Velkommen til de nye studerende

31-08-2011
Læs rektor Per Hasles tale til de nye studerende på IVA.


Kære nye studerende og kære alle.

Velkommen til IVA og velkommen til studiet i informationsvidenskab og kulturformidling.

I går ind til et studium og et sted, der på flere måder er unikt i det danske universitetsbillede.

Vores fag – jeres studium – sætter information og kultur sammen på en ganske særlig måde. De to størrelser tænkes ofte adskilt og studeres ved forskellige fag. Vi, derimod, interesserer os i meget høj grad for de to tings samspil. Det vil jeg give et enkelt eksempel på ved at fortælle om bare ét af de mange forskningsprojekter, vi i øvrigt har kørende her. Projektet er ikke vigtigere end andre, men det er rigtig godt til at forklare, hvad det vil sige at sætte information og kulturformidling sammen.

Kulturformidling kan handle om mange ting, og én af dem er formidling af forfatterskaber. Men nu til dags er det ligesom ikke nok at formidle ved at holde foredrag og sogneaftener – i hvert fald ikke alene. Brugere vil have oplevelser, og de ønsker at bruge ny teknologi i den forbindelse. Vi har et projekt, som tager udgangspunkt i et kendt dansk forfatterskab, nemlig Kaj Munks. Og også i lige så høj grad tager udgangspunkt i Kaj Munks steder og livsbegivenheder, herunder især Vedersø Præstegård, hvor Kaj Munk arbejdede i en del år og, op til han blev myrdet i slutningen af 2. Verdenskrig. Hvordan formidler man en kulturomgivelse som Vedersø Præstegård og det tilhørende forfatterskab på en moderne måde? Man bruger en af de nye informations- og medie-teknologier, nemlig mobiltelefonen – såmænd. Inspireret af den globale gps-skattejagt Geo-caching (som nogle af jer måske endda dyrker) udvælges i projektet en række punkter, steder, hvor man kan finde noget om Kaj Munk. Dvs. i første omgang finder man ved hjælp af sin gps-enhed – typisk en smartphone – frem til en bestemt lokation af særlig interesse. Det er sådan set hele ideen bag Geo-caching. I projektets sammenhæng vil det være steder med en tilknytning til Kaj Munk, og man får så en, om jeg så må sige, lækkert tilrettelagt info om netop dette sted, og motiveres til at søge mere, til at læse Kaj Munks bøger og skuespil, til at opsøge museet i Vedersø, osv.

Nu påstår jeg ikke, at vi her på stedet er ene i verden om at gøre dette, om end nogle af måderne i dette projekt faktisk er unikke. Men det vigtige for mig at få sagt i dag er, at information, teknologi og kulturformidling nu og i de kommende år mere og mere hænger sammen på nye måder. Og det er i fokus for vores sted.

Det vender faktisk begge veje. Det drejer sig ikke bare om, at kultur formidles med teknologi og på nye måder. Det drejer sig også om, at kultur finder vej ind i selve den måde, vi behandler og organiserer information på. Her taler jeg ikke om finkultur men om kultur i meget bred forstand – hvor det også omfatter de måder, vi lever og tænker på. Lad mig blive mere konkret. Gode, gammeldags informationssystemer var baseret på den tanke, at de skulle hjælpe brugere til at finde, hvad de søger. Med et nærliggende eksempel: hjælpe folk til at finde en bestemt bog i et bibliotek, eller til at finde de bøger, der kunne fortælle om et bestemt emne. Det kan man så lige tænke over: biblioteker var nogle af de tidligste egentlige informationssystemer. Det behøver ikke at være digitalt. Men tilsvarende med digitale informationssystemer: man skulle organisere informationen, så det blev så let som muligt at finde, hvad man søger.

Og det er jo fint og rigtigt og absolut ikke dårligt i sig selv. Der er bare det ved det, at både brugere og udviklere af systemer i stigende grad føler, at der er behov for noget, der ikke blot og bart svarer brugeren på et allerede kendt spørgsmål, men som rækker ud til brugeren, giver ham/hende nye ideer, motiverer til nye handlinger osv. Faktisk præcis som i det projekt, jeg lige nævnte – hvor hele set-up'et forsøger at motivere brugerne til at lære nyt og lære mere om i dette tilfælde Kaj Munk.

Hvis man skal gøre det på en succesfuld måde, kræver det kendskab til og forståelse for brugernes kultur – altså kultur i den brede forstand af ordet. Og det kræver, at man kortlægger og organiserer viden netop med udgangspunkt i forståelsen af og kendskabet til brugere.

Nu skal det her jo ikke være en lektion. Jeg synes bare, det er vigtigt at få sagt her ved velkomsten, hvad der giver vores fag en særlig karakter, som ingen andre har. Og det er et fag, der er brug for. Historisk har dette sted været bundet til bibliotekerne. Det hed tidligere Danmarks Biblioteksskole og uddannede først og fremmest bibliotekarer. Og biblioteker er stadig vigtige for os på mange måder, men principielt er vi rettet mod alle kulturplatforme – og også videns- og informationsplatforme generelt. Netop vores særlige tag på videns- og informationsplatforme har givet mange kandidater herfra vej ud i erhvervslivet eller andre store vidensorganisationer, hvor man har brug for en god og brugerorienteret organisering af viden.

Så det var noget om det unikke ved vores sted, sådan rent fagligt. Men vi er også unikke ved at være, hvad jeg gerne kalder landets mindste universitet. Vi er ikke større, end at man kan lære hinanden at kende på kryds og tværs, og at man kan få et overblik over hele organisationen. Vi dyrker denne nærhed efter bedste evne, og vi lægger stor vægt på at involvere jer studerende. I al beskedenhed mødes jeg selv flere gange i semesteret direkte med jeres repræsentanter i de studerendes råd, og studerende sidder med i mange vigtige sammenhænge her på IVA – altså vel at mærke ikke bare dem, hvor studerende skal være repræsenteret iflg. lovgivningen, men også mange andre. Vi har en ambition her, som vi kalder "studerende som aktører i egen uddannelse" – det er et projekt, som I inviteres med i, når I har valgt at studere her. Ikke at jeg påstår, at vi ansatte her på stedet er perfekte, vi kan garanteret hele tiden blive bedre, men vi er dedikeret til at involvere jer studerende og lytte til jer med stærk og ægte interesse.

Til sidst vil jeg lige gøre en tilføjelse til den observation, at vi er et relativt lille sted. For selv om det er sådan, har vi også intense relationer til vores universitets-omverden i København og Aalborg og har for eksempel fælles kurser, kandidatudbud og lignende. Vi udvikler i disse år også stærkt på vores internationale relationer. Det tør jeg godt love, at I også vil komme til at mærke på en positiv måde.

Nu vil jeg ønske jer nogle fantastiske RUS-dage og held og lykke med at komme godt i gang med studierne. Hjerteligt velkommen og vi ses.


Rektor Per Hasle