Studerende Rasmus Bahnsen beskriver baggrunden for informanternes oplysningsprojekt om kildekritik og informationshåndtering.
Opråb! Vi bombarderes dagligt med information - ikke mindst
digitalt. Alt skal gå hurtigere og hurtigere, og vi skal på et
splitsekund vurdere, om en påstand eller en holdning er troværdig
og kan accepteres som en form for indsigt eller sandhed. Det er
ikke altid lige nemt, og demokratiet er direkte udfordret af det
forhold. Studerende fra IVA tog under navnet Informanterne til
Folkemødet på Bornholm med et oplysningsprojekt om kildekritik og
informationshåndtering. Læs om baggrunden for projektet her.
Idéen til Informanterne opstod under sidste års Folkemøde. Jeg
sad på Politikens debatredaktion, den uge hvor Allinge-Sandvig for
2. gang var Folkemøde-vært og fulgte lettere ufrivilligt med i
meningsmaskinen, som kørte for fuld udblæsning fra solskinsøen.
Folketinget var lukket, agurketiden så småt sat ind, og Folkemødet
blev vældig eksponeret i dagspressen. Det undrede mig. Kritikerne
havde nemlig året forinden dømt 'folkets' politiske festival for
ude; en politisk lejrskole for eliten, hvor politikere,
journalister og lobbyister slubrede fadøl i sig, mens de udvekslede
præfabrikerede holdninger til lejligheden. Folket udeblev, lød
kritikken. Og det fik mig til at tænke på, om folket mon helt havde
mistet troen på det deltagende demokrati. Måske den til stadighed
accelererende strøm af informationer udfordrer demokratiet, fordi
mængden af forhåndenværende informationer ikke nødvendigvis gør det
nemmere at træffe kvalificerede beslutninger. Jeg fik en
fornemmelse af, at både jeg selv og befolkningen ved for lidt om,
hvordan information egentlig bliver til viden. Jeg måtte til
Bornholm og se, hvordan rigets tilstand tog sig ud blandt bajere,
borgere, sild og elite.
Så hvad gør en informationsvidenskaber, der gerne vil til
Folkemøde? Jo, han laver et oplysningsprojekt sammen med en
håndfuld medstuderende, der ligesom ham selv mener, at
informationsvidenskaben har kvalificerede bud på, hvordan man
håndterer information, undgår manipulation og så vidt muligt
træffer sandhedsbaserede beslutninger. Vi nedsatte en projektgruppe
og begyndte at researche. Der viste sig at være en god portion
relevant faglitteratur, der skriver sig ind i spændingsfeltet
mellem bl.a. informationsvidenskab, logik, epistemologi,
kulturstudier og retorik.
Projektets primære teoretiske forankring fandt vi hos Vincent
Hendricks og Pelle Hansen, der i deres bog 'Oplysningens blinde
vinkler', beskæftiger sig med det forhold, at informationers
processering - altså måden hvorpå information udvælges og
præsenteres for hos en modtager at blive til viden - kan føre til
ureflekterede beslutninger, som igen fører til, at vi vælger
politikere, der ikke formår at skabe rammer for det gode liv. Bogen
handler med andre ord om, hvordan information og oplysning i nogle
tilfælde ligefrem modarbejder kendsgerninger gennem overdosering af
information, direkte manipulation, forudindtagede holdninger eller
generel ufrivillighed over for sandheder. I praksis sker der det,
at politikerne præsenterer informationer på en måde, der i nogle
tilfælde fordrejer sandheden - et forhold vi er blevet mere
bevidste omkring, hvilket desværre underminerer politikernes
troværdighed. Vi må således forstå, at information er dét
grundstof, vi benytter i en videnstilblivelsesproces, når vi skal
tage stilling til grundlæggende politiske spørgsmål. I den optik
vælger vi ikke altid de dygtigste politikere men i stedet dem, der
formår at tale til alt andet end vores logiske sans. De to
forfattere stiller en simpel formel op for det, de kalder
procesperspektivet på viden. De siger, at: viden = sand information
+ proces.
Kigger man nærmere på processen "fra information til viden", vil
man finde, at den kritiske tænkning, kildekritikken og en
reflekteret og hæderlig omgang med information er afgørende
egenskaber for det myndige og handlekraftige individ.
Informationskompetence og kildekritik, som der forskes i på IVA,
burde således være en af det 21. århundredes nøglekompetencer, hvis
vi skal kunne videreføre og udvikle et oplyst folkestyre.
I projektgruppen var vi enige om at arbejde for en styrket
bevidsthed omkring den kritiske tænknings afgørende rolle for
demokratiets fortsatte udvikling. Det formulerede vi en
projektbeskrivelse ud fra, og så var vi klar til at fundraise. Vi
fik støtte og tog til Folkemøde. Det har
Simone og Heidi skrevet en artikel om.
Her på den anden side af Folkemødet er det tydeligt, at vores
deltagelse har været med til at bringe vores fag og faglighed i
spil på nye måder. Både i kraft af arbejdet med projektet, men også
gennem deltagelse i diverse debatter. Det går virkelig op for én,
hvor relevant studiet af information og kultur faktisk er i en
demokratisk sammenhæng. Fælles for vores holdninger og faglighed
gælder det således om at lade sig udfordre af folk med andre
baggrunde og meninger. Som da vi til en debat om fremtidens
bibliotek blev konfronteret med kaospiloten Uffe Elbæks udsagn om,
at bibliotekarer bør forstå sig selv som en form for kulturel
entreprenør. Den debat bidrog i høj grad med nye, kvalificerede
perspektiver, der blev drevet af dialog og ikke mindst en lettere
enerverende Clement Kjærsgård.
Så selvom medierne efter manges mening ikke har skrevet nok om
indholdet i debatterne, ja, så skete der unægtelig en værdifuld
udveksling af ideer og holdninger, befolkningen og magthavere
imellem. Dén værdi må ikke undervurderes, og kimen til en stolt
tradition af møder mellem folket og dets repræsentanter er lagt.
Jeg håber også, at flere IVA-studerende fremover kan se en værdi i
at deltage - måske som Informanter. Som opvarmning afholder vi
seminar om informationskompetence til efteråret. Her bringer vi
også nye perspektiver i spil på vores fag og faglighed. Og indtil
da - rigtig glædelig agurketid!
Af Rasmus
Bahnsen