Tæt samarbejde mellem studerende og bibliotekarer

Tæt samarbejde mellem studerende og bibliotekarer
Studerende fra Aalborg har i efterårssemestret arbejdet sammen med bibliotekarer om læring, digital storytelling og computerspil.


IVA, Aalborg og bibliotekerne i Aalborg og Hjørring har etableret et spændende samarbejde om kandidatuddannelsen i relation til moduletVidensmedier i kultur og samfund.Samarbejdet har haft tre akser: 

  • Bibliotekarer har været inviteret ind på IVA og forelæst om deres helt konkrete udfordringer fra hverdagen
  • Bibliotekarer og studerende har siddet på skolebænken sammen til forelæsninger om læring og digital storytelling.
  • Der har været afholdt workshop, hvor studerende fremlagde deres projekter og fik feedback fra bibliotekarerne.

Det hele startede med, at udviklingskonsulent ved Hjørring Bibliotekerne Tone Lunden var censor hos lektor Helene Høyrup på IVA. "I en pause kom vi til at snakke om, hvor meget glæde vi kan have af hinanden og så modnedes idéen ganske langsomt. Vi inviterede Aalborg bibliotekerne med, og det blev til et samarbejde, hvor vi fik indblik i ny teori om læring, og de studerende fik en mere konkret fornemmelse af, hvad vi arbejder med i praksis," fortæller Tone Lunden.

City of heroes - kan jeg lære noget af det?
Signe Rasmussen er én af de studerende, der skal fremlægge sit projekt på workshoppen, og hun har valgt at skrive om uformel læring i computerspilletCity of heroes. Signes idé er, at hun kan bruge sig selv som studieobjekt og se nærmere på, hvad hun lærer af at spille. Der er mange læringsfunktioner i spillet, bl.a wikier. "Jeg sørger hele tiden for at komme til at dø i spillet, for det lærer jeg mest af," fortæller Signe, der også understreger, at man lærer mest af at have det sjovt, når man spiller. Tone Lunden stiller sig straks til rådighed og tilbyder, at biblioteket eventuelt kan lave en klubeftermiddag, hvor Tone kan komme og observere spillere. Men Signe vil nu foretrække at komme ind i en pick-up group med spillere, der er blevet samlet for at lave en fælles mission, og så kigge nærmere på hvordan de klarer det.

Signe begyndte selv at spille computerspil, da hun var 12 år og mener, det handler meget om, hvordan man skaber sig selv og sin identitet. Spil animerer til kreativitet og samarbejde, og så handler dynamikken om, at spillet hele tiden skal være præcist så interessant, så man holder interessen fast. Der skal hele tiden være noget, man skal gøre og en response/reward situation. "Det er et problem, at børns forældre ikke selv spiller. De har svært ved at forstå, at det er præcis det samme som dengang, de selv gik ud på vejen og legede," forklarer Signe. "Børn leger måske bare sammen med børn fra England i stedet for med Anders overfor. Det sociale er det vigtigste. Man finder hurtigt nogen, man klinger godt med, så bliver man introduceret til endnu flere - og sådan kan det blive ved," fortæller Signe.

Interessen for at tænke digitale løsninger ind i undervisningen er stor, og på workshoppen diskuterede man, hvordan man kan tænke digitale løsninger ind i den undervisning, der foregår på biblioteket - meget gerne så der skabes sammenhæng til den formelle læring fra skolesituationen. Bibliotekarerne på workshoppen ser sig selv som teknologioversættere, der kan være med til at skubbe udviklingen i den rigtige retning. Det handler om at facilitere digital dannelse.

Spil skal læres, før de kan spilles
Så tog den næste gruppe fat på at fremlægge deres projekt, der havde titlen 'Computerspil som læringsmedie'. Deres udgangspunkt var, at spil ikke bare er et underholdningsmedie men et vidensmedie, der skal læres, før det kan spilles. De ønsker at afdække læringspotentialet og se nærmere på, hvordan et spil understøtter vores digitale kompetencer. De havde især ladet sig inspirere af Etienne Wengers teori om læring som deltagelse i et praksisfællesskab. Og som det ultimative mål vil de nå frem til at højne forståelsen og formidlingen af computerspil i biblioteket men også give forældre redskaber til at forstå, at man godt kan lære noget af spil. I opgaven vil de undersøge Civilization og Sims. De studerende vil især se nærmere på, hvad der motiverer til læring og på selvmotivation, fordi de mener, der her er et kæmpe uudnyttet potentiale. Hvilke kompetencer får børnene både i form af færdigheder og personlige, sociale kompetencer? Den efterfølgende diskussion gik blandt andet på, at spillets potentiale er for overset i bibliotekerne. Lektor Hans Jørn Nielsen advarede til sidst mod udelukkende at anskue computerspil ud fra den vinkel, at man lærer at håndtere en pc. Hvad med fiktions- og oplevelsesverdenen og hele dannelsesaspektet?

Biblioteket skal derud, hvor folk er
Den sidste gruppe havde valgt at arbejde med QR-koder og mobiltelefoner og i det hele taget få biblioteker ud af boksen og for eksempel gøre det muligt at downloade bøger ved busstoppesteder og gøre dem til vidensmedier. De studerende ville også lave en undersøgelse af bibliotekerne og Facebook, for er det nu en god kombination? Hvad sker der på bibliotekernes Facebook-profiler, har de fans, og når de ud til brugerne? En af de tilstedeværende bibliotekarer inviterede på stedet de studerende ud for at holde oplæg om Facebook-problematikken i en ERFA-gruppe, der netop arbejder med denne problematik.

Vigtig inspiration og opdatering
Tone Lunden lægger især vægt på, at de bibliotekarer, der deltog i projektet, fik introduceret nye begreber og blev introduceret for teorier omkring læring, som de helt sikkert får glæde af på bibliotekerne. "Læring er for os stadigvæk et felt, vi er undersøgende overfor, og derfor er det vig"igt for os at få så mange aspekter som muligt med. Digital storytelling var et meget konkret og inspirerende eksempel for os under forløbet."

"Det var dejligt at opleve den store interesse fra IVAs side til at implementere dette i undervisningen. Spændende at inddrage de studerende med deres oplæg. Og så fungerede det rigtig godt at sidde der på skolebænken i en blandet flok - det var ret anderledes! Jeg synes generelt, det er både vigtigt og også inspirerende at få et større samarbejde mellem IVA og bibliotekerne. Så jeg ser frem til, at andre også kommer på banen med noget, vi alle kan få glæde af."

Tone Lunden understreger, at de studerende selvfølgelig skal skrive om det, de er interesseret i og brænder for, men hvis det kan gå op i en højere enhed med praktikerne, så er der etableret en platform for samarbejde.

Emnet læring er aktuelt og presser sig på, forklarer Tone Lunden. "På bibliotekerne arbejder vi jo meget med NemID og samarbejde med borgerne. Man hvordan kan man skabe en mere kreativ læreproces? Mine forventninger er blevet opfyldt, og jeg har nærmest fået serveret ny viden og kan nu meget nemmere gå videre derfra. Efterhånden som vi alle sammen kom tættere på hinanden, fik vi gode diskussioner, og vi har efterfølgende lavet sparring med den gruppe, der arbejder med læring om spil."

På vej mod en fælles konference
"Jeg fik den konkrete viden ud af projektet, at der hos biblioteksudviklere findes en klar interesse for at samarbejde," fortæller Helene Høyrup. "De vil gerne indgå i et uformelt samarbejde med os på IVA om at udtænke, udvikle og kvalificere nye funktioner i digital kultur- og informationsformidling og gerne i et samspil mellem forskere, studerende og biblioteksudviklere."

"Det var også sjovt og overraskende at se, hvor hurtigt der blev knyttet bånd mellem nogle af de studerende og konkrete udviklingsprojekter i bibliotekerne," fortæller Helene Høyrup videre. Efterfølgende har flere af de studerende planer om at tage et praktiksemester på kandidatuddannelsen, hvor de skal arbejde med et konkret udviklingsprojekt.

Næste skridt i samarbejdsprojektet er, at Tone Lunden og Annemette Petersen, Hans Jørn Nielsen og Helene Høyrup sætter sig ved mødebordet i januar. Sigtet er, at erfaringerne blandt andet kan ende op med en konference på baggrund af et Call for Papers inden for et nærmere defineret emne, hvor studerende, biblioteksudviklere og forskere kan byde ind. Hvis det bliver en succes, kan det måske blive en tilbagevendende begivenhed. Fokus skal både være på teori og på udvikling af nye funktioner. "Der skal være tale om et udbytterigt 'give and take' for de tre parter: studerende, biblioteksudviklere og forskere/undervisere," understreger Helene Høyrup. "En sådan konference kan afspejle, at udviklingen af den digitale kultur- og informationsformidling hele tiden vil kræve et samspil mellem teori og praksis. En konference kan være et lille led i dette samspil."


Af Bodil Christensen


På skolebænken int

Jeg synes generelt, det er både vigtigt og også inspirerende at få et større samarbejde mellem IVA og bibliotekerne. Så jeg ser frem til, at andre også kommer på banen med noget, vi alle kan få glæde af.

Udviklingskonsulent Tone Lunden

Jeg fik den konkrete viden ud af projektet, at der hos biblioteksudviklere findes en klar interesse for at samarbejde. De vil gerne indgå i et uformelt samarbejde med os på IVA om at udtænke, udvikle og kvalificere nye funktioner i digital kultur- og informationsformidling og gerne i et samspil mellem forskere, studerende og biblioteksudviklere.

Lektor Helene Høyrup