Turen går til KUNSTEN

01-12-2010
En eftermiddagstur til Aalborgs museum for moderne kunst.


Det er onsdag den 3. november, og klokken nærmer sig halv et om eftermiddagen. Det er snart tid til, at vores bus skal komme og vi skal af sted mod KUNSTEN. Efterhånden som klokken nærmer sig afgangstidspunktet, fyldes DHR med studerende, der kommer til frokostpause og dagens DHR barmøde. Det er altid lidt spændende, hvor mange der nu kommer med på sådan en tur, og om der overhovedet kommer nogen. Med et bliver bussen spottet holdende på den ”forkerte” side af skolen, og der bliver sendt en studerende ud for at guide chaufføren rundt, så han holder rigtigt, og dermed heller ikke holder og spærrer for trafikken. Vi begynder at gå ud mod bussen, mens andre tilsvarende samles omkring barmødet, der desværre er blevet lagt på samme tidspunkt.

Vi blev fem studerende, der tog med bussen ud til KUNSTEN, hvor vi mødtes med de resterende studerende, der havde besluttet sig for at spendere en hyggelig eftermiddag på at se på moderne kunst. Gruppen denne dag nåede op på 10 studerende, hvilket må siges at være en succes allerede her.

Rundvisningen tager sin begyndelse
Der var blevet arrangeret en times rundvisning specielt for os med fokus på de to specialudstillinger og deres kunstbibliotek og arkiv. En rundvisning der i bedste stil startede med en velkomst og fortællingen om stedet, bygningen og institutionens historie og grundlag for, hvordan stedet ser ud i dag. Herefter gik turen rundt blandt den permanente udstilling med flere meget kvalificerede stop undervejs, hvor vi fik indblik i kunstanalyse, kristen symbolik og generelle kunsthistoriske højdepunkter, der var relevante for at optimere kunstoplevelsen. Da vi havde været rundt i den permanente samling, gik turen mod den første af de to særudstillinger, nemlig Allan Ottes ’Efterbilleder’.

ALLAN OTTE: Efterbilleder: 14. august – 14. november 2010
Man tager grundigt fejl, hvis man regner med at møde Guldalderens idylliske scener i Allan Ottes landskabsmalerier. For det er moderne landskaber – billeder af virkeligheden med en drejning mod det foruroligende. Smadrede biler, knækkede vindmøller, trafikdræbte dyr eller blomsterbuketter i grøftekanten vidner om dramatiske begivenheder. Man ser aldrig ulykken, mens den udspiller sig, men kun ”efterbilledet”, hvor stilheden og tomheden hersker. I dette alvorstunge univers kan der dog indsnige sig en underfundig tone. For hvordan kunne dette helt utroligt uheldige uheld dog ske?

Om Allan Otte
Allan Otte (f. 1978) maler danske landskaber. Der er store vidder og høje himle, sådan som kunstneren mødte dem under sin opvækst i Himmerland. Fotos af ulykker fundet på internettet er ofte Allan Ottes udgangspunkt. Han bearbejder de digitale fotos med billedbehandlingsprogrammer og sammensætter dem på nye måder, indtil kompositionen er på plads, og motivet udtrykker det, han ønsker. Så omsætter han motivet til maleri med sin virtuose maleteknik. Umiddelbart virker billederne hyperrealistiske. Men tæt på ses de enkelte penselstrøg, der står næsten som pixels på en computerskærm, samtidig med at de vidner om det sanselige nærvær, som arbejdet med farver og pensel også har. Udstillingen har tidligere været vist på Gl. Holtegaard i Nordsjælland.

Teksten er hentet fra KUNSTENs hjemmeside.

Turen går videre
Efter en grundig introduktion til Allan Otte og hans kunstværker gik turen videre mod den anden særudstilling på KUNSTEN, nemlig udstillingen ved navn MOVIN’ SPACE. Det var netop denne særudstilling, som de fleste af os havde glædet sig mest til.

MOVIN' SPACE 16. OKTOBER 2010 - 16. JANUAR 2011
En gigantisk, gennemsigtig luftpude i 12 meters højde, som publikum kan bestige. Mikrofoner, der opfanger publikums samtaler og sender dem rundt i museet. Svævende metalkugler, der reagerer på publikums bevægelser. Kunstnerne Usman Hague (UK), Tomás Saraceno (Argentina) og Joachim Sauter / ART+COM (DE) går dette efterår i clinch med KUNSTENs spektakulære arkitektur med helt nye værker. Værkerne tolker udstillingens titel forskelligt: Movin’ Space kan dels betyde, at publikum bevæger sig i rummet, når de deltager i værkerne, men også at rummet i sig selv er bevægeligt. Samtidig kan titlen forstås i den retning, at kunsten skaber et følelsesmæssigt, bevægende rum. Museets arkitekt Alvar Aalto tog udgangspunkt i, hvordan han forestillede sig publikums bevægelsesmønstre i museet samt de skiftende lysindfald i bygningen, da han tegnede bygningen. Men han havde næppe forestillet sig, at publikum ikke kun skulle bevæge sig i længden og bredden – men også i højden!

Teksten er hentet fra KUNSTENs hjemmeside.

Luftpuden
Den gigantiske, gennemsigtige luftpude i 12 meters højde var noget af det mest populære og interessante blandt de studerende, og en del af de studerende besteg denne gigantiske luftpude, mens vi andre gik ind i luftpuden, hvor vi kunne kigge op gennem dens gennemsigtige materiale og følge med i, hvordan de andre kravlede rundt og nød den enestående udsigt over storbyen Aalborg.

Biblioteket
Kunstens enestående bibliotek var noget af det sidste på rundvisningen og ligeledes en oplevelse for de unge engagerede studerende fra IVA. Bibliotek & Arkiv er en del af museets Åbne Vidensrum og består af en omfattende samling bøger, opslagsværker, udstillingskataloger, tidsskrifter, avisudklip og arkivalier, der belyser det 20. århundredes kunst. Bog- og tidsskriftssamlingen rummer bl.a. ca. 13.000 titler om kunst og ca. 35 løbende abonnementer på kunsttidsskrifter. I arkivet findes ca. 13.000 mapper med informationer om danske og udenlandske kunstnere og der for uden ca. 5.000 mapper om kunstner- og udstillingssammenslutninger, institutioner på kunstområdet m.v.

Teksten er hentet fra KUNSTENs hjemmeside.

Afslutning
Efter rundvisningen deltes vor gruppe i dem, der ikke kunne få nok af kunst og gerne ville uddybe kendskabet ved at se nærmere på de mange kunstværker og dem af os, der mente, at vi havde fået kunst nok for i dag. For os, gik turen ind mod byen, hvor vi tog afsked for dagen, hvorefter vi gik hver til sit med hovederne fyldt med kunstoplevelser og hyggeligt samvær.

Tak for en rigtig god eftermiddag på KUNSTEN.


Laurits Thomas Rasmussen