02-09-2011Lektor Hans Jørn Nielsen var med i planlægningen af litteraturfestivalen ORDKRAFT, som løb af stablen fra 7.-9. april i Aalborgs nye kulturcenter Nordkraft.
4.200 mødte op til festivalen, som er et møde mellem forfattere,
formidlere og læsere i alle aldersklasser. På den centrale scene i
Nordkraft - et af de største kulturcentre i landet - kunne man
dagligt høre præsentationer om alt fra skønlitteratur til film,
teater, musik og billedkunst. En lang række skønlitterære
forfattere, som bl.a. Jussi Adler Olsen, Kirsten Thorup og Helle
Helle, deltog i præsentationerne, som havde udgangspunkt i
forfatternes aktuelle bøger. Derudover var der en række stande med
skriveværksteder, TV-studie, en arbejdende forfatter, bogcafé,
oplæsning og meget andet.
En levende festival
En af de helt store events om fredagen var, at rapperen
Niarn mødte op. Før Ordkraft havde Niarn rejst rundt på
Nordjyllands biblioteker og lavet workshops for unge. Her havde
unge mennesker fra hver kommune arbejdet sammen med Niarn om at
skrive en rap-tekst, som skulle konkurrere mod de andre kommuner,
og på ORDKRAFT-scenen skulle der findes en vinder. I forbindelse
med konkurrencen gav Niarn også koncert.
Det var forfatteren og komponisten Evanthore Vestergaard, der først
kom på idéen til ORDKRAFT. Han fik hurtigt rekrutteret sine
bekendte i det nordjyske medie- og kulturliv, og i februar 2010
begyndte de første diskussioner så småt. Lektor Hans Jørn Nielsen
var med i planlægningen af festivalen.
"Jeg var med i en idégruppe, hvor vi skulle komme med ideer til
forfattere og indhold," fortæller han. "Det var spændende at
diskutere på tværs af forfattere, forskere og biblioteksfolk. I
gruppen kunne vi i en brainstorm komme med vilde ideer, helt uden
ansvar! Det var sjovt at diskutere, hvordan man kan gøre en sådan
festival levende og tiltrækkende for et stort publikum."
Både for voksne, børn og unge
Men der har også været en del udfordringer forbundet med
planlægningen: "Den største udfordring var - og er - at gøre
festivalen tiltrækkende for stort set alle aldersgrupper og for
hele 'ordfolket'," fortsætter Hans Jørn. "Her adskiller ORDKRAFT
sig også fra de fleste andre litteraturfestivaler. Det skal ikke
være en bogmesse, men der skal også være muligheder for forlag og
boghandlere for at vise nye produkter frem. Det skal ikke kun være
ord for voksne men også for børn og unge. F.eks. var Niarn en
gennemgående figur i Aalborg Bibliotekernes arrangementer for store
børn og unge. For de voksne læsere skal der være noget for
krimilæserne og læserne af populær faglitteratur, f.eks. møder med
de mest læste forfattere. Men der skal også være forfattermøder med
de supergode kvalitetsforfattere. Udfordringen er også, at alle
arrangementer i dette brede felt skal være af kvalitet. Der var
bred enighed om, at det lykkedes ved den første festival i
2010."
Succesen gentages næste år
På grund af arrangementets store succes, besluttede man
allerede på andendagen at afholde en ny ORDKRAFT-festival i april
2012 - denne gang sammen med lyrikfestivalen 9000 ORD. Hans Jørn
Nielsen deltager også i tilrettelæggelsen af næste års festival:
"Jeg spiller selv kun en lille rolle. Jeg sidder i
redaktionen, som idégruppen hedder i år og skal primært som i år
levere 'ideer'. Der er skabt en lidt ny organisationsstruktur ud
fra erfaringer fra i år. Der er en projektledelse og herunder en
redaktion, en administration, en kommunikationsgruppe og en
logistikgruppe. I redaktionen er den flittige og idérige formand
bibliotekar Ove Hesselbjerg Rasmussen, der også i år trak et stort
læs sammen med initiativtageren og ildsjælen Evanthore
Vestergaard."
Der er allerede fastsat en række temaer for næste års
festival og over sommeren skal der meldes idéer tilbage til
redaktionsgruppen. "Det er vigtigt, at vi allerede i eftersommeren
kan booke de forfattere, som der er mest rift om. Vi er også enige
om, at en række succeser skal gentages, f.eks. forfatter Bjarne
Nielsen Brovst og journalist Jørgen Pynts efter sigende svært
underholdende litterære byvandringer. Jeg oplevede dem desværre
ikke selv. Vi er også enige om, at ORDKRAFT skal udfolde sig endnu
mere markant på alle medieplatforme. Selvfølgelig fysisk på
Nordkraft - og andre steder i Nordjylland - med en række levende
arrangementer men også i TV, radio, bogudgivelser, YouTube og andre
internetplatforme. ORDKRAFT i 2010 har givet blod på tanden, og
ambitionerne er tårnhøje."
Læs mere på ORDKRAFTs
hjemmeside.
Af Helle Saabye