En kvalificering af børnebetjeningen i små samfund

22-06-2011
Heidi Michlenborg skrev i efteråret 2010 sit erhvervsrelaterede projekt sammen med Christine Bitz-Nielsen om biblioteksservice for førskolebørn i små samfund. Tove Roed var vejleder på projektet.


Børnebetjening i fokus
Projektet, som fik titlen ”Kvalificeret biblioteksservice til børn i små samfund”, havde bl.a. til formål at identificere behov og komme med ideer til fremtidig børnebetjening. ”Vi var to om projektet, som havde arbejdet meget sammen det meste af uddannelsen,” fortæller Heidi. "Året inden havde vi taget et modul, hvor vi havde arbejdet lidt med børn og kultur. Det var en vinkel, vi var ret pjattede med, og vi tænkte, at det måske var noget, vi kunne arbejde med i vores erhvervsrelaterede projekt. Så jeg snakkede med mit lokale bibliotek om projektet, og de syntes, det var en fantastisk god idé og ville gerne være med til at hjælpe."

Projektet tog udgangspunkt i, at Kværndrup Bibliotek stod for at skulle lukkes, hvilket ville få store konsekvenser for børnebetjeningen i området. "Det var som fod i hose, at vi skulle komme og lave noget for de små børn, som jo blev ladt lidt i stikken," fortsætter Heidi. "Kværndrup er en lille by, hvor der ligger børnehaver både i og omkring, og når biblioteket lukker, vil de have meget langt til biblioteket. Det er ikke sandsynligt, at de kommer særligt tit af sted. Så vi skyndte os at lave et projekt, som stillede spørgsmålet: Hvilke kvalificerede tilbud kan man give børn i små samfund, som har langt til et rigtigt bibliotek?"

Arbejdet strakte sig over 13 uger og inkluderede bl.a. interviews med biblioteker og børnehaver. "Vi var ude og lave feltarbejde. Vi snakkede med børnehaver i Kværndrup med henblik på, hvordan de tidligere havde brugt biblioteket, hvad de godt kunne lide ved det, og hvordan de kunne forestille sig, at de kunne få glæde af et eventuelt børnehavebibliotek. Det var mest for at have noget empiri på, hvordan det kunne gøres."

Forskellige formidlingsvinkler
I december 2010 skulle Heidi Michlenborg og Christine Bitz-Nielsen fremlægge deres projekt. "Vi kom både ind på børnehavebiblioteker, og hvordan man ellers kunne formidle ud til børnehaver i området. Der var mange forskellige vinkler på, hvad man kunne gøre – vi havde bl.a. overvejet bogbus og campingvogne. Børnehaven var også til stede, og mens vi stod og fremlagde, viste det sig faktisk, at børnehaven og biblioteket havde lavet en aftale om, at dette var noget, de gerne ville arbejde videre med. Det var virkelig en optur, at det, vi havde lavet og virkelig knoklet med, var noget, der kunne bruges ude i virkeligheden. Det var fantastisk."

Heidi Michlenborg blev ansat af biblioteket i et par måneder for at hjælpe projektet i gang, og ansættelsen blev hurtigt forlænget til 1. januar. "Vi har to børnehavebiblioteker med i projektet. Den 6. marts åbnede det første børnehavebibliotek, og det andet fulgte efter den 22. marts. Projektet var at lave en form for idékatalog, hvor man havde rigtig mange køreklare idéer til, hvordan man kunne gøre, og det har jeg arbejdet videre på. Det, jeg skulle koncentrere mig om, var rent praktiske spørgsmål såsom 'hvad med transporten?' og 'hvor tit skal vi ud og lave noget ude i børnehaverne' og 'hvad skal vi lave?'. Det er simpelthen så spændende at få lov at være med til, og det er blevet taget utroligt godt imod. Det er virkelig en succes."

Kommunikation og samarbejde på tværs
Kommunikationen med forældrene kan dog til tider være svær, da mange af børnene i den ene børnehave er tosprogede, hvis forældre ikke taler så godt dansk. ”Det handler også om at give børnehaven redskaberne til at få brugt bøger og musik i hverdagen og dermed "sælge” biblioteket til både børn og deres forældre. Og de siger ude i børnehaverne, at forældrene bruger det rigtig meget, og de tosprogede tager også bøger med hjem."

Heidi Michlenborg ser desuden andre fordele i projektet: "Et af de gode argumenter, vi havde, var politisk – nemlig at man skal arbejde på tværs af institutionerne. Og noget af det, som faldt i øjnene, da vi skrev projektet, var netop, at ved at implementere børnehavebiblioteker, kunne man understøtte 4 ud af 6 punkter i børnehavernes læreplaner. Så vi fik virkelig solgt vores projekt."


Projektbeskrivelsen kan findes i pure-databasen, og det fulde projekt vil snart kunne downloades.


Af Helle Saabye


Det var virkelig en optur, at det, vi havde lavet og virkelig knoklet med, var noget, der kunne bruges ude i virkeligheden. Det var fantastisk.

Heidi Michlenborg

#Heidi Michlenborg int

Heidi Michlenborg