IVA i pressen

28-04-2011
I denne måned har ansatte fra IVA bl.a. udtalt sig om børnebibliotekers tilbud til drenge, definitionen på dansk forskning, stigningen i kvote 2 ansøgninger samt hvad der kendetegner god formidling.


Biblioteker diskriminerer ikke drenge
I Perspektiv kunne man den 31. marts læse en artikel af bibliotekar Mads Bluhm, hvori han tager skarp afstand fra Torben Weinrichs og DR Fyns påstand om, at børnebiblioteker i højere grad formidler litteratur til piger end til drenge.

Som en del af sit argument inddrager han følgende citat fra Beth Junckers artikel, "Kan drenge ikke lide børnelitteratur?", som blev publiceret i Insight IVA i uge 4: "Børnebibliotekerne skal – alsidigt, aktuelt og kvalificeret – bakke op om børns egne interesser: deres tørst efter 'unyttig viden', deres trang til musik, til computerspil, deres lyst til faglitteratur, skønlitteratur, film, billedkunst, teater, koncerter, deres mod på at skrive, komponere, spille, animere og dramatisere selv." 

Institutleder starter ny blog
Institutleder på IVA Vest Jesper W. Schneider har fået sin egen blog på videnskab.dk, hvor han diskuterer emner indenfor bibliometri og forskningsevaluering. Den 8. april kunne man læse det første indlæg med titlen "Hvad er 'dansk' forskning?". I indlægget diskuteres det, hvad der egentlig karakteriserer dansk forskning, og hvorfor det er svært at sammenligne forskningsperformance mellem lande, universiteter eller forskningsgrupper.

Jesper Schneider siger bl.a.: "For et land som Danmark, er det efterhånden en lidt kunstig øvelse at tale om forskning som værende noget nationalt. Omtrent hver anden publikation, som publiceres indenfor de våde fagområder*, er ikke 'ren danske', men derimod forfattet i et internationalt samarbejde. Vi bør måske tænke forskning i et mere nuanceret globalt perspektiv, og ikke nødvendigvis kun som en årlig 'konkurrence' mellem 'nationale hold'."

* Med de våde fagområder menes primært natur- og sundhedsvidenskab (i modsætning til f.eks. samfunds- og humanvidenskab).

Blog skal udfordre fordomme
Den 8. april – samme dag som Jesper W. Schneider publicerede sit første blogindlæg – bragte videnskab.dk yderligere en artikel, hvori han fortæller om, hvad der har motiveret ham til at starte bloggen.

"Bibliometri er et glimrende værktøj, der kan kaste lys over, hvordan forskere arbejder og formidler deres resultater, men det er også et værktøj, der kan misbruges," siger han i artiklen og fortsætter: "Det skal ikke være nogen hemmelighed, at folk kigger skævt til en, når man er bibliometriker. Forhåbentligt kan denne blog være med til at udfordre folks fordomme."

Kommuner tilsidesætter kunsteksperter
Den 9. april er centerleder Dorte Skot-Hansen citeret i en artikel fra Politiken, som sætter fokus på, hvordan de lokale kunsteksperter i mindre byer ofte bliver tilsidesat af kommunen, når der skal tages stilling til spørgsmål om byudsmykning og indkøb af kunst.

"De steder, hvor man har nedsat kunstfaglige udvalg, skal man selvfølgelig bruge dem i sådan nogle situationer. Det er i alles interesse, at det bliver håndteret på en måde, som har et kvalitetsniveau," siger Dorte Skot-Hansen i artiklen men påpeger samtidig, at det kan være svært for de mindre byer at adskille kunst og politik: "Der vil altid være et problem i provinsbyer, hvor kunstneriske ildsjæle og kunstneriske købmænd og politikere skal vurdere den kunstneriske kvalitet og de projekter, der bliver gennemført i byens rum. I de mindre byer er der en lille gruppe af mennesker, der brænder for tingene. Og de har ofte sammenblandede interesser".

Flere ansøgere til kvote 2 på IVA
Den 21. april skrev både Perspektiv og bf.dk om den markante stigning i kvote 2 ansøgninger, som IVA har oplevet i år. Ikke alene har IVA fået 87 % flere ansøgere til kvote 2, der er også sket en stigning i antallet af førsteprioriteringer.

I den forbindelse giver rektor Per Hasle udtryk for sin begejstring: "Både medarbejdere og studerende har sluttet stærkt op om at få IVA ind i den gode dynamik, som vi står i nu. Og det er så meget desto mere glædeligt i kraft af, at tidens behov virkelig kalder på vort fag. Samspillet mellem information og kultur er nemlig sat på dagsordenen som aldrig før. Det er en af Danmarks vigtige veje til vækst og så – sagt i al objektivitet – verdens mest spændende arbejdsområde."

Perspektiv spurgte desuden chef for Forskning og Studier Peter Havnø om mulige grunde til udviklingen: "De unge vil gerne i gang med en uddannelse nu og krydser uddannelser af, de kan se sig selv på, og hvor de håber, de kan komme ind. Med andre ord: De træffer positive og realistiske valg."

Debat om god formidling
Både Jens Gudiksen og Lennart Björneborn er citeret i en artikel fra april-nummeret af Perspektiv. Artiklen beskæftiger sig med forskellige typer af formidling, og hvad der karakteriserer god formidling.

Jens Gudiksen mener, at det er svært at finde en opskrift på god formidling: "Formidlingsprocesser er som alle sociale relationer ikke lineære, men flertydige og komplekse, og man kan derfor ikke med dette udgangspunkt styre formidlingsprocesser instrumentalt og metodisk forudsigeligt. Man kan godt adfærdsforske og få nogle formodninger om, hvad brugerne typisk vil gøre, men det er aldrig forudsigeligt," siger han og kommer til sidst med et godt råd omkring formidling: "Sæt noget i gang og se hvad der sker."

Lennart Björneborn udtaler sig om mulighederne for at lade det fysiske rum spille sammen med formidlingen: "Bibliotekerne kunne med fordel bruge begrebet formidlingsrum mere og ikke kun se rummet som et informationsrum, for information er for inaktivt, her stiller man bare til rådighed," siger han og fortsætter: "Man skal gerne have en intention. Hvad vil man med det rum? For på bibliotekerne kan man nemt finde det, man bevidst leder efter. Men hvis et bibliotek kun var det, så var bibliotek.dk jo nok. Så kunne vi bare bestille det, vi ville have og få det leveret. Styrken ved bibliotekerne er jo netop, at der er rig mulighed for også at finde noget, man ikke havde planlagt på forhånd, og på bibliotekerne er det tilmed gratis at eksperimentere og tage fejl, når man låner nye materialer med hjem."

Persuasive Design på masteren
I majnummeret af Revy (side 12) har Bodil Christensen bidraget med en beskrivelse af to moduler på IVAs masteruddannelse – et nyt modul i Persuasive Design samt et modul i forskningsteori og metode.

Om modulet i Persuasive Design siger beskrivelsen: "Deltagere introduceres til brugen af motiverende designprincipper, der får dem til at tænke informationsarkitektur og informationsformidling på en ny måde. Persuasive Design kan ændre brugernes oplevelse af både intranet, hjemmeside og det digitale bibliotek."


Af Helle Saabye