Gider vi bruge digitale medier på museerne?
Hvordan skal museerne inddrage brugerne? Ifølge Rikke Haller Baggesener er der lige nu et hype i museumsverdenen om at bruge de digitale medier. I sit ph.d.-projekt ser hun på, hvordan museerne formidler mode via mobile og sociale medier.
Ukritisk brug af sociale medier
Ikke kun moden er flygtig og hurtig forældet. Brugen af
mobile og sociale medier er i så hurtig udvikling, at det kan undre
en, hvorfor museerne forsøger.
"Brugerinvolvering er tidens løsen i museumsverdenen. Der er sket
et skift. Tidligere var der meget fokus på at indsamle ting for
eftertiden - nærmest til en grad, hvor det var bedst, hvis der ikke
kom nogen besøgende. I dag er det nye tider, og der er kommet stort
fokus på, at museerne skal inddrage brugerne og deres oplevelser",
forklarer Rikke Haller Baggesen.
"Man kan ikke lade være med at forske i brugen af mobile og
sociale medier. Det kan godt være at platformene ændrer sig, men
den effekten i samfundet - det er værd at undersøge", understreger
Rikke. Rikke stiller sig kritisk over for måden, museerne i dag
forsøger at inddrage de mobile og sociale medier på. Hun mener, at
der er en ukritisk tilgang, og museerne glemmer at tænke på, hvad
formålet med brugerinvolvering er.
Mode på museum
Moden og museumsformidling som omdrejningspunkt er ikke tilfældig.
Rikke har en baggrund som bachelor i litteraturvidenskab med
tilvalg i design og en beklædnings- og designuddannelse fra London
og en kandidat fra IT-Universitetet i digital design og
kommunikation. Så hun har en naturlig nysgerrighed og interesse for
feltet.
Hvordan formidler man noget så flygtigt som moden? "Da moden hele
tiden ændrer sig, så sætter det også krav til formidlingen af den.
Det kan hurtigt komme til at virke forældet. Hvad der var populært
for 10 år siden, virker grimt i dag. Og det, der var populært
for 20 år siden, er lige pludselig vildt smart. Det giver jo en
udfordring, men det gør det ikke mindre relevant at undersøge",
forklarer Rikke.
Moden er først ved at finde vej ind på museerne. Tidligere
blev den ikke betragtet som fin nok. Den var lidt for flygtig og
svær at definere. . Indtil i dag har moden været behandlet meget
perifert, og det har mere været tekstiler, der har været i
fokus.
Cultural probes inspirerer
Design som undersøgelsesredskab og værktøj som 'cultural probes'
skal hjælpe Rikke Haller Baggesen med at give et indblik i brugen
af mobile og sociale medier i forbindelse med formidlingen af mode
på museerne. Cultural probes i Rikkes projekt består af en lille
kasse med otte forskellige opgaver i. Hver opgave giver Rikke
inspiration til, hvordan hendes respondenter bruger mobile og
sociale medier i forbindelse med museumsformidlingen.
"At arbejde med design, som man gør i cultural probes, synes jeg
er super interessant. Man kan ikke generalisere, men det er jeg
heller ikke ude på. Det er interessant, fordi det åbner op for
muligheder. Du ser et bredt spekter af muligheder for, hvilken
retning folk vil gå i. Der er ikke rigtige eller forkerte svar -
der er muligheder. Jeg får et indblik i respondenternes hverdag, og
det kan give mig inspiration. Det synes jeg er spændende" fortæller
Rikke.
Hør Rikke fortælle om brugen af cultural probes i hendes
ph.d.-projekt.
Næste skridt for Rikke er at lade sig inspirere af sine cultural
probes til udforme nogle designskitser til Designmuseum
Danmark.
"Det er ikke en færdig pakke, de får. De får nogle skitser,
som kan være med til at få dem til at sætte ord på, hvordan de ser
formidlingen, og hvordan de kunne forestille sig at gøre det.
Skitserne vil kunne bruges til, at Designmuseum Danmark tænker på
dels deres målgruppe, dels museet og dets muligheder. Det handler
om, at de måske får et lidt mere kritisk syn på, hvorfor de skal
bruge mobile og sociale medier. At de får formål og målgruppe for
øje", forklarer Rikke.
På den rette hylde hos IVA
I flere år har Rikke Haller Baggesen indkredset emnet og
projektet. Det indeholder alt det, hun brænder for. Derfor er hun
også høj af glæde lige nu.
Rikke er ikke i tvivl om, at der vil være tidspunkter, hvor der
vil komme udfordringer og skriveblokader. Men intet kan fjerne
følelsen af, at det hele kører på skinner lige nu.
"Jeg er rigtig glad for at være havnet på IVA, fordi det er en
institution, hvor man ikke bliver usynlig. Vi er blevet taget
enormt godt imod af forskerne, og der er en oprigtig interesse for
projektet. Man kan få lov til at banke på døren og bede om et godt
råd. Det er jeg virkelig taknemmelig for. Jeg har også fået nogle
fantastiske kolleger, som jeg kan diskutere metaprojektet ph.d.
med. Det kan godt være ensomt at skrive et ph.d.-projekt, men jeg
tror ikke, det bliver så slemt herude", afslutter Rikke Haller
Baggesen.
Af Camilla Vang Arffmann