IVA i pressen

22-02-2011
I denne måned har ansatte fra IVA bl.a. udtalt sig om kulturpolitiske indsatser, IVAs nye masteruddannelse, den offentlige støtte til kunst og litteratur, peer review-processen samt brugerbetaling på biblioteket.


Kulturpolitikkens indsatsområder
Centerleder Dorte Skot-Hansen holdt tale ved seminaret " Den interkulturelle udfordring" i København den 20. januar. Talen kan nu læses på hjemmesiden for "Center for Kunst og Interkultur".

I talen snakker Dorte Skot-Hansen om de kulturpolitiske indsatser og siger bl.a.: "Dansk kulturpolitik har traditionelt været præget af ideen om en monokultur, en tendens der har lange historiske rødder.  Ifølge en undersøgelse fra Aalborg Universitet om 'Danskernes nationale forestillinger' fra 2008 lider vi nemlig af et 'lilleput-syndrom', der har haft fodfæste, siden vi måtte afstå Slesvig-Holsten til tyskerne i 1864 og for alvor blev en lilleputstat med fælles sprog, religion og kultur. Lige siden er enhedskulturen blevet set som en styrke, og der tales i dag mere end nogensinde om sammenhængskraft og genoplivning af et kulturelt fællesskab med udgangspunkt i danske værdier."

Større fleksibilitet i masteruddannelsen
I Bibliotekspressen kunne man den 21. januar læse en artikel om den organisationsændring, som IVA i øjeblikket gennemgår. Blandt andet er masteruddannelsen blevet ændret, så der nu er to toninger. Chefkonsulent Lisbeth Clementsen udtaler sig i den forbindelse om fremtidens muligheder for efteruddannelse på IVA samt den nye masteruddannelse.

"Vi har konstateret, at der ud over enkeltstående kurser og temadage også er behov for en mere systematisk efteruddannelse, som også er kompetencegivende. IVA tilbyder derfor en helt ny og moderniseret og mere fleksibel masteruddannelse," fortæller hun i artiklen.

Debat om kunst- og litteraturstøtte
Lisbeth Worsøe-Schmidt deltog den 26. januar i Information med et debatindlæg, hvori hun pointerer det positive ved statens støtte til kunst og litteratur men samtidig giver udtryk for sine bekymringer.

I læserbrevet skriver hun blandt andet: "Mens Statens Kunstfond forvalter en rammebevilling og har forholdsvis frie hænder til at fordele støtten ud fra nogle overordnede principper, dér sætter politikerne løbende et detaljeret fingeraftryk på Kunstrådets uddelinger. Støtten er opdelt i puljer med endog meget detaljerede formål, der løbende kan fastsættes og ændres af politikerne. Har politikerne ikke tillid til de udvalg, der forvalter midlerne?"

Mangelfuld dansk indsats i kulturarvsprojekt
I magasinet Perspektiv kunne man den 27. januar læse en artikel om et EU-projekt, som har til formål at digitalisere den europæiske kulturarv og gøre den tilgængelig via onlineportalen Europeana. I 2010 indeholdt portalen 14 mio. værker fra utallige forskellige lande. Danmarks bidrag ligger dog i dag stadig kun på 0,11 procent – et bekymrende lavt tal, ifølge lektor Niels D. Lund.

"Jeg har lige slået H.C. Andersen op på Europeana og fandt en portrætradering af ham fra biblioteket i Leipzig, og der er lagt en værkudgave ind – på svensk og af et bibliotek i Gent, Belgien. Det er godt, at hans værker også er ude i den store verden, for de lægges ikke ud på Europeana fra dansk side. Hvilket da er lidt ejendommeligt," siger han i artiklen og byder ind med sin vurdering af, hvorfor de danske bidrag er så få: "Danmark er simpelthen bagud fordi vi har siddet på hænderne og det ikke må koste noget at være med. Det er rigtig ærgerligt."

Jussi Adler-Olsen vinder De Gyldne Laurbær
Rune Eriksson er den 28. januar citeret i en artikel i Kristeligt Dagblad omkring forfatteren Jussi Adler-Olsen, som netop har vundet De Gyldne Laurbær for sin krimi "Journal 64".

Rune Eriksson er ikke overrasket over vinderen: "De Gyldne Laurbær gives meget sjældent til en 'smal' forfatter, og når Jussi Adler-Olsen får den, falder det meget godt i tråd med, at flere af de seneste prisbelønnede bøger har haft spændingselementer i sig," siger han i artiklen og fortsætter: "Bestsellerne er i dag i voldsom grad krimier og spændingsromaner, og der er blevet en større accept af genren. Det kan man blandt andet se i aviserne, hvor krimierne får tildelt mere og mere spalteplads."

Unge går mere i teatret
På dr.dk kunne man den 29. januar læse en notits om hvordan unge mennesker i Århus og København i stigende grad går i teatret for at se klassiske stykker såsom "Et dukkehjem" og "Romeo og Julie". Professor Beth Juncker mener, at interessen "er en måde at få indsigt i den litterære verden."

Ny bog om det malede forfatterportræt
Magasinet Bogens Verden bragte den 1. marts en artikel skrevet af Niels D. Lund i tilknytning til udgivelsen af en ny bog med titlen "Forfatterens billede: Portræt af en genre".

I artiklen skriver Niels D. Lund bl.a.: "Bogen rejser spørgsmålet, om der er noget særligt ved at afbilde forfattere frem for andre kunstnere eller andre personer, og om man fx pga. 'det med sproget' bør være speciel opmærksom på hænder og mund i et portræt. Det er litteraturhistorikerens spørgsmål, spændende som en sproglig/litterær tilgang til 'den omvendte ekfrase*', men også dristigt og intrikat i forhold til den genrebestemmelse bogen er på jagt efter. Man kunne sige at den styrke bogen har i udvekslingstanken også er en akilleshæl, fordi udvalget af eksempler kan diskuteres på flere ledder."

* Ekfrase: Betegner i retorikken et digt e.l. som beskriver et kunstværk, en kunstgenstand eller et arkitektonisk værk.

Peer review-processen er ikke fleksibel nok
Institutleder Jesper W. Schneider er den 2. marts citeret i en artikel på videnskab.dk, som forholder sig kritisk til peer reviews. Bl.a. påpeges det, at bedømmelserne ofte mangler objektivitet, mens mange tidsskrifter er for konservative og ikke værdsætter nye teorier.

Jesper Schneider er enig i kritikken og udtaler bl.a.: "Peer review-processen er ikke særligt fleksibel i forhold til radikale innovationer og paradigmeskift. En nyere undersøgelse viser, at bedømmere finder metodiske mangler i 70 procent af de manuskripter, der går imod mainstream, sammenlignet med kun 25 procent af dem, der bekræfter gamle teorier."

Kultur bør inddrage brugerne
Centerleder Dorte Skot-Hansen blev den 8. marts interviewet til P2 og er efterfølgende citeret på dr.dk i en artikel om den nye kulturinstitution Musikkens Hus, som er ved at blive opført i Aalborg. Dette, sammen med kulturhuset Nordkraft og Aalborg Opera Festival, viser, at der i øjeblikket bliver satset meget på kulturlivet i den nordjyske by.

Dorte Skot-Hansen udtrykker bekymring for, om Aalborg har driftsmidler og publikum nok til at brande sig selv på store kulturinstitutioner: "Aalborg vil det hele, og det gør, at de får svært ved at skille sig ud i konkurrencen med andre byer. Samtidig har de stort set kun tilskuer-aktiviteter, der er ikke ret meget, der involverer brugerne. Måske skulle de hellere have forsøgt at skille sig ud med mere fleksible kulturaktiviteter, med større spillerum for brugerne, frem for de store huse, som alle byer har efterhånden."

Ingen brugerbetaling på biblioteket
Den 15. marts er lektor Carl Gustav Johannsen citeret i en artikel fra Politiken om et forsøg på at indføre brugerbetaling på Randers Bibliotek. Tanken bag projektet var at få flere brugere til at læse ved at tilbyde en række bogpakker, som inkluderede de nyeste bestsellere for en pris af 200 kroner. Projektet er dog blevet nedlagt, da det muligvis er i strid med både ophavsretsloven og biblioteksloven.

"Jeg vil skønne det til at være på grænsen, fordi det må høre ind under basisydelser. Det er det, der er afgørende," siger Carl Gustav Johannsen i artiklen. Han henviser dog samtidig til bibliotekslovens paragraf 20: "De må gerne sælge ydelser, der ikke hører under basisydelserne."

Site om det fysiske biblioteksrum
Dr.dk bragte den 11. marts en artikel omkring bibliotekets rolle som et samlingssted, hvor borgere kan mødes til kulturelle arrangementer. I tilknytning til artiklen er der linket til et site ved navn www.librarybuildings.info, som er kreeret af IVA Bibliotekets Karen Margrethe Ørnstrup. Sitet indeholder beskrivelser af en række danske biblioteker og deres fysiske design.


Af Helle Saabye