Ekspressiv kulturformidling – ny antologi skrevet af studerende

22-06-2011
Studerende skriver antologi om kulturformidling. Nyt initiativ gør studerende til medforskere og udforsker rammer for en kulturformidling, der tager afsæt i oplevelser.


Startskuddet til et forskningsprojekt
En gruppe forskere på IVA tog sidste år initiativ til at udvikle et projekt, der skulle sætte fokus på et helt nyt teoretisk grundlag og radikalt anderledes strategier for kultursektorens kulturformidling. Visionen var at forme projektet som et samarbejde på tværs af kulturministeriets kunstneriske, kulturelle og uddannelsesmæssige institutioner og søge midler til projektmodning hos Kulturministeriets Forskningsudvalg. Der var rift om de meget små midler, så forskerne fik indtil videre ingen eksterne midler. Til gengæld opstod idéen om at udforske området i samarbejde med studerende på IVAs kandidatuddannelse og gøre dem til en slags medforskere. Så Beth Juncker og Gitte Balling opslog et modul på kandidatuddannelsen med titlen "Ekspressiv kulturformidling", som blev lidt af et tilløbsstykke. "Vi havde håbet på, at der ville melde sig 20 studerende, men der kom 40!"

Oplevelser her og nu
Modulet blev bygget op over to sammenhængende linjer: Fra teori til praksis og fra praksis til teori. Der skulle både være plads til at læse et bredt spekter af teoretiske indfaldsvinkler, men undervisningen skulle også tage udgangspunkt i konkrete besøg i den praktiske verden, som de studerende efterfølgende skulle analysere og reflektere over. Målet for modulet var at indkredse grundlag og perspektiver for en kulturformidling, der er mere orienteret mod oplevelsesmuligheder her og nu end mod oplevelsernes potentielle muligheder for viden, oplysning og dannelse. En banebrydende anderledes kulturformidling, der ikke legitimerer sig selv i relation til sandhed men i forholdt til skønhed, glæde og samvær. Modulet skulle dog samtidig hvile på den tese, at hvis kulturformidling ikke give mening her og nu, vil dens muligheder for at bidrage til viden, oplysning og dannelse senere være begrænsede.
   De studerende arbejdede i teams og skulle fra starten forpligte sig til både at være hinandens læse- og sparringspartnere, være innovative og opsøgende i forhold til teoretisk inspiration, støtte hinanden i forberedelserne til studiebesøg, indhente informationer, tjekke hjemmesider, indkredse spørgsmål mv. Hvert team havde også ansvar for at tilrettelægge en workshop samt være sparringspartnere på de konkrete artikler, der kom til at indgå i antologien.
   "Dét, at vi satte det lille ord "ekspressiv" foran kulturformidling, har affødt mange animerede diskussioner på holdet. De studerende har ydet en enorm indsats, og jeg er ikke bleg for at sige, at det er noget af det sjoveste, jeg har været med til på IVA," mener Beth Juncker.

Frit modul som faglig legeplads
Udgangspunktet for hele projektet er de nye muligheder i studieordningen på IVA, hvor underviserne kan tilrettelægge et såkaldt frit modul på kandidatuddannelsen. "De frie moduler er stedet, hvor der kan eksperimenteres," fremhæver Gitte Balling, "og det nye for os alle har været, at vi på dette modul skabte indholdet undervejs og i fællesskab. Faktisk har jeg aldrig før lagt ud med så tynd en lektionsplan!"
   Alle de bidrag, der har fundet vej til antologien, har været igennem en slags peer-review: Det har hele tiden været et minimumskrav, at hvis studerende ville være med i antologien, så skulle karakteren for opgaven være på 7 eller derover.
   Rektor Per Hasle tøver ikke med superlativerne og mener, at undervisere og studerende har gjort en fantastisk og forbilledlig indsats. "I har gjort undervisningen til et elitestudium for alle," mener han. "Det er nytænkende at drage de studerende ind i vidensproduktionen, som I har gjort det med antologien."

De studerende taler ud
En række af de studerende, som har bidraget til antologien, fortæller i øvrigt, hvad de forstår ved ekspressiv kulturformidling:

"Det er altid sjovt at være med og blive taget alvorligt. At få lov til at være med i en antologi, selv om det også var lidt barsk. Først sagde de, det var nok med et lille 7 tal, så blev det lavet om til et stort! Men det var sjovt at prøve at skrive en rigtig artikel og prøve at arbejde forskningsorienteret".
Mette Kjær Ovesen

"Det mest interessante er, at man starter helt blankt, og så ender det med, at der kommer noget større og meget bedre ud af det. Jeg har skrevet om Københavns Museums "Væggen", som jeg mener, er et eksempel på ekspressiv kulturformidling".
Maja Rosbjerg Thomsen

"Det mest spændende var at gå ind i ukendt land, et område, der ikke har været defineret. Og få et teoretisk fundament og kunne diskutere ud fra og være med i en udforskningsproces. Der har været plads til at blive animeret og lufte fordomme og været højt til loftet."
Lasse Glavind Olsen

"Ekspressiv kulturformidling er en redefinering af kulturens formidlingspotentiale, som samtænker mangfoldighed i medier, æstetiske udtryk og smag. Den æstetiske erfaring og erkendelse er central for formidlingen, hvor kunst og underholdning kan sidestilles som givende kulturelle fænomener."
Jakob Meerwald Jensen

"Kulturformidlingen befinder sig i øjeblikket i en helt unik position. På baggrund af den samfundsmæssige udvikling i videns - og oplevelsessamfundet står kulturformidlingen overfor en masse nye udfordringer på institutionelle, teknologiske, æstetiske og kommunikative niveauer. Den ekspressive kulturformidling er et bud på, hvordan man kan imødekomme disse udfordringer med udgangspunkt i 1) den æstetiske oplevelse som produktet, 2) den kulturelle institution som det tredje sted, der iscenesætter oplevelsen, og 3) modtageren som den aktive deltager og medskaber af den æstetiske oplevelse. Den æstetiske oplevelse skal legitimeres og fungere på kunstens og kulturens præmisser. Det ekspressive kvalitetsbegreb anvender et refleksivt kvalitetsbegreb, der kan bidrage til oplevelsesdannelse, identitetsdannelse og vidensdannelse."
Bonnie Ranvild


Download antologien.


Af Bodil Christensen

Dét, at vi satte det lille ord "ekspressiv" foran kulturformidling, har affødt mange animerede diskussioner på holdet. De studerende har ydet en enorm indsats, og jeg er ikke bleg for at sige, at det er noget af det sjoveste, jeg har været med til på IVA.

Beth Juncker

De frie moduler er stedet, hvor der kan eksperimenteres, og det nye for os alle har været, at vi på dette modul skabte indholdet undervejs og i fællesskab. Faktisk har jeg aldrig før lagt ud med så tynd en lektionsplan!

Gitte Balling

Flere interviews

Læs interviews med en række af de studerende, der er med i antologien i dette og de næste numre af Insight IVA.

#Antologi Beth og Gitte 2 int

Gitte Balling og Beth Juncker holder tale ved receptionen for den nye antologi.

#Antologi Beth og Gitte 3 int
#Antologi Beth og Gitte 4 int
#Antologi Beth og Gitte 5 int
#Antologi Beth og Gitte 6 int