Det tredje nummer af Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling i år beskæftiger sig med temaet 'litteraturformidling i det digitale og fysiske rum'.
Formidlingens tidsalder er over os. Det er i dag et imperativ
for kulturinstitutioner, at de synliggør deres kulturelle
ressourcer på måder, som både appellerer til og inddrager
kulturbrugerne. Og institutionerne har taget handsken op.
Det gælder museerne, som har dannet et landsdækkende netværk for
museumsformidling, og ud fra idealet om 'the participatory museum'
eksperimenterer med bl.a. digital teknologi og hands-on
udstillinger. Og det gælder ikke mindst bibliotekerne, hvor der de
seneste årtier er sket et skred i definitionen af bibliotekernes
kernefunktion fra forvaltning til formidling af samlingerne. Det
har manifesteret sig i en intens formidlingsaktivitet, hvor et væld
af nye formidlingsprojekter og -former har set dagens lys - en
udvikling som også fremhæves i rapporten 'Bibliotekerne i
videnssamfundet':
"Der er således i de sidste ti år sket en markant udvikling i
bibliotekernes praksis for formidling af litteratur: først og
fremmest med udviklingen af Litteratursiden. Men der er også sket
en frugtbar udvikling af forfatterarrangementer, læsekredse,
'booktalks', skriveværksteder, arrangementer som 'poetry slam' og
'spoken word', litteraturblogs, teater, quizzer, konkurrencer mv.
Der har formodentlig aldrig før i bibliotekerne været så aktiv og
inddragende en litteraturformidling som i dag".
(Styrelsen for Bibliotek og Medier 2010, s. 52)
Og denne tendens er ikke begrænset til en dansk kontekst, idet
lignende udviklinger finder sted i såvel de øvrige skandinaviske
lande som England og USA, hvorfra de danske biblioteker ofte henter
inspiration til deres formidlingstiltag. Andre vigtige
inspirationskilder
er de mange formidlingsaktiviteter, som finder sted uden for de
traditionelle kulturinstitutioners rammer. Det gælder på
bogmarkedet, hvor fysiske boghandlere også huser litterære caféer,
mens digitale boghandlere som fx Amazon udvikler nyskabende
promoveringsformer på baggrund af brugernes interaktion med
siden.
(Inter)aktive læsere finder man også i de sociale mediers sfære,
hvor brugere skriver, kritiserer og anmelder egne og andres værker,
og dermed relativerer grænsen mellem litteraturens og formidlingens
afsendere og modtagere. Og sidst men ikke mindst gælder det også
det litterære miljø, hvor digitale og performative litteraturformer
i dag formidler det litterære udtryk, og dermed iscenesætter den
litterære reception, på nye måder.
Det er selvsagt umuligt at give en kort sammenfatning af dette
vidtforgrenede formidlingslandskab, men retter vi fokus mod de
danske folkebiblioteker, kan der fremhæves en række
hovedtræk:
Tværinstitutionelt samarbejde: Mange større
formidlingsprojekter kommer i stand gennem lokale alliancer og
synergier mellem biblioteker og andre, offentlige såvel som
private, aktører. De mange litteraturfestivaler landet over er det
mest iøjnefaldende eksempel på denne tendens.
Performativitet: Litteraturen dyrkes i stigende grad som
performativ kunstart, ikke mindst på de førnævnte festivaler, hvor
genrer som oplæsninger, poetry slam m.m. præger billedet.
Brugeraktivering: Formidlingen er ikke kun orienteret mod
brugerne, men søger også at aktivere brugerne som samtalepartnere,
vidensdelere eller sågar performere i både de fysiske og
digitale formidlingsrum.
Oplevelse: Den litterære oplevelse er blevet et
omdrejningspunkt i formidlingen; ikke blot i form af før omtalte
performativitet, men også mere indirekte, idet italesættelsen og
udvekslingen af personlige læseoplevelser er blevet et styrende
ideal for mange
formidlingsaktiviteter.
I dette temanummer af Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab
og Kulturformidling har vi under titlen Litteraturformidling i det
digitale og fysiske rum samlet en række akademiske artikler samt
nogle best practice - indlæg, der belyser initiativer, tendenser og
problemstillinger i den aktuelle litteraturformidling.
Artiklerne i dette andet temanummer præsenterer og diskuterer
litteraturformidlingens væsen, muligheder og udfordringer fra
æstetiske, fænomenologiske og tekst- og receptionsteoretiske
tilgange. Artiklernes analyser kaster en bred vifte af perspektiver
på såvel litteraturen (formidlingens genstand), formidlingens
(personlige eller institutionelle) afsender, formidlingens rum og
reception samt forholdet mellem formidling og læseoplevelse
Artiklerne peger endvidere på en række problemstillinger som
knytter sig
til litteraturformidlingen. Dette handler på den ene side om
formidlingens grænser - hvad kan formidles? - og på den anden side
om de krav som formidlingsimperativet potentielt sætter til både
afsender og modtagers sproglige, socialt - performative og
hermeneutiske
evner.
De 3 best practice artikler er ikke - og er ikke tænkt som -
egentlige videnskabelige artikler, men som supplerende bidrag fra
det formidlingsmæssige praksisfelt, der giver et kvalificeret
indblik i de overvejelser og strategier, der anvendes på landets
biblioteker.
Herværende nummer er det andet og sidste temanummer i serien
'Litterære rum'. Det første nummer i serien, Læsning og læsekultur
- tilegnelse af den fysiske og digitale litteratur, udkom i marts
2012.
Artiklerne inden for temaet:
"Formidling af læseoplevelser? En undersøgelse af
læseoplevelsens karakter og mulige formidlingspotentiale" af
Gitte Balling og Rasmus Grøn.
"Fornemmelse og oppmerksomhet - artikulasjon og stemme. Et
kroppslig perspektiv på formidling" af Knut Oterholm og Kjell
Ivar Skjerdingstad.
"Hvad er det der skal formidles? To indgange til
skønlitteratur og en vurdering af bibliografiske beskrivelser som
ressource i litteraturformidlingen" af Rune Eriksson.
"Å lese for å fortelle. Performativ
litteraturformidling" af Åse Kristine Tveit.
"Litteraturformidling og bibliotekaren som faglig -
personlig formidlingsautoritet" af Rasmus Grøn
og Gitte Balling.
Artikel uden for tema:
"Om problemformuleringer i biblioteks-, dokumentations- og
informationsvidenskab" af Birger Hjørland.
Best practice artikler:
"Fra inspiration til litterært mødested - litteratursiden i
de fire rum" af Lise Vandborg og Astrid Bjørnskov
Thorhauge.
"Forskningsbiblioteket som forundringssted. Det Humanistiske
Fakultetsbibliotek som et tredje sted" af Kirsten Thomsen.
"Biblioteket, bogen og brugeren" af Michael
Linde Larsen.
Læs artiklerne på NTIK's
hjemmeside.