En ny applikation 'opgavetips' er udviklet til smartphones. Den skal hjælpe de studerende med at få styr på opgaveskrivningen.
Opgavetips er en applikation, der er udviklet til dig, der
studerer på universitetet, men alle kan bruge den. Der er små
opgavetips, som tæller dine fodnoter med i anslag for din opgave,
og fortæller hvordan du laver korrekte referencer,
litteratursøgning og meget mere.
"Applikationen 'Opgavetips' er udviklet for at give de studerende
hjælp til informationssøgning, uanset hvilken konkret situation de
befinder sig i, eller hvilket problem de står overfor", forklarer
Trine Schreiber, lektor på IVA.
Du kan få alle tips på en gang, eller du kan få et tip af gangen.
Når du klikker på det enkelte tip, fx 'websider uden tydelig
afsender', så er der to pile nede i højre hjørne, hvor du kan få
svaret. I svaret kan der være ekstra tips, der relaterer sig til
det enkelte spørgsmål.
Har du styr på din kildekritik?
Håbet for den nye applikation er at hjælpe de studerende
til at blive bedre til at skrive opgave. Den er også udtryk for et
ønske om at komme tættere på de studerende. For nogle studerende
vil svarene på de forskellige tips være lige til, men især
førsteårsstuderende kan få gavn af at se på kildekritik, hvordan
man laver henvisning til undervisningsnoter, eller hvordan man
vurderer sine kilder.
Ældre studerende kan dog også sagtens bruge applikationen til at
tjekke, at de nu også har styr på tingene. Alternativt kan de tage
UB-testen og afprøve deres
viden. Flere vil nok blive overrasket over, hvor hurtigt man
glemmer de forskellige regler.
IVA har fokus på brugerne
Opgavetips-applikationen er udviklet af Danmarks Elektroniske Fag-
og Forskningsbibliotek. I redaktionsgruppen har IVA blandt andet
deltaget.
"På IVA har vi hjulpet med at lave fokusgruppeinterviews med de
studerende om, hvordan en app skulle være. Vi fik dermed selv en
viden om, hvad brugerne stiller af krav til digitale produkter, men
også hvad studiepraksis er i dag, samt hvordan digitale læremidler
kan udvikles i overensstemmelse med den praksis", forklarer Trine
Schreiber.
For bibliotekerne, der har produceret app'en, er intentionen at
bygge bro mellem institution og brugerne, dvs. at komme nærmere
brugerne. Der ligger en stor øvelse i at udvikle kommunikationen
med brugerne indenfor det digitale felt. Brugen af app'en bliver
derfor fulgt med spænding fra de deltagende parter.
Af Camilla Vang Arffmann