Digital tilgang giver stærk position

Digital tilgang giver stærk position
06-12-2012
Læs interview med Line Rix, Partner og CEO på det digitale designbureau 1508 og ny adjungeret professor på IVA.

Hvad er en adjungeret professor?
Sådan som jeg har fået det præsenteret, er en adjungeret professor en, som er tilknyttet et givent universitet, hvor formålet er at lave en kobling til andre dele af erhvervslivet eller et teoretisk felt, som man måske ikke selv dækker 100 %. Den adjungerede professor bidrager med viden udefra via gæsteforelæsninger, vejledninger og forskellige typer af profildannende arrangementer i forhold til universiteterne. Det er en 5-årig ulønnet funktion.

Hvorfor sagde du ja til stillingen?
Jeg sagde ja, fordi IVA beskæftiger sig med nogle højaktuelle emner. De faglige fokusområder, som viden dækker over, synes jeg er rigtig stærkt repræsenteret. Dem, der var klassiske bibliotekarer for 10 år siden, er de kommende vidensmedarbejdere, som rummer rigtige store potentialer for, hvordan man kan arbejde med viden. Så jeg synes, at IVA er fagligt rigtig interessant.

Vi lever i en tid, hvor der kommer mere og mere viden, og hvor man har adgang til al viden, uanset hvor man er, og hvornår man vil have den. Men udfordringen er, at der er ekstremt meget viden, så det er også en opgave at kunne gå ind i den viden og kvalitetssikre, kuratere og sætte den i systemer for andre. Det er rigtig interessant, og der tror jeg, at IVA har en kæmpe udviklingsmulighed med hensyn til at præge og bidrage til at udpege nye tilgange og metoder. Det er meget relevant for de virksomheder, som arbejder med viden, og som jeg arbejder med til daglig.

Hvad har du lyst til at bidrage med?
Jeg vil gerne være med til at præge den faglige udvikling og sætte dagsordener for, hvordan viden skal bruges i vores fremtidige samfund. Viden er en ressource, der bliver helt central for, hvordan man skal se på Danmarks konkurrenceevne og overlevelse ud fra et erhvervsmæssigt perspektiv. Og der tror jeg, at vi kan præge uddannelserne og forskningen i forhold til, hvordan viden skal tilvejebringes. Det er mit perspektiv - altså hvordan man kan tilgå viden fremadrettet, og der er IVA i en helt speciel position til at gå ind og tage den vidensplacering og blive eksperter på, hvordan man håndterer viden. Det vil jeg gerne bidrage til. Derudover vil jeg også gerne bidrage til, at erhvervslivet får en endnu tættere kobling til forskningen i al almindelighed - og IVA i særlig grad.

Hvad synes du, at IVA bør forske i lige nu?
Jeg tror, det er vigtigt at forske i, hvordan man fremadrettet skaber strukturer og overblik, og hvordan man stiller den kuraterede viden til rådighed og gør den letanvendelig - og tilgængelig. Det er en af de helt centrale faktorer, fordi man har adgang til al viden, og der i øjeblikket er informationsoverload i en hel uhørt grad. Så de, der formår at selektere, skabe struktur og tilgængelighed i den viden, har en ekstremt stærk position. Det er også vigtigt at kunne bruge de teknologiske platforme, der er til rådighed som et grundlag for, hvordan man kan tilbyde viden. Om 10 år tror jeg ikke, der er særlig mange trykte medier tilbage, og hvad sker der så? Mange af de store mediehuse står overfor en stor udfordring med hensyn til, hvordan de skal gøre deres viden attraktiv, og hvordan de kommercielt kan sælge den.

Hvad er efter din mening de største udfordringer for IVA lige nu?
Umiddelbart vil jeg sige positionering. Det er en lille institution, så det kræver, at man finder sin profil, skærer ind til benet og ikke gaber over for meget. Man skal være eksperter inden for et konkret felt. Hvis man er dygtig til at skabe en tværdisciplinær tilgang til det og åbne op for at arbejde sammen med forskellige typer af universiteter - f.eks. CBS - så tror jeg, at man kan skabe en anden grobund for, hvordan man kan lave koblinger på tværs af faggrænser. Jeg tror, at det vidensudgangspunkt, IVA har, er helt centralt, men imaget er måske meget bibliotekardelen. Den nye generation vil bruge biblioteket på en anden og meget mere selvstændig måde, blandt andet via digitale lån, så jeg tror, at der er brug for en revitaliseret tilgang til, hvordan man bruger viden - en mere digital tilgang.

Hvad mener du om fusionen med KU?
Danmark er et meget lille land, og hvis man skal gøre sig forhåbninger om at have en international profil og markering, så er det kritisk at have kritisk masse. Men der er selvfølgelig en udfordring i, hvordan man bevarer et særligt fokusområde og en kultur, som er stærk, og som fungerer godt i en stor sammenhæng. Det tager noget tid at finde en god løsning, men på lang sigt er det det helt rigtige at gøre.

Har du 3 gode råd til de studerende i forhold til det arbejdsmarked, de snart skal ud på?
Jeg vil råde dem til at få et relevant studiejob, for det kigger man meget på, og man får også sat perspektiv på sit studie på en anden måde, når man kommer ud i den virkelige verden. Det gjorde jeg selv, da jeg læste min master, og det gav en kæmpe værdi, hvor man lige pludselig kunne sætte det, man lærte ind i en kontekst. Det var anvendt viden på et helt andet plan.

Derudover er det vigtigt at have et meget åbent sind i forhold til teknologi og betragte det som et gode og som platforme, hvor man kan ufatteligt mange ting. Man skal ikke fremmedgøre det, som den ældre generation måske har tendens til, men tage det ind og acceptere det som et redskab, der kan gøre livet lettere og bedre.

Et sidste råd kunne være at tænke utraditionelt i forhold til, hvordan man kan bruge sin uddannelse. Jeg tror, man kan bruge uddannelsen meget mere kreativt med hensyn til at arbejde med strukturer på websites - altså struktur i nogle helt andre sammenhænge end man klassisk har brugt det til. Dét, at have en struktureret tilgang til viden og også at kunne sortere og kuratere viden, er nogle helt specielle egenskaber, som der er rigtig stor efterspørgsel efter. Hvis man får lavet et stærkt samarbejde med erhvervslivet og markedsfører sin uddannelse med en mere erhvervsrettet profil, er der virkelig mange superinteressante erhvervsmuligheder for de studerende. Det er ikke mit indtryk, at man traditionelt har vinklet uddannelsen sådan, og der tror jeg, at man kan tænke det helt anderledes fremadrettet. I dag er der virkelig mangel på dygtige informationsmedarbejdere og -arkitekter, så hvis man f.eks. tænker praktikophold som en del af sin uddannelse, vil det være rigtig gavnende. Dér får man øjnene op for erhvervsmuligheder - og også faglige muligheder - som man måske ikke får, hvis man sidder mere isoleret på skolen.

 

Af Helle Saabye

Hvad er en adjungeret professor?

Universiteter kan tildele titlen adjungeret professor til personer på højt fagligt niveau, som institutionen ønsker at hædre med denne titel og derved knytte til sig.

Gæsteforelæsninger, formandskab for arbejdsgrupper, deltagelse i forskningsprojekter, udvikling af nationale og internationale kontakter er eksempler på opgaver, som adjungerede professorer varetager.