Det handler om den gode oplevelse

22-06-2011
Kandidatstuderende Stine Lian Olsen har bidraget til den nye antologi "Ekspressiv kulturformidling – i teori og praksis?" med en artikel om det nye norske rockmuseum Rockheim.


Artiklen, som har titlen "Den teknologiske vending", hører under den del af antologien, der beskæftiger sig med ekspressiv kulturformidling i praksis.

Hvad er baggrunden for din artikel?
Selve projektet gik ud på enten at vælge en teori eller en praksis og så arbejde ud fra den. Jeg kan rigtig godt lide at arbejde ud fra praktiske eksempler og sætte teori på bagefter, så jeg valgte ud fra min egen erfaring. Jeg har arbejdet på det norske rockmuseum, som åbnede sidste sommer, og jeg var der de sidste to somre, hvor de arbejdede på projektet. Jeg syntes, det var spændende at hjælpe til med at åbne et museum og følge med i processerne. Og på museet er der lagt meget vægt på de teknologiske medier, hvor det ikke bare skal være teknologi for teknologiens skyld men interaktivitet mellem publikum og udstilling.
   Dét, jeg gerne ville undersøge, var, hvad der sker med den ekspressive kulturformidling, når teknologien svigter - for det er nemlig sket et par gange. Derfor gennemførte jeg en lille og meget uformel undersøgelse blandt mine venner, som havde besøgt museet, for at høre lidt om, hvordan deres oplevelse var i forbindelse med teknologiske svigt. Det viste sig, at det ikke gjorde noget, at teknologien svigtede lidt, fordi det var startproblemer og et nyt museum. Så min konklusion var, at det faktisk ikke går ud over den ekspressive kulturformidling. Folk syntes, at oplevelsen var god, og det er dét, det handler om.

Hvad har været det bedste ved modulet i ekspressiv kulturformidling?
Først og fremmest synes jeg, at emnet er megaspændende. Min interesse for kulturformidling er noget, som er vokset frem i løbet af det her studie. Det var rigtig spændende at få lov til at diskutere emnet frem og tilbage og selv være med som forskere. Det er ikke fordi, jeg er den mest aktive i klassen, men man får rigtig meget ud af debat og af, at der sker noget i timen. Det er tovejs-kommunikation, og det synes jeg er rigtig fedt. At være med på den måde gør også, at man føler et større ansvar for sin egen undervisning, og det synes jeg har været rigtig godt.

Hvad fik dig til at søge ind på IVA?
Jeg kommer fra Norge, og jeg kunne læse faget i både Oslo og Tromsø, men det var to byer, jeg ikke rigtig havde lyst til at bo i. Så var der København, og jeg havde hørt, at Danmarks Biblioteksskole var regnet som en af de bedste i Norden. Så det var egentlig en meget nem beslutning, og det har været helt fantastisk.

Hvilke fag har været de mest interessante at læse?
Det er helt klart det sidste - altså netop det her modul i ekspressiv kulturformidling. Tidligere har jeg haft nogle fag i vidensmedier og kulturformidling, og det er dem, der har vakt min interesse. Jeg har også valgt at læse nogle mere tekniske fag med brugerevaluering og internet, og det er fint at kunne kombinere det. Men nu har jeg fundet min retning, og den bliver nok kulturformidling.

Hvad skriver du speciale om?
Jeg skriver faktisk om rockmuseer. Jeg syntes, det var så interessant at skrive om den lille sag i modulet ekspressiv kulturformidling, at jeg tænkte, at en undersøgelse af fænomenet rockmuseer ville være spændende. Så nu har jeg et speciale kørende, hvor jeg undersøger de bagvedliggende årsager til fremvæksten af de nordiske rockmuseer. Vi har som sagt lige fået et i Norge, og så kommer der et i Danmark i 2014.

Har du et studiejob?
Ja, det har jeg. Tidligere har jeg arbejdet på Sundby Bibliotek, og nu arbejder jeg inde på SFI, som er Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, hvor jeg laver nogle bibliotekstjenester.

Hvad er dine fremtidsplaner?
Jeg har meget lyst til at arbejde med noget, der har med kulturformidling og musik at gøre. Jeg skrev om musik på min bachelor, da det er min meget store interesse, så hvis jeg kunne få arbejde med en museumssamling eller en institution, hvor de arbejder med musiksamlinger - f.eks. musikarkivet i DR - så ville det være utroligt fedt. Det er drømmejobbet.


Af Helle Saabye


"Man får rigtig meget ud af debat og af, at der sker noget i timen. Det er tovejs-kommunikation, og det synes jeg er rigtig fedt. At være med på den måde gør også, at man føler et større ansvar for sin egen undervisning, og det synes jeg har været rigtig godt."

Stine Lian Olsen

Flere interviews

Læs interviews med en række af de studerende, der er med i antologien i dette og i de næste numre af Insight IVA.

#Stine Lian Olsen int

Stine Lian Olsen