Studerende fra Aalborg har i efterårssemestret arbejdet sammen med bibliotekarer om læring, digital storytelling og computerspil.
IVA, Aalborg og bibliotekerne i Aalborg og Hjørring har etableret
et spændende samarbejde om kandidatuddannelsen i relation til
moduletVidensmedier i kultur og samfund.Samarbejdet har haft tre
akser:
- Bibliotekarer har været inviteret ind på IVA og forelæst om
deres helt konkrete udfordringer fra hverdagen
- Bibliotekarer og studerende har siddet på skolebænken sammen
til forelæsninger om læring og digital storytelling.
- Der har været afholdt workshop, hvor studerende fremlagde deres
projekter og fik feedback fra bibliotekarerne.
Det hele startede med, at udviklingskonsulent ved Hjørring
Bibliotekerne Tone Lunden var censor hos lektor Helene Høyrup på
IVA. "I en pause kom vi til at snakke om, hvor meget glæde vi kan
have af hinanden og så modnedes idéen ganske langsomt. Vi
inviterede Aalborg bibliotekerne med, og det blev til et
samarbejde, hvor vi fik indblik i ny teori om læring, og de
studerende fik en mere konkret fornemmelse af, hvad vi arbejder med
i praksis," fortæller Tone Lunden.
City of heroes - kan jeg lære noget af det?
Signe Rasmussen er én af de studerende, der skal fremlægge
sit projekt på workshoppen, og hun har valgt at skrive om uformel
læring i computerspilletCity of heroes. Signes idé er, at hun kan
bruge sig selv som studieobjekt og se nærmere på, hvad hun lærer af
at spille. Der er mange læringsfunktioner i spillet, bl.a wikier.
"Jeg sørger hele tiden for at komme til at dø i spillet, for det
lærer jeg mest af," fortæller Signe, der også understreger, at man
lærer mest af at have det sjovt, når man spiller. Tone Lunden
stiller sig straks til rådighed og tilbyder, at biblioteket
eventuelt kan lave en klubeftermiddag, hvor Tone kan komme og
observere spillere. Men Signe vil nu foretrække at komme ind i en
pick-up group med spillere, der er blevet samlet for at lave en
fælles mission, og så kigge nærmere på hvordan de klarer det.
Signe begyndte selv at spille computerspil, da hun var 12 år og
mener, det handler meget om, hvordan man skaber sig selv og sin
identitet. Spil animerer til kreativitet og samarbejde, og så
handler dynamikken om, at spillet hele tiden skal være præcist så
interessant, så man holder interessen fast. Der skal hele tiden
være noget, man skal gøre og en response/reward situation. "Det er
et problem, at børns forældre ikke selv spiller. De har svært ved
at forstå, at det er præcis det samme som dengang, de selv gik ud
på vejen og legede," forklarer Signe. "Børn leger måske bare sammen
med børn fra England i stedet for med Anders overfor. Det sociale
er det vigtigste. Man finder hurtigt nogen, man klinger godt med,
så bliver man introduceret til endnu flere - og sådan kan det blive
ved," fortæller Signe.
Interessen for at tænke digitale løsninger ind i undervisningen er
stor, og på workshoppen diskuterede man, hvordan man kan tænke
digitale løsninger ind i den undervisning, der foregår på
biblioteket - meget gerne så der skabes sammenhæng til den formelle
læring fra skolesituationen. Bibliotekarerne på workshoppen ser sig
selv som teknologioversættere, der kan være med til at skubbe
udviklingen i den rigtige retning. Det handler om at facilitere
digital dannelse.
Spil skal læres, før de kan spilles
Så tog den næste gruppe fat på at fremlægge deres projekt,
der havde titlen 'Computerspil som læringsmedie'. Deres
udgangspunkt var, at spil ikke bare er et underholdningsmedie men
et vidensmedie, der skal læres, før det kan spilles. De ønsker at
afdække læringspotentialet og se nærmere på, hvordan et spil
understøtter vores digitale kompetencer. De havde især ladet sig
inspirere af Etienne Wengers teori om læring som deltagelse i et
praksisfællesskab. Og som det ultimative mål vil de nå frem til at
højne forståelsen og formidlingen af computerspil i biblioteket men
også give forældre redskaber til at forstå, at man godt kan lære
noget af spil. I opgaven vil de undersøge Civilization og Sims. De
studerende vil især se nærmere på, hvad der motiverer til læring og
på selvmotivation, fordi de mener, der her er et kæmpe uudnyttet
potentiale. Hvilke kompetencer får børnene både i form af
færdigheder og personlige, sociale kompetencer? Den efterfølgende
diskussion gik blandt andet på, at spillets potentiale er for
overset i bibliotekerne. Lektor Hans Jørn Nielsen advarede til
sidst mod udelukkende at anskue computerspil ud fra den vinkel, at
man lærer at håndtere en pc. Hvad med fiktions- og
oplevelsesverdenen og hele dannelsesaspektet?
Biblioteket skal derud, hvor folk er
Den sidste gruppe havde valgt at arbejde med QR-koder og
mobiltelefoner og i det hele taget få biblioteker ud af boksen og
for eksempel gøre det muligt at downloade bøger ved busstoppesteder
og gøre dem til vidensmedier. De studerende ville også lave en
undersøgelse af bibliotekerne og Facebook, for er det nu en god
kombination? Hvad sker der på bibliotekernes Facebook-profiler, har
de fans, og når de ud til brugerne? En af de tilstedeværende
bibliotekarer inviterede på stedet de studerende ud for at holde
oplæg om Facebook-problematikken i en ERFA-gruppe, der netop
arbejder med denne problematik.
Vigtig inspiration og opdatering
Tone Lunden lægger især vægt på, at de bibliotekarer, der
deltog i projektet, fik introduceret nye begreber og blev
introduceret for teorier omkring læring, som de helt sikkert får
glæde af på bibliotekerne. "Læring er for os stadigvæk et felt, vi
er undersøgende overfor, og derfor er det vig"igt for os at få så
mange aspekter som muligt med. Digital storytelling var et meget
konkret og inspirerende eksempel for os under forløbet."
"Det var dejligt at opleve den store interesse fra IVAs side til at
implementere dette i undervisningen. Spændende at inddrage de
studerende med deres oplæg. Og så fungerede det rigtig godt at
sidde der på skolebænken i en blandet flok - det var ret
anderledes! Jeg synes generelt, det er både vigtigt og også
inspirerende at få et større samarbejde mellem IVA og
bibliotekerne. Så jeg ser frem til, at andre også kommer på banen
med noget, vi alle kan få glæde af."
Tone Lunden understreger, at de studerende selvfølgelig skal skrive
om det, de er interesseret i og brænder for, men hvis det kan gå op
i en højere enhed med praktikerne, så er der etableret en platform
for samarbejde.
Emnet læring er aktuelt og presser sig på, forklarer Tone Lunden.
"På bibliotekerne arbejder vi jo meget med NemID og samarbejde med
borgerne. Man hvordan kan man skabe en mere kreativ læreproces?
Mine forventninger er blevet opfyldt, og jeg har nærmest fået
serveret ny viden og kan nu meget nemmere gå videre derfra.
Efterhånden som vi alle sammen kom tættere på hinanden, fik vi gode
diskussioner, og vi har efterfølgende lavet sparring med den
gruppe, der arbejder med læring om spil."
På vej mod en fælles konference
"Jeg fik den konkrete viden ud af projektet, at der hos
biblioteksudviklere findes en klar interesse for at
samarbejde," fortæller Helene Høyrup. "De vil gerne indgå
i et uformelt samarbejde med os på IVA om at
udtænke, udvikle og kvalificere nye funktioner i digital
kultur- og informationsformidling og gerne i et samspil
mellem forskere, studerende og biblioteksudviklere."
"Det var også sjovt og overraskende at se, hvor hurtigt der blev
knyttet bånd mellem nogle af de studerende og konkrete
udviklingsprojekter i bibliotekerne," fortæller Helene Høyrup
videre. Efterfølgende har flere af de studerende planer om at tage
et praktiksemester på kandidatuddannelsen, hvor de skal arbejde med
et konkret udviklingsprojekt.
Næste skridt i samarbejdsprojektet er, at Tone Lunden og Annemette
Petersen, Hans Jørn Nielsen og Helene Høyrup sætter sig ved
mødebordet i januar. Sigtet er, at erfaringerne blandt andet
kan ende op med en konference på baggrund af et Call for Papers
inden for et nærmere defineret emne, hvor studerende,
biblioteksudviklere og forskere kan byde ind. Hvis det bliver
en succes, kan det måske blive en tilbagevendende
begivenhed. Fokus skal både være på teori og på udvikling af
nye funktioner. "Der skal være tale om et udbytterigt 'give
and take' for de tre parter: studerende, biblioteksudviklere og
forskere/undervisere," understreger Helene Høyrup. "En sådan
konference kan afspejle, at udviklingen af den digitale
kultur- og informationsformidling hele tiden vil kræve et
samspil mellem teori og praksis. En konference kan være et
lille led i dette samspil."
Af Bodil
Christensen