En stærk evalueringskultur

27-04-2011
Det er torsdag morgen, og i dag har alle underviserne på IVA valgt at være studerende for en dag. De næste mange timer er afsat til at arbejde med evaluering som udvikling af undervisning - og ikke mindst dialogen mellem undervisere og studerende.


Men hvordan skaber man en stærk evalueringskultur? Lene Tortzen Bager fra Center for Undervisningsudvikling på Århus Universitet er inviteret til at holde inspirationsoplæg, og hun er ikke i tvivl. Det handler om at opdyrke kompetencer i evaluering, både hos undervisere, ledelsen og de studerende. Vi skal til at reflektere over læring og italesætte de faglige processer, mener hun. Og alle skal bidrage aktivt til processen og være i konstant dialog, hvis vi skal opbygge det ideelle læringsrum.

Har evalueringskulturen overhalet os?
Problemet er måske bare, at vi på uddannelsesinstitutionerne i dag har fået en evalueringskultur, inden vi har fået evalueringskompetencerne på plads. Underviserne har som afslutning på et forløb delt et evalueringsskema ud, og så har de studerende givet deres mening til kende for derefter at vandre ud af lokalet og af sted til ny undervisning. Evaluering kommer let til at handle om, hvorvidt de studerende har fået en god service og er blevet godt underholdt. Evaluering skal ikke blot være en tilfredshedsundersøgelse. Det gælder om at finde et sprog til at tale om læreprocesser, og de studerende skal klædes på til at være vores samarbejdspartnere, og det er nyt, rigtig nyt. For der skal to til en tango, som lektor Casper Hvenegaard Rasmussen udtrykte det på seminaret.

De studerende skal involveres aktivt i undervisningen, og der skal skabes variation i både undervisnings- og evalueringsformer, understreger Lene Torzen. Der skal også ske en meningsfuld inddragelse af undervisningen i eksamen og frem for alt skal der være en løbende dialog om undervisning og læring. En helt central ting er, at de studerende som en naturlig del af undervisningen skal blive gode til at give hinanden feedback.

Studieprocessamtaler og kollektivitet
Lene Tortzen Bager har gjort sig en række erfaringer med at gennemføre samtaler med studerende om, hvor de er i deres studieproces. Hun konkluderer, at det allervigtigste for dem er at føle et tilhørsforhold, opleve at være en del af kulturen – og ikke mindst at blive set. Samtalerne er også med til at skabe mening i læreprocessen. Når de studerende spejler deres egen proces i den overordnede læreproces, får de for alvor øje på fagligheden. Lene Tortzen Bager peger på betydningen af, at de studerende får opbygget en faglig identitet, og det er ikke altid indlysende i dag. De studerende – især inden for humaniora – har faktisk svært ved at sætte ord på deres kompetencer og taler i stedet mest om færdigheder.

Lene Tortzen Bager understreger vigtigheden af at gå fra det individuelle til det kollektive: ”Den usikkerhed, der er forbundet med at være studerende i dag, er alt for stor. Det er vores ansvar, at de studerendes sårbarhed ikke bliver individuel og eksistentiel men derimod ses i en faglig sammenhæng. Vi skal i højere grad skabe et miljø, der er kollektivt orienteret.

Få dig en kritisk ven
Lene Tortzen Bagger har mange forslag til, hvordan man styrker evalueringskompetencerne hos underviserne. Det kan være gennem teamsamarbejde, pædagogisk projektarbejde, kollegial supervision eller det, hun kalder en ”kritisk ven”, som består i at en kollega tilbyder sin assistance i forbindelse med kritiske undervisningsforløb.

Seminaret havde desuden fokus på, hvorledes underviserne kan bidrage til at udvikle dialogen om undervisning sammen med de studerende.

Del af et samlet projekt om undervisningsevaluering
Seminaret er en del af et større projekt, der forløber henover foråret, hvor underviserne arbejder med udvikling af evalueringsformerne på IVA. På tværs af semestre og kurser afprøver underviserne forskellige evalueringsmetoder med henblik på at finde frem til de metoder og dialogformer, som er frugtbare for IVA. Projektet skal bidrage til at tydeliggøre formålet med og anvendelsen af forskellige evalueringsformer, samt til udvikling af et evalueringskoncept og en evalueringskultur, hvor både undervisere og studerende motiveres og udfordres til at deltage i udvikling og refleksion over undervisningen.

Staten giver en hånd med
Evalueringsprojektet er en del af Projekt Undervisningsformer og Underviserkompetencer (PUNK-projektet), hvor IVA sætter fokus på kompetenceudvikling og på udvikling af en fælles læringskultur i forhold til håndtering af de undervisningsfaglige og pædagogiske udfordringer, som universiteterne står overfor i dag. PUNK tog sin begyndelse i efteråret 2009, hvor IVA søgte om midler hos Statens Center for Kompetenceudvikling, der valgte at støtte projektet med 600.000 kr. Herudover har IVA har også valgt selv at finansiere en del af projektet. Projektet blev skudt i gang i foråret 2010, hvor alle undervisere var på et to-dages internat faciliteret af Torben K. Jensen, Center for Læring og Uddannelse på Århus Universitet. Her var temaet Organisering af undervisning, og det gav mulighed for livlige diskussioner og erfaringsudveksling omkring undervisningspraksis, undervisningsformer og -tilrettelæggelse. Seminaret gav underviserne mulighed for at tale sammen om den konkrete undervisning, med nogle nye fælles begreber, hvilket har givet god mening i forhold til det faglige samarbejde i underviserteams.

PUNK-projektet fortsætter hele 2011, og til efteråret tages der fat på et nyt del-projekt om projektarbejde som undervisningsform.


Af Bodil Christensen og Camilla Moring


Det var et meget inspirerende seminar. Jeg synes især, det var spændende at diskutere, hvordan vi får mere fokus på læring i vores undervisning. God pointe at undervisere og studerende får et fælles sprog omkring faglige læreprocesser.

Lennart Björneborn

Jeg fornemmer at seminardagene har etableret et analytisk rum for et samlet underviserkollegium. Jeg har oplevet en tydelig stemning af energi og lyst til at finde nye muligheder i egen undervisningspraksis.

Agnete Lunddahl Jensen

Et væsentligt udbytte ved seminarerne er, at underviserne får tid til at erfaringsudveksle med hinanden omkring deres undervisningspraksis. Fremadrettet tror jeg derfor, at det er vigtigt at give plads og tid til dialogen – både mellem underviserne og mellem undervisere og studerende.

Camilla Moring

#PUNK 2 int

Bo Gerner og Birger Larsen

#PUNK 3 int

Jeppe Nicolaisen og Casper Hvenegaard 

#PUNK 4 int

Agnete Lunddahl Jensen, medlem af projektets styregruppe

#PUNK 5 int

Lennart Björneborn

#PUNK 6 int

Camillla Moring, projektleder

#PUNK 7 int

Lene Tortzen Bager, Århus Universitet 

#PUNK 8 int