22-06-2011Studerende skriver antologi om kulturformidling. Nyt initiativ gør studerende til medforskere og udforsker rammer for en kulturformidling, der tager afsæt i oplevelser.
Startskuddet til et forskningsprojekt
En gruppe forskere på IVA tog sidste år initiativ til at
udvikle et projekt, der skulle sætte fokus på et helt nyt teoretisk
grundlag og radikalt anderledes strategier for kultursektorens
kulturformidling. Visionen var at forme projektet som et samarbejde
på tværs af kulturministeriets kunstneriske, kulturelle og
uddannelsesmæssige institutioner og søge midler til projektmodning
hos Kulturministeriets Forskningsudvalg. Der var rift om de meget
små midler, så forskerne fik indtil videre ingen eksterne midler.
Til gengæld opstod idéen om at udforske området i samarbejde med
studerende på IVAs kandidatuddannelse og gøre dem til en slags
medforskere. Så Beth Juncker og Gitte Balling opslog et modul på
kandidatuddannelsen med titlen "Ekspressiv kulturformidling", som
blev lidt af et tilløbsstykke. "Vi havde håbet på, at der ville
melde sig 20 studerende, men der kom 40!"
Oplevelser her og nu
Modulet blev bygget op over to sammenhængende linjer: Fra
teori til praksis og fra praksis til teori. Der skulle både være
plads til at læse et bredt spekter af teoretiske indfaldsvinkler,
men undervisningen skulle også tage udgangspunkt i konkrete besøg i
den praktiske verden, som de studerende efterfølgende skulle
analysere og reflektere over. Målet for modulet var at indkredse
grundlag og perspektiver for en kulturformidling, der er mere
orienteret mod oplevelsesmuligheder her og nu end mod oplevelsernes
potentielle muligheder for viden, oplysning og dannelse. En
banebrydende anderledes kulturformidling, der ikke legitimerer sig
selv i relation til sandhed men i forholdt til skønhed, glæde og
samvær. Modulet skulle dog samtidig hvile på den tese, at hvis
kulturformidling ikke give mening her og nu, vil dens muligheder
for at bidrage til viden, oplysning og dannelse senere være
begrænsede.
De studerende arbejdede i teams og skulle fra starten
forpligte sig til både at være hinandens læse- og
sparringspartnere, være innovative og opsøgende i forhold til
teoretisk inspiration, støtte hinanden i forberedelserne til
studiebesøg, indhente informationer, tjekke hjemmesider, indkredse
spørgsmål mv. Hvert team havde også ansvar for at tilrettelægge en
workshop samt være sparringspartnere på de konkrete artikler, der
kom til at indgå i antologien.
"Dét, at vi satte det lille ord "ekspressiv" foran
kulturformidling, har affødt mange animerede diskussioner på
holdet. De studerende har ydet en enorm indsats, og jeg er ikke
bleg for at sige, at det er noget af det sjoveste, jeg har været
med til på IVA," mener Beth Juncker.
Frit modul som faglig legeplads
Udgangspunktet for hele projektet er de nye muligheder i
studieordningen på IVA, hvor underviserne kan tilrettelægge et
såkaldt frit modul på kandidatuddannelsen. "De frie moduler er
stedet, hvor der kan eksperimenteres," fremhæver Gitte Balling, "og
det nye for os alle har været, at vi på dette modul skabte
indholdet undervejs og i fællesskab. Faktisk har jeg aldrig før
lagt ud med så tynd en lektionsplan!"
Alle de bidrag, der har fundet vej til antologien, har
været igennem en slags peer-review: Det har hele tiden været et
minimumskrav, at hvis studerende ville være med i antologien, så
skulle karakteren for opgaven være på 7 eller derover.
Rektor Per Hasle tøver ikke med superlativerne og
mener, at undervisere og studerende har gjort en fantastisk og
forbilledlig indsats. "I har gjort undervisningen til et
elitestudium for alle," mener han. "Det er nytænkende at drage de
studerende ind i vidensproduktionen, som I har gjort det med
antologien."
De studerende taler ud
En række af de studerende, som har bidraget til
antologien, fortæller i øvrigt, hvad de forstår ved ekspressiv
kulturformidling:
"Det er altid sjovt at være med og blive taget alvorligt. At få lov
til at være med i en antologi, selv om det også var lidt barsk.
Først sagde de, det var nok med et lille 7 tal, så blev det lavet
om til et stort! Men det var sjovt at prøve at skrive en rigtig
artikel og prøve at arbejde forskningsorienteret".
Mette Kjær Ovesen
"Det mest interessante er, at man starter helt blankt, og så ender
det med, at der kommer noget større og meget bedre ud af det. Jeg
har skrevet om Københavns Museums "Væggen", som jeg mener, er et
eksempel på ekspressiv kulturformidling".
Maja Rosbjerg Thomsen
"Det mest spændende var at gå ind i ukendt land, et område, der
ikke har været defineret. Og få et teoretisk fundament og kunne
diskutere ud fra og være med i en udforskningsproces. Der har været
plads til at blive animeret og lufte fordomme og været højt til
loftet."
Lasse Glavind Olsen
"Ekspressiv kulturformidling er en redefinering af kulturens
formidlingspotentiale, som samtænker mangfoldighed i medier,
æstetiske udtryk og smag. Den æstetiske erfaring og erkendelse er
central for formidlingen, hvor kunst og underholdning kan
sidestilles som givende kulturelle fænomener."
Jakob Meerwald Jensen
"Kulturformidlingen befinder sig i øjeblikket i en helt unik
position. På baggrund af den samfundsmæssige udvikling i videns -
og oplevelsessamfundet står kulturformidlingen overfor en masse nye
udfordringer på institutionelle, teknologiske, æstetiske og
kommunikative niveauer. Den ekspressive kulturformidling er et bud
på, hvordan man kan imødekomme disse udfordringer med udgangspunkt
i 1) den æstetiske oplevelse som produktet, 2) den kulturelle
institution som det tredje sted, der iscenesætter oplevelsen,
og 3) modtageren som den aktive deltager og medskaber af den
æstetiske oplevelse. Den æstetiske oplevelse skal legitimeres
og fungere på kunstens og kulturens præmisser. Det ekspressive
kvalitetsbegreb anvender et refleksivt kvalitetsbegreb, der
kan bidrage til oplevelsesdannelse, identitetsdannelse og
vidensdannelse."
Bonnie Ranvild
Download
antologien.
Af Bodil Christensen