Julie Sommerlund er prodekan for omverdensrelationer på det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet. Insight IVA bringer her et interview, der både handler om humanioras underspillede succeshistorie og uventede samarbejdsrelationer.
Hvad laver en prodekan for
omverdensrelationer?
Kort fortalt har jeg tre store arbejdsopgaver. Den første handler
om internationalisering, den anden handler om den nære omverden -
erhvervsliv, kulturliv, politisk liv, etc. - og den tredje opgave,
jeg har ansvar for, er kommunikation. Hvis man ser på KUs strategi,
så er omverdensfokus et vigtigt element, og det samme gælder for
det Humanistiske Fakultets strategi. Så der er ingen tvivl om, at
den øgede dialog med omverdenen er blevet mere og mere central. Vi
skal arbejde på i endnu højere grad at invitere nøglegrupper og
nøgleinteressenter indenfor og indlede en frugtbar dialog.
Hvad har du med dig i bagagen?
Jeg har været på CBS i en årrække og fået erfaring med, hvordan
man tænker erhvervslivet ind i uddannelse og forskning. Jeg har
også været på Danmarks Designskole - som nu er fusioneret med
arkitekt- og konservatorskolen, og dermed er blevet en del af
Kunstakademiet - og har dér etableret samarbejder mellem kunst- og
kulturlivet på den ene side og forskning og uddannelse på den anden
side. Jeg har således fået dyb viden om både erhverv og kultur, som
især tilsammen er to meget vigtige grænseflader at forholde sig til
for det Humanistiske Fakultet.
På Designskolen var jeg desuden leder af Center for Beklædning og
Tekstil og har derfor fået erfaring med modeområdet, som er et
felt, der i Danmark har været i nærmest eksplosiv vækst de sidste
år. Her oplevede jeg et stort behov for koordinering mellem
erhvervsaktører, politiske aktører, medieaktører, kulturaktører og
så selvfølgelig forskning og uddannelse, og jeg har arbejdet
målrettet på at få disse aktører til at spille sammen. Det har for
eksempel været en pointe for mig at få brugt den store mediemæssige
interesse for modebranchen til også at spilde over i kulturlivet,
sådan at de fremmeste modedesignere også blev løftet op som
kulturelle fænomener. Så jeg har været meget involveret i at skabe
synergier mellem disse aktører til gavn for alle.
Jeg mener, der potentielt er en tilsvarende succeshistorie på
humaniora - selvom det humanistiske felt er langt mere diverst og
svært overskueligt end eksempelvis mode. Men løfterigt er det; det
kulturøkonomiske felt er et kæmpe område og repræsenterer
erhvervsaktører, der er til at tage og føle på. Og det er jo os fra
humaniora, der kommer med indholdet til den økonomi. Den hånd,
synes jeg, indtil videre har været for underspillet. Videns- og
oplevelsesøkonomien og de kreative økonomier er væsentlige for
samfundet - det er ikke kun i fremstillingsvirksomheder, der tjenes
penge - og her er humaniora og humanistisk viden helt
central.
En anden pointe er den styrke, der ligger i det tværfaglige
potentiale på Københavns Universitet. Hvis vi fx i relation til
teknologiudviklingsprojekter kobler dem, der ved noget om teknologi
sammen med dem, der ved noget om brugere og kulturel kontekst, så
bliver teknologien så meget desto stærkere. Humaniora kan bidrage
med viden om brugere, æstetik, kultur og sprog, som kan være helt
afgørende. Her ved jeg i øvrigt, at bibliotekerne har været rigtig
dygtige. Og jeg synes hele den digitalisering, der er sket på
biblioteksområdet er fantastisk. Jeg er selv en næsten religiøs
bruger af biblioteket, hvor nærmest alt kan skaffes til mig!
I forhold til de nære omverdensrelationer har jeg en forestilling
om, at vi potentielt har flere interessenter og andre interessenter
end dem, vi selv går og tror, vi har, og at vi vil kunne inddrage
endnu flere typer af samarbejdspartnere. Vi arbejder jo allerede
tæt sammen med umiddelbart beslægtede fagmiljøer som gymnasier,
biblioteker og museer. Disse miljøer vil jeg gerne knytte til os i
langsigtede strategiske samarbejder, hvor vi hele tiden har en
samtale og et commitment, der så kan udmønte sig i forskellige
projekter, store som små.
Men vi kunne for eksempel også skele til miljøer, som ikke er så
direkte beslægtede med os - og som måske netop derfor har så meget
desto mere brug for den viden, vi repræsenterer: Den biomedicinske
branche og finansbranchen - for nu at sige noget. På lidt længere
sigt vil det være interessant at undersøge, om vi kan tilbyde
hinanden noget.
Hvad er de største udfordringer for
humaniora?
Der eksisterer fortsat en slags myte i medierne om, at humaniora
ikke er lige så relevant som andre uddannelser og fagområder. Den
myte har vi brug for at gøre op med. Jeg tror, vi bedst gør op med
myterne ved at åbne dørene og lade folk få frit indblik til, hvad
der foregår hos os. Vi skal med andre ord skabe en mere flydende
overgang mellem ude og inde.
Vi skal også arbejde med alternative arbejdsmarkeder og få et
metablik på de kompetencer, en humanist kommer ud med. Vi er i
øjeblikket ved at gennemføre en dimittendundersøgelse for hele
humaniora, hvor vi fokuserer på hvilke kompetencer, man som
humanistisk kandidat bruger i sit professionelle liv. Jeg tror,
undersøgelsen vil vise, at mange af de centrale humanistiske
kompetencer også er ret generaliserbare, hvilket igen betyder, at
de kan bruges i mange sammenhænge.
Så er der hele iværksætterområdet. Her har vi en underfortalt
historie, for humaniora producerer faktisk flere iværksættere end
andre hovedområder. Vi vil gerne have iværksættere ind på studierne
og fortælle om deres erfaringer og samtidig oplyse de studerende
om, hvor de kan gå hen og få gode råd. Iværksætteri-området handler
her meget om kreative økonomier, og der er meget i bevægelse i det
felt med en underskov af små virksomheder.
I skrivende stund ser det ud til, at fusionen med IVA
bliver en realitet fra 1. april. Hvad kan IVA bidrage med på
humaniora?
At IVA bliver en del af humaniora giver god organisk mening, fordi
IVA er tæt knyttet til arkiv-, biblioteks- og museumsområdet,
som i forvejen er af stor strategisk betydning for det Humanistiske
Fakultet. Det giver god mening at samle vores viden om dette felt
samme sted. Og så har I viden om fx databaser og videnssøgning og
informationsvidenskab - jeg ser det som en stor fordel at få denne
viden ind på fakultetet. Jeg tror, at IVA vil kunne bruge den store
viden om eksempelvis litteratur, kulturformidling, kulturpolitik og
meget andet, der er at finde her på fakultetet. Fusionen virker
derfor helt oplagt for mig, og jeg håber, der vil være masser af
synergi at hente.
Af Bodil Christensen