Hvor digitale er vi i Danmark?
Sara Jensen, ph.d.-studerende på IVA, undersøger, hvordan almindelige danskere er digitale i deres hverdag, og hvordan det stemmer overens med statens syn på den digitale udvikling.
Ph.d.-studerende Sara Jensen
Har du nogensinde tænkt over, hvordan det digitale indgår som en
del af din hverdag? - Hvornår du er digital, og hvorfor du er
det?
Sara Jensens ph.d.-projekt undersøger netop danskernes egen
forståelse af det at være digital - hvad de siger om det, og hvad
de gør. Staten fortæller os, at vi er inde i en teknologisk
udvikling, og det gælder om at følge med. For at hjælpe danskerne
udvikler de NemID, borger.dk mm.. Men hjælper det os rent faktisk?
Staten taler til danskerne, som om vi har pligt til at følge med
den teknologiske udvikling. Vi kan nu ikke få adgang til alle
offentlige systemer, hvis vi ikke bruger NemID - det er det, de
kalder vores borgerpligt.
"De familier, jeg har talt med, er digitale, hvis det er til
gavn for dem selv i deres hverdag. De finder information eller
bruger værktøjer, hvis det hjælper dem. De taler på intet tidspunkt
om, at det er deres borgerpligt, og alt tyder på, at de ikke
forstår 'borgerskab' på samme måde, som det offentlige forstår det
begreb, fortæller Sara.
Hvordan er vi digitale?
"Familierne har alle sammen et element af
planlægningspraksis i deres digitale adfærd. En skulle have bygget
en udestue. Hun fandt modellen på nettet, fik kontaktet kommunen
for godkendelse, og bestilt de folk, der skulle lave den. Det
digitale er her en del af det, at skulle løse en given
problemstilling", siger Sara
Hos flere af familierne er der forskel på, hvordan de taler om
at være digitale, og hvordan de rent faktisk er det, eller som Sara
ville formulere det: hvordan de 'gør' det digitale. De kan godt
tale om, at de frygter at de bliver mindre sociale og mindre som en
'rigtig' familie. Men når de 'gør' det digitale, tegner der sig et
andet billede.
"Når de er digitale, så er de sociale. Så sidder de og spiller
tegnespil på iPad'en sammen, eller taler om det, som de sidder med
på hver deres skærm. Det kan også være, at de spiller Wordfeud med
hinanden, men de sidder i det samme rum og spiller, og den fysiske
nærhed lader til stadig at være vigtig for dem. På den måde kunne
de lige så godt sidde med et brætspil", forklarer Sara.
Sara interviewer gymnasieelev Rasmus Thygesen fra en af
testfamilierne
Familier udfylder mediedagbog
Det offentlige taler om at den teknologiske udvikling er
uundgåelig. De taler om den, som om det er en eksponentielt
voksende udvikling.
"At se det som en udvikling, som er uundgåelig er også en måde
at fralægge sig ansvar på", siger Sara og sætter på den
mådespørgsmålstegn ved italesættelsen af den teknologiske
udvikling. Hun forestiller sig, at vi lige så godt kan se det
digitale som en praksis, der indgår i andre hverdagspraksisser, og
som bl.a. giver nye muligheder for at fortælle gode historier om
sig selv og sin familie på fx Facebook. Derfor skal det digitale
ikke nødvendigvis ses som en naturlig og stigende udvikling, der
skal indhentes eller stræbes efter at nås.
Sara kigger derfor helt tæt på familiernes digitale brug.
Familierne har bl.a. udfyldt en mediedagbog for, hvordan og hvornår
de er digitale fra morgen til aften. Ud fra familiernes dagbøger,
har Sara siddet sammen med dem og talt med dem om deres brug og set
på, hvordan de reelt bruger de forskellige medieplatforme, og
hvornår de bruger fysiske redskaber som fx en papirkalender i
stedet.
"Jeg oplever ikke, at der er tale om, at familierne er så
bevidste om, hvornår de er digitale eller ej. De interagerer med
forskellige platforme der, hvor det er praktisk. Det kan være
computeren, papirkalenderen eller deres mobiltelefon der, hvor det
giver mening for dem. De har ikke en udtalt bevidsthed om, hvornår
de gør hvad", forklarer Sara. "Og det er også derfor, det er
vigtigt ikke blot at tale med dem, men også at spendere tid sammen
med dem og se på, hvad de rent faktisk gør", uddyber hun.
Hør Saras gode råd, hvis du overvejer at læse ph.d.
Lysten til at gå i dybden driver værket
Sara har tidligere arbejdet på DR med at lave
undersøgelser om danskernes brug af DRs digitale produkter. Det er
her, at interessen for at gå i dybden opstod.
"Når man laver forskellige undersøgelser, så har man så travlt
med at få indhentet materiale og få lavet afrapportering. Jeg faldt
for, at jeg som ph.d.-studerende kan gå i dybden med det materiale
jeg indsamler, og at jeg nu har tid til at tænke meget mere over
også hvordan, jeg indsamler det", siger Sara.
Der er utrolig mange emner man kan gå i dybden med, når man
laver empiriske studier. Sara oplever en glæde ved at kunne få lov
til at grave sig ned og selv styre, hvilken retning hun finder det
spændende at gå i.
"Jeg kan godt lide, at jeg hele tiden kan vælge, hvad det er jeg
tager fat i. Det er ikke ensbetydende med, at jeg ikke kan
distancere mig fra projektet og holde fri. Men det er mig, der skal
drive projektet fremad, og derfor skal det være drevet af min
interesse", afslutter Sara.
Af Camilla Vang
Arffmann