IVA stiller skarpt på aftagerne

01-12-2010
IVA's aftagerpanel mødtes i november med rektor, pro-rektor og uddannelseschef til dialog om samarbejdets formål samt en konkret plan frem til 2012.


Hvad er aftagerpanelets rolle
Panelet skal igennem det næste år bidrage til IVAs arbejde med at skabe uddannelse med blik for udviklingstendenser på arbejdsmarkedet og i samfundet som helhed.

Rådgivere for ledelsen: Som rådgivere for akademiet kan aftagerpanelet tilbyde et anderledes fagligt blik på organiseringen og indholdet af uddannelserne og et andet sprog, som kan bidrage til at bygge bro mellem uddannelserne og samfundet/aftagerne.

Nogle af de temaer, som panelet sammen med IVA vil arbejde med, er:

  • Markedsførings- og rekrutteringsstrategier - Hvordan gøres kandidaterne nysgerrige efter at søge mod stadig nye aftagerområder, og hvordan opnår aftagere på den anden side viden om IVA-kandidaters særlige kvalifikationer?
  • Kandidaternes kompetencer set fra et uddannelses- og et arbejdsmarkedsperspektiv - for at forstå hvad arbejdsmarkedet behøver, og hvordan man fx som informationsspecialist kan tilbyde sig på arbejdsmarkedet, skal uddannelserne forholde sig til de opgave- og analysefelter, som kandidaterne skal byde ind på. Omvendt kan fagligheden belyses i uddannelsesperspektivet, hvor spørgsmål som fx demokratisering af viden fra Informationsvidenskab og Kulturfomidling sættes til diskussion.


Panelet hilser IVAs profil velkommen
De ”kreative netværkere”, de ”resultatorienterede specialister”, de ”innovative entreprenører” og de ”engagerede informationsagenter” - såvel repræsentanterne fra bibliotekssektoren som fra andre aftagerbrancher finder profileringen interessant, idet den åbner for bredere specialiseringsmuligheder samt mod nye og tværgående fagfelter. Aftagerne betegner profilering som værende i positiv forstand ’ambitiøs’, hvilket også stiller krav til IVA. Profileringen kalder ifølge dem på nærvær og opbakning fra uddannelsesledelsen.

Samspillet mellem biblioteksprofessionen og informationsvidenskaben
Aftagerpanelet har givet deres bud på, hvordan IVA kan indtænke filosofier og praktikker fra såvel den biblioteksfaglige tradition som fra det informationsvidenskabelige felt i uddannelsestilrettelæggelsen på IVA:

  • Kernekompetencerne bevares som del af fagligheden og skal omsættes og oversættes til et bredere arbejdsmarked (fra ”grundkatalogisering på folkebiblioteker” til ”håndtering af metadata og informationsarkitektur”).
  • Stærkere IT-kvalifikationer skal fremmes på uddannelsen eller som tilbud om én toning af uddannelsen.
  • Bevare/tydeliggøre kulturformidlingsdelen som et brand. Med den tværfaglighed, der afspejles i uddannelsestitlen ”informationsvidenskab og kulturformidling”, kan kulturformidling give et særligt (nordeuropæisk) brand til den informationsvidenskabelige uddannelse. I den angelsaksiske biblioteksverden arbejdes der ikke fokuseret med kulturformidlingsdimensionen.


Kompetencebegrebet i universitetsuddannelser
IVAs uddannelser undergår som alle langvarige forskningsbaserede uddannelser forandringer mod den ny fælles kvalifikationsramme for universitetsuddannelserne. Trine Schreiber fra IVA gav et oplæg om de senere års udvikling i tænkningen på området. Der var også lagt op til en dialog om perspektiver på kvalifikationsrammen og kompetencebegrebet. Fra aftagernes side blev der rejst spørgsmål om udviklingsværdien ved kvalifikationsrammen - (hvordan) skaber opmålingen af uddannelserne i bestemte kategorier for læring og kompetencer rum for dynamik og eksperimenteren. Det blev også konkluderet, at kravene om i det hele taget at kunne sætte ord på, hvad man kan som kandidat, har været til stede altid. Måske er det det vigtigste mål, set fra et arbejdsmarkedsperspektiv.


Sekretær for aftagerpanelet
Agnete Lunddahl