Læs interviewet med Jakob Meerwald, der netop har vundet årets DBC-pris for sit speciale om litteratur- og computerspilsanmeldelser.
Lektor Nan Dahlkild var vejleder på specialet, som havde
titlen:
Litterater og gamere: Smagskulturer og kritiske distinktioner i
anmeldelser af litteratur og computerspil.
Hvad handler dit speciale om?
Det har to overordnede ben. Det ene er kritikhistorie, eller
anmeldelseshistorie, og det andet er smagskulturer - altså
forskellige måder at anskue smag og kvalitet på, både i den brede
offentlighed og inden for kunstinstitutionerne. Det er de
hovedteoretiske ben, men det, jeg syntes var interessant at gøre i
specialet, var at prøve at applicere disse to hovedteorier på hhv.
skønlitteratur og computerspil. Jeg ville undersøge, om der er
visse smagskulturer, som gør sig gældende i anmeldelser af
litteratur og computerspil. Og, udledt deraf, om der så er nogle
forskelle eller ligheder imellem anmeldelsesformerne på trods af
den aldersforskel, som de to medieformer faktisk har.
Hvordan gik du til emnet?
Med hensyn til det teoretiske lånte jeg først og fremmest en kæmpe
stak bøger om anmeldelseshistorie, kritik, mediehistorie osv. og
satte mig ind i stoffet for at have et historisk grundlag, jeg
kunne ekstrapolere på samt nogle teoretiske fundamenter for, hvad
en anmeldelse er, hvordan den er bygget op, og hvilke
karakteristika man kan lede efter, hvis man skal udlede
kvalitetsdomme. Rent empirisk skulle jeg sikre en
repræsentativitet, både hvad angik litteraturanmeldelserne og
spilanmeldelserne. I mit teoretiske materiale fandt jeg en masse
litteraturanmeldelser op igennem tiderne fra de tidligste i starten
af 1700-tallet til nu, hvor jeg selv nappede et par stykker fra
Politiken for nylig. Så havde jeg et historisk spænd, selv om det
kun blev til nogle nedslag. Med hensyn til spilanmeldelser bedrives
de både i danske og udenlandske medier, hvor majoriteten nok er
udenlandske, så jeg udvalgte fire spil: Bioshock, ICO, Shadow of
the Colossus og Call of Duty 4: Modern Warfare og fandt anmeldelser
af dem i hhv. to danske medier - Politiken og spilmagasinet Game
Reactor - og to udenlandske meget prominente spilhjemmesider,
Gamespot.com og IGN.com. De to sidstnævnte har bedrevet deres virke
i mere end 10 år, så de ved, hvad de laver. Det var et meget
bevidst valg, fordi jeg - i hvert fald for spillenes vedkommende -
gerne ville sikre et bredt spektrum med både en dansk og en
udenlandsk vinkel for at få et godt grundlag at sammenligne på.
Litteraturanmeldelserne er derimod relativt ens struktureret, så
der vurderede jeg, at det var i orden kun at anvende den danske
optik.
Jakob får overrakt DBC-prisen
Hvorfor valgte du dette emne?
Jeg har haft en interesse for både litteratur og spil igennem hele
mit liv. Jeg skrev også min bachelor om mediekonvergens mellem spil
og litterære klassikere, så den vinkel ligger mig meget på sinde.
Det er nok fordi, jeg sideløbende med at have spillet en masse spil
i min opvækst samtidig også har læst mange bøger og derved befundet
mig meget i begge verdener. Jeg har set, hvordan spillene har
udviklet sig fra noget relativt simpelt til nu at være en slags
kunstform. Derudover har jeg ofte hørt det argument, at spil er
fordummende - de korrumperer vores unge mennesker, som ikke lærer
noget af dem; de sidder bare og får dårlig kondition osv. Altså
alle disse måske lettere uantastede fordomme, som stadigvæk holder
ved. Så både min bachelor og mit speciale har især været drevet af
et personligt ønske om at se, hvor langt jeg kunne tage mine
betragtninger og få svar på, om der overhovedet var noget i dem,
men netop også et ønske om at komme med et opråb imod alle
fordommene. Jeg mener, at der er meget mere i spillene, hvis man
bare vil sætte sig ned og prøve at finde de eksempler, der rent
faktisk eksisterer på spil, som både er rigtig gode, men som også
transcenderer underholdning og bliver noget større.
Var der noget, der overraskede dig
undervejs?
Ja, det gjorde konklusionen faktisk. Jeg vidste godt, at
litteraturanmeldelser blev etableret for omkring 280-90 år siden,
og det at skulle ekstrapolere smagskulturer derfra kom ikke som
nogen overraskelse. Dem kender man jo, fordi de er så veletablerede
med alle deres normer for, hvad der er god og dårlig litteratur, så
det kan man ret nemt udlede. Min største udfordring bestod i at
dykke ned i spilanmeldelserne, for dem bruger jeg selv rigtig tit,
hvis jeg vil vide, om jeg skal købe en ny titel. Og noget af det,
der har slået mig rigtig meget, er, at alle de titler, som bliver
hypet og omtalt rigtig meget, lige fra de første rygter om
dem opstår, som regel også er dem, der ender med at få
topkarakterer over hele linjen, som om der overhovedet ikke er
noget at udsætte på dem. Det var noget, jeg havde lagt mærke til i
min egen brug, og som jeg undrede mig over. Men min undersøgelse
viste, at der fra spilmedie til spilmedie som regel ligger nogle
meget forskellige smagskulturer til grund for de anmeldelser, de
bringer. Jeg opdagede, at der var to meget distinkte smagskulturer
i spilanmeldelserne. Der var den, jeg kalder en ludologisk-normativ
smagskultur, som giver rigtig høje karakterer ved at bedømme om
spillet fungerer og virker som ren underholdning. Det gælder f.eks.
Call of Duty, der har fået ekstremt gode karakterer over hele
linjen. Men hvis du kigger nærmere på det, er det ikke stor
historiefortælling, og det er ikke stor kunst. Det er et spil, du
lige kan bruge 2-3 timer på, når du bare vil slå hjernen fra og
skyde på alt, hvad der rører sig. Og det er netop derfor, at
karaktererne ligger helt i top.
Så er der den, jeg har kaldt den
kunstnerisk-æstetiske smagskultur. Den betoner selvfølgelig også,
at spillet skal virke som underholdning, men inden for denne
smagskultur ville Call of Duty ikke blive bedømt særlig godt, for
det er udelukkende underholdning. Den kunstnerisk-æstetiske
smagskultur bedømmer spil rigtig godt efter, hvorvidt de bruger
stimulationsmodi fra anden samtidig kunst, f.eks. bøger eller film,
og på den måde transcenderer deres status som spil og bliver en
stor interaktiv historiefortælling eller eventuelt kunstkritik. Og
dét, som overraskede mig rigtig meget, var, at der faktisk ligger
en given smagskultur til grund for, hvordan et spil bedømmes. Selv
om det kan se ud, som om hele spilverdenen går i konsensus om at
give et spil høje karakterer, er jeg sikker på, at hvis man lod det
samme spil blive vurderet af et spilmedie, som måske havde en
inklination til at anmelde inden for den anden smagskultur, så
ville det ikke blive bedømt lige så godt. Det er selvfølgelig bare
min hypotese, men det overraskede mig meget at finde de to
smagskulturer, specielt fordi spilanmeldelser rent professionelt
kun har været fremme i højst 20 år.
Nan Dahlkild og Jakob Meerwald Jensen ved
dimmisionsfesten
Hvad var det sjoveste ved at skrive
specialet?
Det var nok at se, hvor mangefacetteret hele
anmeldelsestraditionen i virkeligheden er. Jeg synes f.eks., at der
er en kæmpe forskel på en anmeldelse af J. N. Madvig i 1835, hvor
han sabler al litteratur ned, som bare lugter den mindste smule af
sanselighed, og så frem til nu, hvor man netop har lettere
etablerede positioner men også godt kan anmelde lidt mere moderat.
Og jeg er stadigvæk overrasket over, hvor morsomt det egentlig var
at se, at spilverdenen er så mangeartet, og at der eksisterer disse
to poler i anmeldelseskorpset, der er så distinkte rent
smagsmæssigt. Derudover var det også rigtig sjovt at sidde og
spille titlerne igennem - det var jo forskningsbaseret! Det var
især morsomt at spille Bioshock, for jeg har brugt det før og ved,
at det er meget exceptionelt, fordi det alluderer til litterær
kritik. At se anmeldelserne af det bagefter var også interessant,
for anmelderne er tydeligvis meget klare over, at dette spil er
rigtig specielt. Jeg kunne desuden godt lide at kigge på
anmeldelserne i en analytisk optik i stedet for en brugsoptik og se
hvor mange punkter, de faktisk hæfter sig ved. Det var en stor
åbenbaring for mig.
Er det et emne, du kunne tænke dig at arbejde videre med
efter studiet?
Mit primære mål lige nu er, at jeg gerne vil ud og arbejde på et
folkebibliotek. Det har jeg sigtet efter gennem hele studiet. Men
efter den meget positive respons, jeg har fået på specialet, er jeg
slet ikke afvisende over for en ph.d., hvis der skulle komme et
opslag, som passer ind i de forskningsområder, jeg har. Hvis det så
var her på IVA, ville det være en bonus, for jeg kunne rigtig godt
tænke mig at undervise herude i netop dette emne. Jeg undersøgte
det også lidt af nødvendighed, for det er et emne, der ikke er
særlig belyst, på trods af at det - i hvert fald inden for
folkebibliotekssektoren - er et rigtig vigtigt område. Det er
noget, man bliver nødt til at satse ordentligt på, hvis der skal
lånere til i fremtiden. Det gør man også nu, og der er allerede en
masse initiativer derude, men på selve forskningssiden synes jeg,
at sammenkædningen mellem litteratur, kunst og spil, og hvordan
medierne kan blande sig, mangler lidt. Hvis jeg kunne hjælpe med at
udbrede den, kunne det være interessant.
Af Helle Saabye