Projekt Sally handler om e-læring i Norge

11-12-2010
Professor Niels Ole Pors leder forsknings- og evalueringsprojektet, der er et samarbejde mellem IVA og et norsk konsortium bestående af Universitetsbibliotekerne i Trondheim og Bergen, Norges Handelshøjskole i Bergen foruden højskolebiblioteker i Telemark, Bergen og Stord/ Haugesund.


Projekt Sally er på IVA forankret i forskningsgruppen Informationskompetence, og foruden Niels Ole Pors deltager lektorerne Haakon Lund, Trine Schreiber, Camilla Moring og Jette Hyldegaard.

E-læring og kvalifikationsramme
Projektets formål er overordnet at afdække, hvorvidt tre e-læringssystemer i deres struktur og indhold støtter op om den nationale kvalifikationsramme i Norge. Projektet anlægger i sit forskningsdesign både en teknologisk og en sociologisk tilgang. Spørgsmålet har forskningsmæssig interesse, bl.a. fordi de tre e-læringssystemer blev udviklet og implementeret, før den nationale norske kvalifikationsramme blev vedtaget. E-læringssystemerne Råd & Vink, Søk & Skriv og VIKO er i brug på universiteter og professionshøjskoler. De er forskellige men har alle til formål at øge brugernes informationskompetence og adgang til viden.

Projektet stiller skarpt på udvalgte fagområder og vil for det første undersøge, om studieordningerne og den pædagogiske praksis har ændret sig blandt lærerne i lyset af den vedtagne kvalifikationsramme. Projektet inddrager forskningsbibliotekernes praksis til at afklare, hvordan bibliotekarerne interagerer med undervisere og forskere om brugen af e-læringssystemer. Brugerstudier blandt studerende skal for det tredje dokumentere, om de tre e-læringssystemer øger brugernes informationskompetence og vidensøgningskapacitet til et niveau, så e-læringssystemerne understøtter den vedtagne nationale kvalifikationsramme.

Tidsplan og empiri
Projektets forskningsdesign blev defineret 1. november. Frem til årsskiftet pågår analyse af et betydeligt dokumentarisk materiale blandt andet om systemernes tekniske struktur, der analyseres enkeltvis og efterfølgende sammenlignes. Efter årsskiftet følger empiriske studier: Bl.a. usability studies, interview med de nævnte grupper og loganalyser, der efterfølges af tests af e-læringssystemernes kapacitet og anvendelighed. Forsknings- og evalueringsprojektet prioriterer i den empiriske del at undersøge e-læringssystemernes samspil med andre elektroniske ressourcer men også at foretage kontekstanalyse af systemerne i de udvalgte faglige miljøer.

Projektets resultater foreligger ifølge planen i løbet af juni 2011.


Ragnhild Riis