I foråret blev der afholdt valg til institutrådet på IVA. Et par af de nyvalgte repræsentanter fortæller om deres planer for det fremtidige arbejde.
Lektor Henrik Jochumsen:
Jeg har valgt at stille op til institutrådet, fordi det er en god
chance for på én gang at følge med i og præge IVAs kommende
udvikling, og herunder selvfølgelig ikke mindst integrationen i
Københavns Universitet. Samtidig er det også interessant, fordi et
institutråd er et nyt organ, og derfor forestår der et arbejde med
at definere, hvilken rolle rådet kan og skal spille. Der er altså
på flere måder tale om en "Gründerzeit".
Jeg vil nok især lægge vægt på, at IVA bygger på både
kulturformidling og informationsviden, således at nogen i farten
ikke skulle komme til at glemme det ene "ben". Herudover vil jeg
lægge vægt på IVAs relevans i forhold til omverdenen, herunder også
den praksisverden, som vi, via vores ny-vundne status, måske kan
komme til at fjerne os lidt fra. Mere konkret vil jeg arbejde for
at rådet - om end det kun er rådgivende - får så stor betydning som
muligt.
Professor Jens-Erik Mai:
Jeg vil gerne være med til at påvirke den retning, IVA tager de
næste par år, og jeg tror, at institutrådet kan komme til at have
en afgørende indflydelse på det. Med fusionen har IVA truffet en
beslutning om at overgå til at være en del af et større
universitetsmiljø, og med det kommer en række forpligtelser og
muligheder - dem vil jeg gerne være med til at undersøge og
udforske.
En af de første opgaver for det nye institutråd er at finde ud
af, hvilken rolle det skal spille blandt de andre råd og udvalg, vi
har. For mig at se bør institutrådet diskutere og rådgive om
overordnede strategiske tiltag, og inden for dette vil jeg især
presse på tre områder:
1) Mere samtale. Nu er det svært at sammenligne nordamerikanske
universiteter med KU, da de er opbygget omkring nogle demokratiske
principper, vi ikke kender her - men på den anden side er der ikke
noget i vejen for, at vi på IVA indfører en mere diskuterende og
samtalende kultur, hvor store og små emner diskuteres og overvejes
i samtaler blandt ansatte og studerende. Et universitet er ikke en
pølsefabrik, og en væsentlig forskel bør være at studerende og
ansatte på universitetet inddrages i beslutningsprocessen.
2) Et normalt institut. Det er vigtigt, at vi i denne
overgangsfase fra en selvstændig institution til et institut på HUM
har fokus på endemålet, nemlig at blive et "normalt institut" -
dvs. fokus bør være på at give slip på så mange særordninger som
muligt og have fokus rettet mod at normalisere IVA som et regulært
institut på HUM.
3) Strategi. En ting, jeg savner, er en strategi for IVA. De
senere år har vi brugt megen tid og energi på fusionsprocessen, men
nu gælder det om at se fremad - hvad vil vi med IVA? Hvor er vi på
vej hen? Og hvordan kommer vi derhen? Uden en artikuleret strategi
kunne beslutningsprocesser komme til at virke tilfældige og uden
hold i en overordnet, strategisk plan.
Bachelorstuderende Kristine Sofie Højen:
IVA er en uddannelsesinstitution, hvor de studerende har stor
mulighed for at blive hørt og at være med. Jeg valgte at stille op
til institutrådet, da jeg mener, det er vigtigt, at de råd, de
studerende har mulighed for at deltage i, forbliver aktive fra de
studerendes side.
Jeg vil gerne arbejde for en fortsættelse af det gode
undervisningsmiljø, der findes i IVA Aalborg. De værdier, der
hersker på uddannelsen, er nogen, jeg har alle intentioner om at
støtte op omkring.
Kandidatstuderende Rasmus Bahnsen:
IVA skal i den kommende tid finde sit fodfæste i en ny
virkelighed, der hedder Københavns Universitet. Det udfordrer
identiteten, fagligheden og selvforståelsen. Men det åbner også op
for en masse muligheder. Man kan vel sige, at jeg er drevet af
lysten til at sætte mit præg på IVA i denne afgørende
overgangsfase. Derudover har jeg siddet i Skolerådet i den
foregående periode og er blevet stærkt optaget af institutionens
strategiske udvikling.
Uddannelsen er på mange måder for sløv. Undervisningen halter
flere steder, og vi skyder med spredehagl og rammer for sjældent
plet. Uddannelse skal være en værdi for alle studerende. Ikke en
billet til arbejdsløshed. Jeg ser derfor praksisorientering, aktiv
deltagelse og fokus på læring og undervisning som vejen frem. Vi
skal opkvalificere pædagogisk og didaktisk, og så skal vi øjne
muligheden for at opdele bacheloren i forskellige profiler. De
studerende skal have lettere ved at finde deres niche på
arbejdsmarkedet ved at opdyrke helt unikke fagligheder inden for
spændingsfeltet information og kultur. Studie- og
karrierevejledning bør derfor også være et strategisk indsatsområde
fremover.
Se hele listen over de nyvalgte repræsentanter
herunder:
VIP-KBH: Valg af 2 repræsentanter
Følgende opnåede valg: Henrik Jochumsen, Jens-Erik
Mai
Suppleanter: 1. Beth Juncker, 2. Laura Skouvig
VIP-AALB: Valg af 1 repræsentant
Valgt ved fredsvalg: Pia Borlund
Suppleant: Torkild Thellefsen
STUD-KBH: Valg af 1 repræsentant
Valgt ved fredsvalg: Rasmus Bahnsen
Suppleant: Bjarke Røn Knudsen
STUD-AALB: Valg af 1 repræsentant
Valgt ved fredsvalg: Kristine Sofe Højen
Suppleant: Loke Daugbjerg Andersen
Ph.d.: Valg af 1 repræsentant
Valgt ved fredsvalg: Niels-Peder O.
Hjøllund
Suppleant: Sille Obelitz Søe
TAP: Valg af 2 repræsentanter
Valgt ved fredsvalg: Diana Wolff Bie, Ragnhild
Riis
Suppleanter: 1. Susanne Acevedo, 2. Jonas Bech Hansen
Af Helle
Saabye