IVA har været medarrangører af dette års BOBCATSSS, som i år foregik i Tyrkiet. De danske studerende som netop er hjemvendt fra konferencen videregiver i dette nummer af INSIGHT en del af deres erfaringer.
From Collections to Connections
BOBCATSSS er navnet på en årligt tilbagevendende international
biblioteks- og informationsvidenskabelig konference. Siden 1993 har
to værtsnationer samarbejdet om at arrangere konferencen. I år
blev den afholdt på Hacettepe University i Ankara fra d. 23.-25.
januar med udgangspunkt i temaet: "From Collections to
Connections". 11 studerende på IVAs kandidatuddannelse var
medarrangører, og de er netop kommet hjem med posen fuld af gode
ideer, spændende erfaringer, et stort internationalt netværk og et
solidt søvnunderskud.
Morten Ogstrup Nielsen, Nikoline Dohm Lauridsen,
Karin Dorthea Toft,
Anja Gamskjær
Nielsen og Maria Ostenfeld
Pedersen.
Der findes ingen facitliste
IVA har over to semestre udbudt moduler specifikt målrettet
BOBCATSSS-projektet, og gennem det seneste år har det for godt et
dusin danske studerende betydet undervisning på temmelig
utraditionel facon. BOBCATSSS-holdet har haft base i et projektrum
på IVA i København, hvor projektet løbende er blevet visualiseret
gennem nyere elektroniske hjælpemidler, på tavler og på whiteboards
og det har langsomt men stædigt taget form. Undervisningen blev
tilrettelagt, så den imødekom de konkrete opgaver studerende skulle
løse i forbindelse med planlægningen og udførelsen af
konferencen.
I samarbejde med dettyrkiske team, har holdet varetaget alle
aspekter af konferencens planlægning lige fra finansiering og
markedsføring, til logistik, behandling af papers (review process),
programplanlægning, forberedelse af moderationer til
fremlæggelserne og i de sidste hekstiske uger også en del
krisehåndtering. I undervisningen blev der derfor fokuseret på
bl.a. projekt-, ledelses- og organisationsteori, interkulturel
kommunikation, retorik og genrer, samt praksis- og
læringsteori.
Under hele undervisningsforløbet har mantraet dog været "Der
findes ingen facitliste". Holdet har skullet varetage forskellige
opgaver og har i fællesskab måttet løse disse, uagtet at der ikke
sjældent har manglet teorier at hænge sine idéer og løsningsforslag
op på. Kun et udpræget sammenhold og en fasttømret idé om et fælles
mål har drevet værket videre
Brainstorming i BOBCATSSS-rummet
Praksis- og læringsteorien har en dobbeltsidet betydning for
BOBCATSSS-forløbet: Det er på den ene side et afgørende element i
planlægningen for kandidaten på IVA og kan ses som et eksempel
på at samtænke forholdene, teori og praksis. På den anden side
indgår praksis- og læringsteori som en del af pensum. De studerende
opbygger dermed et teoretisk fundament, som løbene kan afprøves i
praksis, hvor der foregår en 'trial and error' proces. En stor del
af den akkumulerede viden er således genereret i praksis:
Learning by doing!
Kan eksamensformen holde?
Forholdet mellem de studerende og underviserne har også været
særligt. Det har ikke været præget af traditionel undervisning men
snarere af en stærk fælles drivkraft bag ved ønsket om løbende at
udvikle projektet. Men der har især været to centrale udfordringer
for projektet.
Det ene har med uddannelsesinstitutionens pædagogiske og
didaktiske ressourcer og evner at gøre, og det andet handler om de
strukturelle forhold omkring uddannelsestilrettelæggelse, som de er
beskrevet i bekendtgørelser, lovtekster og studieordninger mm.
Begge forhold handler grundlæggende om, hvordan man skaber optimale
rammer for læring og udvikling. F.eks. afgør eksamensformen og de
målbeskrivelser, der er sat op for det pågældende fag, hvilke
kompetencer den studerende kan og skal bedømmes på. I
dette opstår imidlertid en konflikt, fordi de eksamensformer
man benytter sig af ikke altid svarer overens med dé
kompetencer, man gerne vil tilegne den studerende.
BOBCATSSS er et spændende forsøg på at komme disse udfordringer
til livs. Og praksisorienteringen og den situerede eller
elevcentrerede læring er et spændende eksempel på en ny
tilgang til undervisning og læring.
BOBCATSSS er på den måde et fag, hvor teori og praksis
potentielt kan udfolde sig med udgangspunkt i den
enkeltes kompetencer og erfaringer - undervisere såvel som
studerende.
Ikke én af de studerende har ønsket at have været forløbet
foruden: Vi kan kun anbefale dig at kaste dig ud i det.
Af Rasmus Bahnsen & Lars Sonnergaard