Nyskabende undervisning bliver til konference

Nyskabende undervisning bliver til konference
IVA har været medarrangører af dette års BOBCATSSS, som i år foregik i Tyrkiet. De danske studerende som netop er hjemvendt fra konferencen videregiver i dette nummer af INSIGHT en del af deres erfaringer.

From Collections to Connections
BOBCATSSS er navnet på en årligt tilbagevendende international biblioteks- og informationsvidenskabelig konference. Siden 1993 har to værtsnationer samarbejdet om at arrangere konferencen. I år blev den afholdt på Hacettepe University i Ankara fra d. 23.-25. januar med udgangspunkt i temaet: "From Collections to Connections". 11 studerende på IVAs kandidatuddannelse var medarrangører, og de er netop kommet hjem med posen fuld af gode ideer, spændende erfaringer, et stort internationalt netværk og et solidt søvnunderskud.

Danske studerende midt
Morten Ogstrup Nielsen, Nikoline Dohm Lauridsen, Karin Dorthea Toft, Anja Gamskjær Nielsen og Maria Ostenfeld Pedersen.

Der findes ingen facitliste

  
IVA har over to semestre udbudt moduler specifikt målrettet BOBCATSSS-projektet, og gennem det seneste år har det for godt et dusin danske studerende betydet undervisning på temmelig utraditionel facon. BOBCATSSS-holdet har haft base i et projektrum på IVA i København, hvor projektet løbende er blevet visualiseret gennem nyere elektroniske hjælpemidler, på tavler og på whiteboards og det har langsomt men stædigt taget form. Undervisningen blev tilrettelagt, så den imødekom de konkrete opgaver studerende skulle løse i forbindelse med planlægningen og udførelsen af konferencen.

I samarbejde med dettyrkiske team, har holdet varetaget alle aspekter af konferencens planlægning lige fra finansiering og markedsføring, til logistik, behandling af papers (review process), programplanlægning, forberedelse af moderationer til fremlæggelserne og i de sidste hekstiske uger også en del krisehåndtering. I undervisningen blev der derfor fokuseret på bl.a. projekt-, ledelses- og organisationsteori, interkulturel kommunikation, retorik og genrer, samt praksis- og læringsteori.

Under hele undervisningsforløbet har mantraet dog været "Der findes ingen facitliste". Holdet har skullet varetage forskellige opgaver og har i fællesskab måttet løse disse, uagtet at der ikke sjældent har manglet teorier at hænge sine idéer og løsningsforslag op på. Kun et udpræget sammenhold og en fasttømret idé om et fælles mål har drevet værket videre




Bobcatsss-rummet midt
Brainstorming i BOBCATSSS-rummet
 
Praksis- og læringsteorien har en dobbeltsidet betydning for BOBCATSSS-forløbet: Det er på den ene side et afgørende element i planlægningen for kandidaten på IVA og kan ses som et eksempel på at samtænke forholdene, teori og praksis. På den anden side indgår praksis- og læringsteori som en del af pensum. De studerende opbygger dermed et teoretisk fundament, som løbene kan afprøves i praksis, hvor der foregår en 'trial and error' proces. En stor del af den akkumulerede viden er således genereret i praksis: Learning by doing!
 
Kan eksamensformen holde?

Forholdet mellem de studerende og underviserne har også været særligt. Det har ikke været præget af traditionel undervisning men snarere af en stærk fælles drivkraft bag ved ønsket om løbende at udvikle projektet. Men der har især været to centrale udfordringer for projektet.

Det ene har med uddannelsesinstitutionens pædagogiske og didaktiske ressourcer og evner at gøre, og det andet handler om de strukturelle forhold omkring uddannelsestilrettelæggelse, som de er beskrevet i bekendtgørelser, lovtekster og studieordninger mm. Begge forhold handler grundlæggende om, hvordan man skaber optimale rammer for læring og udvikling. F.eks. afgør eksamensformen og de målbeskrivelser, der er sat op for det pågældende fag, hvilke kompetencer den studerende kan og skal bedømmes på. I dette opstår imidlertid en konflikt, fordi de eksamensformer man benytter sig af ikke altid svarer overens med dé kompetencer, man gerne vil tilegne den studerende.

BOBCATSSS er et spændende forsøg på at komme disse udfordringer til livs. Og praksisorienteringen og den situerede eller elevcentrerede læring er et spændende eksempel på en ny tilgang til undervisning og læring.

BOBCATSSS er på den måde et fag, hvor teori og praksis potentielt kan udfolde sig med udgangspunkt i den enkeltes kompetencer og erfaringer - undervisere såvel som studerende.

Ikke én af de studerende har ønsket at have været forløbet foruden: Vi kan kun anbefale dig at kaste dig ud i det.
 
 
Af Rasmus Bahnsen & Lars Sonnergaard

 

Rasmus Bahnsen int

Zarife Yıldırım og Rasmus Bahnsen

Lars Sonnergaard int

Lars Sonnergaard (tv) og Morten Ogstrup Nielsen

BOBCATSSS Edition

Dette nummer af Insight IVA er skrevet af studerende, der har været med til at arrangere den årlige BOBCATSSS-konference. Ta' med dem til Ankara.

Se mere på:

BOBCATSSS hjemmeside

BOBCATSSS facebookside

Om BOBCATSSS

BOBCATSSS er et akronym. Bogstaverne er dannet af de første bogstaver i de byer, som i 1993 var med til at danne netværket og den første konference. Byerne var: Budapest, Oslo, Barcelona, Copenhagen, Amsterdam, Tampere, Stuttgart, Szombathely og Sheffield. Alle er velkomne på konferencen, men den bagvedligende mening er, at informationsvidenskabsstuderende kan prøve kræfter med fremlæggelse af paper, poster, peecha-kucha eller med afholdelse af en workshop. Danmark har været medarrangør tre gange siden starten.

Næste år

Næste års BOBCATSSS-konference vil være et samarbejde mellem Spanien og Sverige. Konferencen afholdes i Barcelona.

Undervisere og deltagere

Undervisere på BOBCATSSS:

Nanna Kann-Christensen, Henrik Jochumsen & Michael Kristiansson.

Deltagere på BOBCATSSS-holdet:

Hazel Engelsmann, Nikoline Dohm Lauridsen, Stine Netman, Anja Gamskjær Nielsen, Maria
Ostenfeldt, Karin Dorthea Toft, Rasmus Bahnsen, David Bendixen, Jeppe Hørmann Hansen, Morten Ogstrup Nielsen & Lars Sonnergaard.