I juni afsluttedes Projekt Værtensklasse, som havde til formål at teste metoder fra turistbranchen på biblioteket. Formålet var at opnå en bedre formidling.
MYSTERY SHOPPING: Aalborg Bibliotekernes personale har i dag
en positiv holdning til Mystery Shopping, som er en
undersøgelsesform, hvor almindelige kunder, inden de foretager
deres indkøb, bliver vejledt i, hvad de skal observere, og hvordan
de skal agere.
Ny forståelsesramme
Projekt Værtensklasse blev udført på Aalborg Bibliotekerne med
deltagelse på sidelinjen af bibliotekerne i Herning og Silkeborg.
Projektet fik støtte fra Udviklingspuljen under Kulturministeriet.
Grundidéen i projektet var at afprøve et koncept med dertil hørende
metoder fra den private sektor i en offentlig sektors kontekst.
Konkret drejede det sig om at nyttiggøre serviceprincipper, der
normalt mest bruges i turistbranchen til forbedret formidling i
biblioteket.
Lektor Carl Gustav Johannsen deltog som følgeforsker og har
netop forfattet en evalueringsrapport
om projektet. Han var desuden med i udvælgelsen og
kvalificeringen af testmetoder samt opbyggelsen af et teoriapparat
omkring moderne biblioteksservice. Der blev arbejdet med metoder
til at ændre forståelsesrammen i hele organisationskulturen, og
metoderne til test var bl.a. værtskabspraksis, floorwalking,
uniformering og motivationsindsatser.
SJOV FREDAG: En af motivationsindsatserne var "Sjov fredag".
Her ses en del af bibliotekets personale i heftig kamp om pladserne
i en stoledans. Formålet er at være sammen med sine kolleger på en
anden måde på tværs af afdelinger, for på den måde at skabe glæde
der rækker helt ud til gæsterne.
Målrettet indsats gav resultater
Carl Gustav Johannsen fortæller om de positive resultater, der kom
ud af projektet: "Et vigtigt resultat af Værtskabsprojektet var at
vise, at en målrettet indsats med fokus på publikumsbetjeningen
rent faktisk kunne føre til, at en i forvejen høj målt
kundetilfredshed i et folkebibliotek blev yderlige forbedret - ja
på nogle punkter endog markant forbedret."
"Et andet vigtigt resultat var, at mange principper fra den
private sektor også gav god mening i en offentlig
folkebibliotekskontekst," fortsætter han. "Ikke mindst mere
offensive eller pro-aktive betjeningsformer, hvor
bibliotekspersonalet ikke blot reaktivt svarede på henvendelser fra
brugerne - eller gæsterne som de konsekvent blev benævnt i
forbindelse med projektet - men direkte henvendte sig med konkrete
forslag, f.eks. under indsatsområdet "målrettet salg". Det viste
sig at falde i gæsternes smag, selvom det for nogle af de
deltagende bibliotekarer var noget nær det grænseoverskridende at
kaste sig ud i. Også bibliotekets velkomstindsats - Aalborg
bibliotekerne får årligt ca. 11.000 nye brugere - blev kraftigt
moderniseret bl.a. med tilbud om en rundvisning på biblioteket,
hvilket til mange ansattes undren blev godt modtaget af
bibliotekets gæster."
Projektet har dog ikke været uden udfordringer. Carl Gustav
Johannsen understreger, at det uden tvivl har været en udfordring
for Aalborg bibliotekerne, at ikke alle medarbejdere fra starten
har kunnet se nødvendigheden af en yderligere serviceudvikling og
medarbejder-kompetenceudvikling med hensyn til betjening i det
fysiske bibliotek. Han tilføjer: "Anvendelse af 'skjult testning'
eller 'mystery shopping' har yderligere været en udfordring, idet
metoden har været kendt siden medio 1980'erne, hvor en hovedopgave
fra Danmarks Biblioteksskoles Aalborgafdeling behandlede emnet, men
hidtil har det aldrig været praktiseret herhjemme af forskellige
grunde. At det så lykkedes i Aalborg i 2012 skyldes, at de mange
særdeles følsomme problemstillinger i forbindelse med skjult
testning er blevet håndteret professionelt og etisk
forsvarligt."
FLOORWALKING: Uniformerede floorwalkere opsøger og hjælper
bibliotekets gæster med de hurtige forespørgsler.
Biblioteket vil fortsætte
værtskabstankegangen
I forhold til de danske folkebiblioteker påpeger Carl Gustav, at
den mest epokegørende indsats var, at skjult testning, eller
mystery shopping, med stort held lod sig integrere i bibliotekets
serviceforbedrende aktiviteter. "Projektet understregede også, hvor
vigtig en helhjertet opbakning fra ledelsen er for innovation og
udvikling. Denne opbakning kommer bl.a. til udtryk i, at
biblioteket fremover ønsker at fortsætte med værtskabstankegangen
bl.a. i forhold til de åbne, selv-betjente biblioteker og -
herudover - i form af kurser at tilbyde assistance, hjælp og
inspiration til andre biblioteker."
Carl Gustav Johannsen konkluderer i sin evalueringsrapport, at
projektet er lykkedes i meget høj grad, idet der er blevet udviklet
standarder, metoder og praksisser til at inspirere brugerne og
udvide deres kendskab til bibliotekets materialer, mens der for de
ansatte er blevet udviklet nye betjeningsformer, som for nogle var
decideret grænseoverskridende. Altså ser både bibliotekerne og
deres personale ud til at have flyttet sig i en positiv
retning.
Carl Gustav Johannsen holdt desuden en præsentation i Aalborg den
12. september i forbindelse med projektet. Se slides
fra præsentationen.
Af Helle
Saabye