Gider vi bruge digitale medier på museerne?

Gider vi bruge digitale medier på museerne?
Hvordan skal museerne inddrage brugerne? Ifølge Rikke Haller Baggesener er der lige nu et hype i museumsverdenen om at bruge de digitale medier. I sit ph.d.-projekt ser hun på, hvordan museerne formidler mode via mobile og sociale medier.


Ukritisk brug af sociale medier
Ikke kun moden er flygtig og hurtig forældet. Brugen af mobile og sociale medier er i så hurtig udvikling, at det kan undre en, hvorfor museerne forsøger.
 
"Brugerinvolvering er tidens løsen i museumsverdenen. Der er sket et skift. Tidligere var der meget fokus på at indsamle ting for eftertiden - nærmest til en grad, hvor det var bedst, hvis der ikke kom nogen besøgende. I dag er det nye tider, og der er kommet stort fokus på, at museerne skal inddrage brugerne og deres oplevelser", forklarer Rikke Haller Baggesen.

"Man kan ikke lade være med at forske i brugen af mobile og sociale medier. Det kan godt være at platformene ændrer sig, men den effekten i samfundet - det er værd at undersøge", understreger Rikke. Rikke stiller sig kritisk over for måden, museerne i dag forsøger at inddrage de mobile og sociale medier på. Hun mener, at der er en ukritisk tilgang, og museerne glemmer at tænke på, hvad formålet med brugerinvolvering er.

Mode på museum
Moden og museumsformidling som omdrejningspunkt er ikke tilfældig. Rikke har en baggrund som bachelor i litteraturvidenskab med tilvalg i design og en beklædnings- og designuddannelse fra London og en kandidat fra IT-Universitetet i digital design og kommunikation. Så hun har en naturlig nysgerrighed og interesse for feltet.

Hvordan formidler man noget så flygtigt som moden? "Da moden hele tiden ændrer sig, så sætter det også krav til formidlingen af den. Det kan hurtigt komme til at virke forældet. Hvad der var populært for 10 år siden, virker grimt i dag. Og det, der var populært for 20 år siden, er lige pludselig vildt smart. Det giver jo en udfordring, men det gør det ikke mindre relevant at undersøge", forklarer Rikke.

Moden er først ved at finde vej ind på museerne. Tidligere blev den ikke betragtet som fin nok. Den var lidt for flygtig og svær at definere. . Indtil i dag har moden været behandlet meget perifert, og det har mere været tekstiler, der har været i fokus.

Cultural probes inspirerer
Design som undersøgelsesredskab og værktøj som 'cultural probes' skal hjælpe Rikke Haller Baggesen med at give et indblik i brugen af mobile og sociale medier i forbindelse med formidlingen af mode på museerne. Cultural probes i Rikkes projekt består af en lille kasse med otte forskellige opgaver i. Hver opgave giver Rikke inspiration til, hvordan hendes respondenter bruger mobile og sociale medier i forbindelse med museumsformidlingen.

"At arbejde med design, som man gør i cultural probes, synes jeg er super interessant. Man kan ikke generalisere, men det er jeg heller ikke ude på. Det er interessant, fordi det åbner op for muligheder. Du ser et bredt spekter af muligheder for, hvilken retning folk vil gå i. Der er ikke rigtige eller forkerte svar - der er muligheder. Jeg får et indblik i respondenternes hverdag, og det kan give mig inspiration. Det synes jeg er spændende" fortæller Rikke.

Hør Rikke fortælle om brugen af cultural probes i hendes ph.d.-projekt.




Næste skridt for Rikke er at lade sig inspirere af sine cultural probes til udforme nogle designskitser til Designmuseum Danmark. 

 "Det er ikke en færdig pakke, de får. De får nogle skitser, som kan være med til at få dem til at sætte ord på, hvordan de ser formidlingen, og hvordan de kunne forestille sig at gøre det. Skitserne vil kunne bruges til, at Designmuseum Danmark tænker på dels deres målgruppe, dels museet og dets muligheder. Det handler om, at de måske får et lidt mere kritisk syn på, hvorfor de skal bruge mobile og sociale medier. At de får formål og målgruppe for øje", forklarer Rikke.

På den rette hylde hos IVA
I flere år har Rikke Haller Baggesen indkredset emnet og projektet. Det indeholder alt det, hun brænder for. Derfor er hun også høj af glæde lige nu.

Rikke er ikke i tvivl om, at der vil være tidspunkter, hvor der vil komme udfordringer og skriveblokader. Men intet kan fjerne følelsen af, at det hele kører på skinner lige nu.

"Jeg er rigtig glad for at være havnet på IVA, fordi det er en institution, hvor man ikke bliver usynlig. Vi er blevet taget enormt godt imod af forskerne, og der er en oprigtig interesse for projektet. Man kan få lov til at banke på døren og bede om et godt råd. Det er jeg virkelig taknemmelig for. Jeg har også fået nogle fantastiske kolleger, som jeg kan diskutere metaprojektet ph.d. med. Det kan godt være ensomt at skrive et ph.d.-projekt, men jeg tror ikke, det bliver så slemt herude", afslutter Rikke Haller Baggesen.

Af Camilla Vang Arffmann



Brugerinvolvering er tidens løsning i museumsverdenen. Der er sket et skift. Tidligere var der meget fokus på at indsamle ting for eftertiden - nærmest til en grad, hvor det var bedst, hvis der ikke kom nogen besøgende. I dag er det nye tider, og der er kommet stor fokus på, at museerne skal inddrage brugerne og deres oplevelser.

Rikke Haller Baggesen