06-12-2012Læs interview med Line Rix, Partner og CEO på det digitale designbureau 1508 og ny adjungeret professor på IVA.
Hvad er en adjungeret professor?
Sådan som jeg har fået det præsenteret, er en adjungeret professor
en, som er tilknyttet et givent universitet, hvor formålet er at
lave en kobling til andre dele af erhvervslivet eller et teoretisk
felt, som man måske ikke selv dækker 100 %. Den adjungerede
professor bidrager med viden udefra via gæsteforelæsninger,
vejledninger og forskellige typer af profildannende arrangementer i
forhold til universiteterne. Det er en 5-årig ulønnet funktion.
Hvorfor sagde du ja til stillingen?
Jeg sagde ja, fordi IVA beskæftiger sig med nogle højaktuelle
emner. De faglige fokusområder, som viden dækker over, synes jeg er
rigtig stærkt repræsenteret. Dem, der var klassiske bibliotekarer
for 10 år siden, er de kommende vidensmedarbejdere, som rummer
rigtige store potentialer for, hvordan man kan arbejde med viden.
Så jeg synes, at IVA er fagligt rigtig interessant.
Vi lever i en tid, hvor der kommer mere og mere viden, og hvor
man har adgang til al viden, uanset hvor man er, og hvornår man vil
have den. Men udfordringen er, at der er ekstremt meget viden, så
det er også en opgave at kunne gå ind i den viden og
kvalitetssikre, kuratere og sætte den i systemer for andre. Det er
rigtig interessant, og der tror jeg, at IVA har en kæmpe
udviklingsmulighed med hensyn til at præge og bidrage til at udpege
nye tilgange og metoder. Det er meget relevant for de virksomheder,
som arbejder med viden, og som jeg arbejder med til daglig.
Hvad har du lyst til at bidrage med?
Jeg vil gerne være med til at præge den faglige udvikling og sætte
dagsordener for, hvordan viden skal bruges i vores fremtidige
samfund. Viden er en ressource, der bliver helt central for,
hvordan man skal se på Danmarks konkurrenceevne og overlevelse ud
fra et erhvervsmæssigt perspektiv. Og der tror jeg, at vi kan præge
uddannelserne og forskningen i forhold til, hvordan viden skal
tilvejebringes. Det er mit perspektiv - altså hvordan man kan tilgå
viden fremadrettet, og der er IVA i en helt speciel position til at
gå ind og tage den vidensplacering og blive eksperter på, hvordan
man håndterer viden. Det vil jeg gerne bidrage til. Derudover vil
jeg også gerne bidrage til, at erhvervslivet får en endnu tættere
kobling til forskningen i al almindelighed - og IVA i særlig
grad.
Hvad synes du, at IVA bør forske i lige
nu?
Jeg tror, det er vigtigt at forske i, hvordan man fremadrettet
skaber strukturer og overblik, og hvordan man stiller den
kuraterede viden til rådighed og gør den letanvendelig - og
tilgængelig. Det er en af de helt centrale faktorer, fordi man har
adgang til al viden, og der i øjeblikket er informationsoverload i
en hel uhørt grad. Så de, der formår at selektere, skabe struktur
og tilgængelighed i den viden, har en ekstremt stærk position. Det
er også vigtigt at kunne bruge de teknologiske platforme, der er
til rådighed som et grundlag for, hvordan man kan tilbyde viden. Om
10 år tror jeg ikke, der er særlig mange trykte medier tilbage, og
hvad sker der så? Mange af de store mediehuse står overfor en stor
udfordring med hensyn til, hvordan de skal gøre deres viden
attraktiv, og hvordan de kommercielt kan sælge den.
Hvad er efter din mening de største udfordringer for
IVA lige nu?
Umiddelbart vil jeg sige positionering. Det er en lille
institution, så det kræver, at man finder sin profil, skærer ind
til benet og ikke gaber over for meget. Man skal være eksperter
inden for et konkret felt. Hvis man er dygtig til at skabe en
tværdisciplinær tilgang til det og åbne op for at arbejde sammen
med forskellige typer af universiteter - f.eks. CBS - så tror jeg,
at man kan skabe en anden grobund for, hvordan man kan lave
koblinger på tværs af faggrænser. Jeg tror, at det
vidensudgangspunkt, IVA har, er helt centralt, men imaget er måske
meget bibliotekardelen. Den nye generation vil bruge biblioteket på
en anden og meget mere selvstændig måde, blandt andet via digitale
lån, så jeg tror, at der er brug for en revitaliseret tilgang til,
hvordan man bruger viden - en mere digital tilgang.
Hvad mener du om fusionen med KU?
Danmark er et meget lille land, og hvis man skal gøre sig
forhåbninger om at have en international profil og markering, så er
det kritisk at have kritisk masse. Men der er selvfølgelig en
udfordring i, hvordan man bevarer et særligt fokusområde og en
kultur, som er stærk, og som fungerer godt i en stor sammenhæng.
Det tager noget tid at finde en god løsning, men på lang sigt er
det det helt rigtige at gøre.
Har du 3 gode råd til de studerende i forhold til det
arbejdsmarked, de snart skal ud på?
Jeg vil råde dem til at få et relevant studiejob, for det kigger
man meget på, og man får også sat perspektiv på sit studie på en
anden måde, når man kommer ud i den virkelige verden. Det gjorde
jeg selv, da jeg læste min master, og det gav en kæmpe værdi, hvor
man lige pludselig kunne sætte det, man lærte ind i en kontekst.
Det var anvendt viden på et helt andet plan.
Derudover er det vigtigt at have et meget åbent sind i forhold
til teknologi og betragte det som et gode og som platforme, hvor
man kan ufatteligt mange ting. Man skal ikke fremmedgøre det, som
den ældre generation måske har tendens til, men tage det ind og
acceptere det som et redskab, der kan gøre livet lettere og
bedre.
Et sidste råd kunne være at tænke utraditionelt i forhold til,
hvordan man kan bruge sin uddannelse. Jeg tror, man kan bruge
uddannelsen meget mere kreativt med hensyn til at arbejde med
strukturer på websites - altså struktur i nogle helt andre
sammenhænge end man klassisk har brugt det til. Dét, at have en
struktureret tilgang til viden og også at kunne sortere og kuratere
viden, er nogle helt specielle egenskaber, som der er rigtig stor
efterspørgsel efter. Hvis man får lavet et stærkt samarbejde med
erhvervslivet og markedsfører sin uddannelse med en mere
erhvervsrettet profil, er der virkelig mange superinteressante
erhvervsmuligheder for de studerende. Det er ikke mit indtryk, at
man traditionelt har vinklet uddannelsen sådan, og der tror jeg, at
man kan tænke det helt anderledes fremadrettet. I dag er der
virkelig mangel på dygtige informationsmedarbejdere og -arkitekter,
så hvis man f.eks. tænker praktikophold som en del af sin
uddannelse, vil det være rigtig gavnende. Dér får man øjnene op for
erhvervsmuligheder - og også faglige muligheder - som man måske
ikke får, hvis man sidder mere isoleret på skolen.
Af Helle Saabye