18-02-2010Monumentale værker og haltende konklusioner. Det er ikke altid, at teksterne lever op til de flotte billeder i bøger om arkitektur. Der er dog undtagelser …
Kan man skrive om arkitektur? Selvfølgelig kan man det, og mange
gør
det også. Alene bedømt på det store udvalg af bøger om arkitektur,
som lektor Nan Dahlkild har valgt at fortælle om på årets temadag
om ny faglitteratur, er der stor interesse for bøger om arkitektur.
Værker om visuelle fænomener som arkitektur, plakater og
boligindretning skal selvfølgelig først og fremmest nydes og
opleves med øjnene, og der gøres derfor ekstra meget ud af billed-
og layoutsiden, så kirkerne, bibliotekerne, herregårdene, Art
Deco-plakaterne og Børge Mogensen-sofaerne tager sig godt
ud.
Kuldet af bøger om arkitektur, plakater og boligindretning anno
2009 er ingen undtagelse - de ser alle imponerende ud, og der er
gjort så meget ud af billed- og layoutsiden, at mange af dem er så
store og uhåndterlige, at de ikke egner sig til læsning i hverken
toget eller sengen. De er derimodcoffee table books- de hører
hjemme på sofabordet, hvor man har dem liggende som store og
dekorative værker, som man af og til slår op i for at nyde
billederne. Spørgsmålet er bare, som Nan Dahlkild formulerer det,
om bøgernes tekster lever op til den flotte billedside?
3 kg dansk arkitektur
Det korte svar er: Nej, ikke alle tekster lever op til det
imponerende layout. Et eksempel er udgivelsen Den danske arkitektur
af Anne-Louise Sommer, der med en dødvægt på 3 kg og den ambitiøse
titel fremstår som et værk, der vil omfavne hele den danske
arkitektur.
Det lykkes knap nok. Den rummer arkitekturens udvikling i Danmark
fra vikingeborgen Fyrkat til Det Kongelige Teaters Skuespilhus, men
udelader mere hverdagslig arkitektur som landbrugsbygninger og
parcelhuset. Det er derfor en bog, der lover mere, end den kan
holde - men flot er den.
Den globale plakat fra a til z
En anden bog fra 2009, der har en imponerende layoutside,
er Lars Dybdahls The Global Poster - Den globale plakat. Dybdahl
gennemgår plakatens udvikling fra de første tekstplakater over
Jules Gerets farvelitografiske fornyelser, Toulouse Lautrec og Art
Nouveau-plakaten til den forenklede og saglige plakat, Art Deco,
flower power og helt frem til den postmoderne plakat.
Bogens visuelle side er imponerende med dens optryk af 260
plakater, men igen fremstår teksten ikke så gennemarbejdet som den
visuelle del. Dybdahls afsluttende bemærkning illustrerer den
pointe. Her konkluderer forfatteren med en sigende plakat af Barack
Obama og en lille tekst med ordlyden "Hope", at "plakatens kritiske
power er fuldt intakt". Den konklusion, mener Nan Dahlkild, er
noget forenklet. Den moderne plakat fortjener en mere nuanceret og
dybdegående diskussion, der blotlægger, hvilken rolle plakaten
spiller i det moderne mediebillede.
Anbefalinger: Byplanlægning og boligindretning
Men der udgives også bøger om arkitektur, hvor tekstsiden
lever op til de imponerende billeder. To af de bedste udgivelser
fra 2009 er ifølge Nan Dahlkild Hans Helge MadsensSkæv og
nationalog Birgit VorresBoligen i det 20. Århundrede. I de to bøger
lever teksterne op til billedsiden, og læseren bliver præsenteret
for et nuanceret og sagligt blik på henholdsvis byplanlægning i
Danmark i perioden 1830 til 1938 og boligindretning i Danmark i
løbet af 1900-tallet.
Madsens bog om byplanlægning udmærker sig ved, at den jævnfør
titlen fortæller historien om de nationale skævheder mellem Jylland
og hovedstaden. Desuden fortæller den om skabelsen af den moderne
nationalstats infrastruktur med jernbanenet, telefon, telegraf,
dampskibe, havne, andelsbevægelse og arbejderbevægelse. Det skal i
en parentes bemærkes, atSkæv og nationalblev Hans Helge Madsens
sidste udgivelse. Han døde i 2008, og bogen er derfor færdiggjort
efter hans død.
Birgit Vorres bog om boligindretning begrænser sig ikke kun til
det arkitekttegnede segment, som bøger om boligindretning
undertiden har for vane. Vorre beskæftiger sig også med den
sparsomt møblerede lejlighed og parcelhusets indretning, og hendes
bog om dansk boligindretning kommer dermed også til at fungere som
en karakteristik af de klassemodsætninger, som tegner det danske
samfund op gennem 1900-tallet.
Kulturhistorisk smædeskrift - tilblivelsen af
operaen
Sidste stop på turen rundt i bøger om arkitektur er
Henning Larsens kulturhistoriske testamente over tilblivelsen af
operaen. Bogen, der hedder De skal sige tak!, har allerede påkaldt
sig en del opmærksomhed i medierne - især på grund af dens
polemiske og vrede stil. Henning Larsen er som bekendt den
arkitekt, der har tegnet operaen, og samarbejdet med Hr. Møller har
tilsyneladende været fyldt med så mange konflikter og problemer, at
Henning Larsen har valgt at skrive et partsindlæg om forløbet.
Det betyder, at bogen mest af alt fungerer som et massivt
smædeskrift mod Hr. Møller, Per Arnoldi og tilmed også Larsens egen
medarbejder Bo Boje Larsen, der karakteriseres som illoyal. Man kan
mene, at Henning Larsen i stedet skulle have skrevet en større bog
om sit lange virke som arkitekt, hvor historien om operaen måtte
nøjes med sit eget kapitel. Med Nan Dahlkilds ord viser bogen "både
frivilligt og ufrivilligt en del om tilblivelsesprocessen af et
stort byggeri med blivende placering".
Af Claus Rosenkrantz Hansen