Kharkiv, entreprenørskab og Repin

Kharkiv, entreprenørskab og Repin
Lektor Hans Elbeshausen rapporterer fra en konference om et uddannelsesmarked i hastig forandring i Kharkiv, Ukraine.

Kharkiv er en mellemstor by i den østlige del af Ukraine - ikke langt fra den russiske grænse. Entreprenørskab er mange ting, blandt andet en handlings- og dialogbaseret undervisningsform, som danske regeringer har forsøgt at promovere som fremtidens undervisningskoncept. Repin (1844-1930) er maler, den mest prominente repræsentant for den russiske realisme, og bruges for tiden til at markere Kharkivs selvforståelse som kulturens og uddannelsens by.   

Men egentlig findes der ingen oplagt sammenhæng mellem disse navne - med mindre der organiseres en international konference i Kharkiv, hvor innovation og strukturelle ændringer i universitetsuddannelser står på dagsordenen, og hvor der organiseres en udflugt til Repins fødeby, Tschugujev ved Kharkiv. IVA har en samarbejdsaftale med Kharkiv State Academy of Culture (KSAC); derfor var det oplagt specifikt at invitere til og deltage i nærværende konference. Konferencen blev afholdt i slutningen af maj - i en by, der var oplyst af solskin og faglige drøftelser.

På selve konferencen tematiseres en række strukturelle, curriculære og pædagogiske udfordringer, der knytter sig til det øgede internationale uddannelsessamarbejde, nye teknologiske muligheder og et arbejdsmarked under stærk forandring. KSAC rummer såvel informations- og biblioteks-videnskabelige (LIS) som kunstneriske uddannelser. Tilsvarende komplekse var de emner og problemer, der blev berørt i de forskellige bidrag, i plenum og den efterfølgende rundbordssamtale. "Journal of the Kharkiv State Academy of Culture" dokumenterer i tre tematiske bind teoretiske, metodiske, konceptuelle og praktiske forslag til ændringerne. Jeg koncentrerer mig i det følgende om LIS-delen.


Kharkiv midt
Rundbordssamtale om ændringer i uddannelsessystemet

Åbning mod det internationale
Skal man fremhæve nogle overordnede indsigter fra konferencen, så kan man for det første pege på en åbning hen imod og en integration af internationale udviklinger inden for LIS i det nationale uddannelsessystem. Mest tydeligt bliver det i artiklen om oprettelsen af et europæisk-ukrainsk bibliotekscentrum for videndeling og videntransfer (Shemayeva). For det andet fremskynder biblioteksudviklingen og den voksende differentiering i bibliotekssektoren spørgsmål vedrørende tidssvarende uddannelsesmodeller. For eksempel diskuterer Kunanets og Veretennikova ud fra Schumakers koncept af "embedded librarianship" forskelle mellem problem-, praksis- og brugerorienterede curricula. For det tredje kan der peges på interessen for e-læring eller virtuelle læringsmiljøer, hvis udvikling og funktionalitet illustreres af Sporane et al. i et casestudie fra Letlands Universitet.    

Vores bidrag handler om forandring og modernisering af universitetsuddannelser i Danmark via entreprenørskabsundervisning. Her forfægtes tesen, at curriculære fornyelser kun giver mening, hvis de styrker og udvider fagligheden og respekterer universiteternes selvforståelse. Tesen og artiklen ligger pænt i forlængelse af konferencens sidste pejlemærke, idet den nuancerer de bidrag, der ser innovation som et teknologisk projekt. Entreprenørskab præsenteres som et læringsmiljø, hvor underviser og studerende deler ansvaret for et fælles tredje: LIS-fagligheden realiseret gennem en case, et projekt og koncept.

På anden dag står en ekskursion til Repins fødeby, Tschugujev, på programmet. "Burde man kende til Ilja Repin? Burde man kende til hans liv, kunst og billeder?" spurgte jeg mig før ekskursionens start. Sikkert bør man ifølge konferencens arrangører. Repin, en kulturhelt i Rusland og Ukraine, er ikke særlig kendt i Vesten - om det er undskyldning nok, ved jeg ikke. Repin er med til at tilføre Ukraine en særskilt kulturel identitet; hans liv afspejler brudfladerne i Ruslands historie. Selve udstillingen er spændende, selvom hans mest kendte maleri "Burlaki na Wolge" hænger et andet sted. Med andre ord: man burde kende til Repin.

Kendskab til Repin, til LIS-udviklingen i Ukraine og kulturelt entreprenørskab er gennem maj-konferencen blevet vævet tæt sammen.


Af Hans Elbeshausen