, physical, digital information resources
Diversity
Rich and dense variety of topics, genres, media, activities, modalities, etc.
DisplayCuriosity-teasing mediation and exposure of information resources
Contrasts
Eye-catching differentiation including quiet zones and display zones
Pointers Signage, maps, markers, cues, references, etc., may trigger users’ interest
Imperfection
Imperfect ‘cracks’ in interfaces may lead to unplanned findings
Cross-contacts
Contact surfaces across dissimilar topics, genres, activities, modalities, etc.
Multi-reachabilityMany different access routes can be chosen through and across interfaces
Explorability
Interfaces invite users to move, look around, explore and browse
Stopability
Interfaces invite users to stop, look closer and assess found resources
Dimensionerne er udarbejdet i forbindelse med undersøgelser på to danske folkebiblioteker, som inkluderede observation, kvalitative interviews samt ”tænk-højt-sessioner”. Man kan læse mere om dimensionerne i en dansk udgave i
Lennart Björneborns artikel fra 2008 i Dansk Biblioteksforskning.
Lennart Björneborn kommer i sin undersøgelse frem til følgende konklusioner:
- Persuasive design = intended affordances that are perceived.
- Persuasive design may bridge ‘affordance gaps’ between users’ perceived affordances and designers’ intended affordances.
- We need to further investigate and incorporate presented framework and divergent design dimensions in relation to persuasive design frameworks.
- We need to investigate what intrinsic, personal factors affect receptiveness to discover and explore information resources not planned or not known in advance.
- Libraries = enabling spaces (multi-purpose spaces) with design dimensions that should facilitate both convergent and divergent behaviour.
- The ways we shape our environments shape us.
Du kan læse mere om undersøgelsen i artiklen "Design Dimensions Enabling Divergent Behaviour" som Lennart Björneborns foredrag baserer sig på.
Af Helle Saabye